Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

O 2. pilíři nechtějí lidé mluvit kvůli jeho politizaci, stěžují si poradci

Ekonomika

  18:35
PRAHA - Zájem lidí o vstup do druhého pilíře penzijní reformy je mizivý, důvodem je i nízká motivace k prodeji tohoto produktu. Shodli se na tom finanční zprostředkovatelé, podle nichž řada lidí nechce kvůli zpolitizování tématu o svém zabezpečení na penzi ani diskutovat. Některé poradenské firmy druhý pilíř kvůli regulaci provizí ani neprodávají a nabízejí raději jiné produkty.
Spoření na důchod - ilustrační foto

Spoření na důchod - ilustrační foto foto: Shutterstock

"Zájem klientů je minimální. Již při přípravě příslušné legislativy jsme opakovaně upozorňovali ministerstvo financí, že oba produkty jsou přeregulované a že lze očekávat minimální motivaci distribuce k nabízení tohoto produktu, což může ohrozit celou důchodovou reformu. Naše varování se potvrdilo," řekl generální sekretář Asociace finančních poradců a zprostředkovatelů Petr Šafránek.

Mnohem horší je podle něj skutečnost, že neustálé mediální přetahování politiků o důchodovou reformu a nulová vysvětlovací kampaň vlády způsobily absolutní nechuť občanů řešit svoje zabezpečení na penzi, a to jakýmkoliv způsobem.

Všichni poradci prý narážejí na všeobecný odpor klientů byť i jen diskutovat o možnostech a potřebě tvorby vlastní rezervy na zajištění dostatečné životní úrovně po odchodu do důchodu. "A to je situace, kterou jsme nečekali a je mnohem více alarmující než samotná malá účast ve druhém pilíři," dodal.

DO 2. PILÍŘE SE NECHCE ANI POLITIKŮM:

Nezávislí finanční konzultanti druhý pilíř aktivně téměř neprodávají, protože ho nepovažují za výhodný pro klienty, uvedl analytik poradenské firmy Brker Consulting Jan Lener. Politické riziko je podle něj tak vysoké, že se všechny ostatní parametry stávají nepodstatné.

Nabízení druhého pilíře na základě prostého výpočtu výnosnosti je prý proto zcela zavádějící, protože se klienti s největší pravděpodobností výnosů uvedených v kalkulátorech nedočkají. "Nyní totiž nikdo neví, jak dlouho budou stávající podmínky pro druhý pilíř platit a jak vzhledem k extrémně nízkému zájmu skončí. Výplata peněz se navíc váže na přiznání státního důchodu, což není termín, který budou mít dnešní mladí lidé jistý," podotkl.

Aktivnímu prodeji druhého pilíře se věnuje jen malá hrstka zprostředkovatelů a firem, u kterých může hrát roli i majetkové propojení s penzijními společnostmi, upozornil Lener. Jednou z nich je poradenská společnost Partners, která spolupracuje se skupinou Allianz.

Podle generálního ředitele Partners Perta Borkovce počet klientů, kteří projevili zájem o vstup do druhého pilíře, výrazně roste. "V únoru jsme za celý měsíc uzavřeli jen necelou stovku smluv, v březnu dvě stovky, v dubnu 400 stovky a nyní v květnu za první týdny to je již více než 400 smluv.

Vylepšení pilíře? Zatím jen šeptanda

Očekáváme, že měsíční počet smluv dosáhne několika tisíc. S blížícím se termínem pro vstup do druhého pilíře pro lidi starší 35 let roste aktivita poradců i informovanost a zájem klientů," odhadl.

Borkovec cítí obrat, protože poradci mají více informací, umí dobře argumentovat a vysvětlovat, negativní masáž se snížila a naopak se objevily varovné informace v souvislosti s neudržitelností prvního pilíře a všichni si pomalu na nový systém zvykají a začínají ho chápat. Také roste počet poradců, kteří druhý pilíř mohou zprostředkovávat.

Navíc prý koluje šeptanda, že dojde k dalšímu vylepšení parametrů druhého pilíře. "Uvítali bychom i zjednodušení administrativy, celý proces vstupu do druhého pilíře je velmi zdlouhavý, neustále nějaké maily, chození na poštu, komunikace s penzijní společností i úřady, je to pro klienty únavné," poznamenal.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!