27. června 2013 14:24 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Nové ranveje se ruzyňské letiště
dočká zřejmě s desetiletým zpožděním

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Plánovaná nová paralelní ranvej pražského letiště. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Plánovaná nová paralelní ranvej pražského letiště. | foto: Letiště Praha
KLADNO/PRAHA Nové vzletové dráhy by se Letiště Václava Havla mělo dočkat v roce 2018 nebo 2019. Projekt výstavby paralelní ranveje by měl jít v příštím roce do územního řízení, nyní se dokončuje. To je podmínkou, aby společnost ruzyňské letiště získalo stavební povolení.

Paralelní dráha měla být původně dokončena už v roce 2010. Termín výstavby odsouvala mimo jiné zdlouhavá jednání s investiční skupinou Penta, která vlastnila pozemky pod plánovanou ranvejí, a následná administrativní příprava stavby.

Plánovaná nová paralelní ranvej pražského letiště.

Projekční kanceláře nyní připravují projekt výstavby, který společně s inženýrskou činností a autorským dozorem nad stavbou letové dráhy vyjde na 26 milionů korun.

Nová paralelní ranvej by měla sloužit především pro přistání ze směru od Nebušic, zatímco z nynější ranveje budou letadla většinou pouze startovat, a to směrem na Jeneč. Kapacita dráhového systému by měla vzrůst na 72 vzletů a přistání za hodinu z dnešních zhruba 46 v nejvytíženějších časech.

Méně hluku

Nová paralelní ranvej sníží zatížení obydlených oblastí hlukem.

Stavba nové ranveje by podle letiště měla utlumit provoz na vedlejší dráze, která je orientovaná směrem na Kladno a severozápadní část Prahy a jejíž využívání podle letiště zatěžuje hlukem na 200 tisíc obyvatel v těchto lokalitách. Zároveň by měl být provoz na vedlejších drahách plynulejší a šetrnější k životnímu prostředí. 

Letiště po dokončení nové dráhy počítá s maximální kapacitou 820 vzletů a přistání v průběhu jednoho dne. Paralelní dráha má také odlehčit letovému provozu v době, kdy není v provozu hlavní vzletová a přistávací dráha, jako je tomu například i nyní, kdy se hlavní dráha opravuje.

Běh na dlouhou trať

Projektanti se podílejí na komunikaci se státní správou k získání územního rozhodnutí a stavebních povolení. Tato povolení jsou další krokem po získání kladného posudku na novou ranvej, který letiště dostalo od ministerstva životního prostředí v říjnu 2011. Souhlas ministerstva se stavbou dráhy ale obsahoval 71 podmínek, které musí letiště splnit.

Tyto podmínky budou součástí dokumentace, kterou by chtělo letiště v příštím roce úřadům předložit, aby získalo územní povolení a mohlo pokračovat v přípravách výstavby.

"Samozřejmě to je běh na dlouhou trať. Podmínky musejí být obsaženy v projektové dokumentaci a musí to být projednáno se všemi dotčenými subjekty," uvedl na mezinárodní konferenci o budoucnosti letiště řekl člen představenstva a výkonný ředitel pro rozvoj a správu majetku letiště Jiří Kraus.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz