Podvozek ani řízení prvních dvou generací Fordu Focus nikdo v nižší střední třídě nepřekonal – tohle auto dokázalo pobavit i náročné řidiče, protože bylo vždy svým způsobem výjimečné. Dnes je ale leccos jinak.
Třetí generace využívá novou globální platformu a bude se prodávat ve více než 120 zemích, všechny vozy tak budou z 80 procent totožné. Jenže snaha vyhovět zásadně rozdílným trhům většinou přináší kompromisy.
Čtěte také: |
Na první pohled to nepoznáte. Nový Focus vypadá evropsky, není designově nudný jako většina "globálních" aut. Jeho odvážné dynamické tvary možná někoho při prvním setkání zaskočí – a dvojnásob to platí pro futuristický interiér s kvalitními displeji a různými druhy tlačítek s tlumeným prosvícením volitelné intenzity i barvy.
Kabina ovšem vypadá dobře a je v ní o maličko více místa než v předchůdci, i když masivní středový tunel ubírá místo pro řidičovu pravou nohu a některé plasty ve zkoušeném autu povrzávaly.
Jezdí Focus stále tak dobře?
Ano, ale... Předchůdce měl kouzelné řízení, nyní však hydraulický posilovač nahradil umělý elektrický, který má snížit spotřebu auta. Jde o jeden z nejlépe fungujících systémů svého druhu, přesný a vyvážený, ale část informací od předních kol se po cestě do volantu ztratila. Méně citu, pořád ale špička třídy.
Jinak mají všechny ovládací prvky správný odpor. Pozice za volantem je vynikající a podvozek opět skvělý. Nerovnosti tlumí ještě lépe a tišeji než dříve, přitom není přehnaně měkký a vyváženost ani stabilitu neztratil.
Focus stále velice rád zatáčí, na jakémkoliv povrchu překvapí svými schopnostmi. S novým nejsilnějším benzinovým motorem dokáže být i velmi rychlý. Šestnáctistovka s přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním turbodmychadlem je výkonově minimálně na úrovni dvoulitru a pružná jako diesel.
Najde si sám parkovací místo a rozpozná dopravní značku
Její síla nastupuje plynule, bez znatelné prodlevy reakcí na plynový pedál. Spotřeba se příliš neliší od slibů výrobce, což není u menších přeplňovaných motorů zdaleka samozřejmostí. Takže počítejte něco kolem sedmi litrů, při rychlé jízdě až deset.
Musíme zmínit, že Focus do své třídy přináší vymoženosti známé z vyšších automobilových tříd. Například upozornění na vyjetí z jízdního pruhu, systém prevence nárazu při nízké rychlosti díky samočinnému zabrždění či hlídání mrtvého úhlu.
Může umět rozpoznat dopravní značky nebo najít parkovací místo a otáčet při manévru volantem. Nový Ford Focus je komfortnější a zrazují jej jen drobné nedokonalosti. Bezpochyby ale stále patří k nejlepším autům své třídy a pořád nabízí asi nejlepší řízení, i když už ne s takovým náskokem.
*V předminulém čísle byl v tabulce zveřejněn chybný údaj objemu zavazadlového prostoru vozu Toyota Land Cruiser 4,5. Správná hodnota je 909 litrů.