Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Nový prius má zachránit Toyotu

  10:32
PRAHA - Japonská automobilka se snaží čelit hrozbě jménem Honda Insight. Nový model úspěšného hybridního vozu ohromuje svou úsporností.

Úsporný hybrid. Akio Toyoda, budoucí prezident společnosti, představil vůz, který je schopen na litr paliva ujet až 38 kilometrů. foto: AFP

Japonská automobilka Toyota včera začala na domácím trhu prodávat již třetí generaci hybridního vozu Prius. Jeho předchozí verze udělaly z tohoto modelu nejprodávanější vůz na světě ve své kategorii. Do Česka by měl nový prius dorazit na konci léta.

Základní charakteristika
Prius využívá hybridního pohonu, který kombinuje výkon spalovacího motoru s elektromotorem. Oba zdroje mohou pohánět vůz nezávisle či dohromady. Prius využívá pohon Hybrid Synergy Drive, který v běžném režimu bez zásahu řidiče kombinuje oba zdroje výkonu. Tím je dosaženo optimálního výkonu pohonu při nízké spotřebě, nízkých emisích škodlivých látek a nízké hlučnosti. Přednosti vozu se projevují především v hustém provozu, např. v koloně se pohybuje výhradně na elektromotor čili téměř bezhlučně a s nulovou produkcí škodlivých látek (CO2).

„Nový prius se v Evropě představí na konci června. V České republice by se měl začít prodávat na přelomu srpna a září,“ řekl Tomáš Vaněk, mluvčí českého zastoupení Toyoty.

V Česku se první verze tohoto vozu z roku 1997 vůbec neprodávala. Jeho druhá generace zde byla představena v roce 2004 a zatím se jí prodalo jen necelých 200 kusů. Cena pro český trh zatím není známa. „O ceně pro Českou republiku v tuto chvíli vyjednáváme,“ řekl Vaněk.

Ceny za prius třetí generace na japonském trhu začínají na 2,05 milionu jenů, v přepočtu zhruba 410 tisíc korun. Nová verze tohoto hybridního vozu je tedy při uvedení na trh levnější než předchozí model. Toyota předpokládá, že by nejnovějších vozů Prius mohla po celém světě prodat mezi 300 až 400 tisíci kusy za rok.

Toyota se touto agresivní cenovou politikou a zejména zlevněním starší verze vozu snaží odrazit nástup svého konkurenta, automobilky Honda Motors. Starší prius bude v Japonsku stát jen 1,89 milionu jenů, tedy přibližně 377 tisíc korun, a bude tak na stejné cenové úrovni jako model Insight od Hondy.

„S čím dál tím větším počtem malých vozů na trhu je cenová válka nevyhnutelná,“ cituje agentura Bloomberg Yuuki Sakuraie, manažera finančního a investičního plánování tokijské pojišťovny Fukoku Mutual Life Insurance.

Toyota si od svého nového modelu hodně slibuje. „Budoucnost automobilky opíráme o tento model,“ uvedl při prezentaci vozu Akio Toyoda, vnuk zakladatele firmy a od června nový prezident společnosti. Toyoda doufá, že další prius vlije novou krev do žil automobilce, která loni zaznamenala první celoroční ztrátu od svého založení v roce 1937. Kvůli prohlubující se recesi a silnému jenu se automobilka v posledním roce propadla do ztráty téměř 437 miliard jenů.

A předběžná čísla tohoto roku ukazují, že Toyota zřejmě vsadila na správnou kartu. Automobilka totiž jen v Japonsku obdržela již více než 80 tisíc předběžných objednávek na tento vůz. Toto číslo přitom o více než polovinu předčilo očekávání společnosti.

Zejména díky těmto objednávkám se Toyotě v dubnu zvýšil počet nových zakázek o 20 procent v porovnání s předchozím rokem. Objednávky na nový prius se na tomto zvýšení podílely zhruba polovinou.