15. srpna 2016 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Občerstvení na nádražích až do roku
2029. Udrží si firmy lukrativní nájmy?

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Vestibul hlavního nádraží v Praze. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vestibul hlavního nádraží v Praze. | foto:  Petr Kozlík, MAFRA
PRAHA Nový majitel tuzemských nádraží začne v nejbližších týdnech řešit nejen stav stovek budov, které přebírá od Českých drah, ale také důležité nájemní smlouvy. Toto dědictví se týká především stánků či automatů s občerstvením, trafik i pekáren ve stovkách vlakových stanic.

Manažeři nového vlastníka asi 1500 budov, Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), začnou po jejich definitivním převzetí – k němuž dojde na konci srpna – prověřovat, zda jsou stávající smlouvy, podepsané v minulosti Českými drahami, výhodné.

Do hry se tak dostávají dlouholeté nájmy velkých společností, jako jsou Lagardere, JLV či Delikomat uzavřené pro velmi lukrativní prostředí českých nádraží. Zejména ve velkých městech zajišťují stánkům, obchodům či automatům i desítky tisíc potenciálních zákazníků denně. Jde o známé prodejny jako Relay, Pont nebo kavárny Costa Coffee.

„Po dokončení předání a převzetí části závodu (zejména nádražních budov – pozn. red.) proběhne analýza, posouzení jednotlivých smluv a nastavení další obchodní spolupráce. Nelze v tuto chvíli předjímat výsledky budoucích jednání. SŽDC musí mít nastavené smlouvy s partnery v souladu s péčí řádného hospodáře. Výsledkem může být i proces vyjednávání jiných podmínek,“ řekla pro Lidovky.cz mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Správci českých tratí (a nově i budov) ovšem nechtějí prozradit detaily stávajících kontraktů. „Konkrétní částky vyplývající z jednotlivých smluv nelze zveřejnit, jsou předmětem obchodního tajemství. Rámcově se jedná o desítky milionů korun ročně,“ popsala Šubová.

Knihkupectví ve vestibulu hlavního nádraží v Praze.
Knihkupectví ve vestibulu hlavního nádraží v Praze.

Jisté je, že jde o dlouholeté smlouvy. Takzvaní síťoví operátoři JLV (značka Pont), Lagardere (Relay, Mr. Baker, Ugo, Costa Coffe, Hello!) či T Tip (prodej lahůdek a uzenin) dosáhli v minulosti prodloužení smluv díky dodatkům až do roku 2029. Jejich prodejny je možné najít v desítkách nádražní po celém Česku. Původní smlouvy pochází zejména z roku 2004, nájemníci tehdy vzešli z výběrových řízení.

Prodejní automaty s rychlým občerstvením a nápoji jsou podle SŽDC zhruba na 300 různých místech. Cukrovinky, kávu nebo chlazené limonády v nich prodává jeden z lídrů českého trhu firma Delikomat. Od léta loňského roku má uzavřenou smlouvu na dobu neurčitou.

Případné konfrontace s představami nového majitele se firma, alespoň navenek, neobává. „Vždy jsme připraveni si s našimi obchodními partnery sednout k jednacímu stolu a jednat,“ podotkl obchodní ředitel Delikomatu Jiří Marek s tím, že se firma nevyhýbá ani rozhovorům o nastavených podmínkách.

Lepší služby pro malá nádraží?

Do hry se dostane i smlouva tradičního gastronomického hráče na české železnici, firmy JLV (dříve Jídelní a lůžkové vozy), která dlouhé roky zajišťuje cateringové služby pro České dráhy (letos na jaře podepsala smlouvu na dalších šest let).

Na nádražích pak její dceřiná společnost JP Servis pravidelně otevírá více než dvacet obchodů Pont se smíšeným zbožím. Vedení firmy tvrdí, že převod nádraží do rukou správců kolejí dlouhodobě podporovalo a hodně si od nového vlastníka slibuje.

„Se SŽDC jsme dlouhodobě v kontaktu a již vícekrát jsme konzultovali otázku vylepšení služeb, a to i na menších nádražích v regionech. Od převedení budov na SŽDC si slibujeme dlouhodobější koncepci a více investic do zchátralých budov. Případně, pokud to nebude mít smysl, jejich stržení a výstavbu modernějších a provozně úspornějších staveb,“ popsal šéf JLV Bohumír Bárta.

A co se týče stávajících podmínek, které firma má? „Nevím, na jaké úrovni jsou smlouvy s ostatními nájemci, ale v našem případě se jedná o tržní nájem,“ dodal Bárta.

Situace se zatím nemění ani pro společnost Lagardere, která na nádražích provozuje obchody jako Relay či Mr. Baker. I jejich smlouvy se ve stávající podobě převedly z Českých drah na správce kolejí.

„Se SŽDC jsme v kontaktu, ale je ještě příliš brzy na konkrétní jednání. Diskuzi se nebráníme, slibujeme si od převodu vyšší investice do rekonstrulcí, s čímž pro nás mohou vznikat nové projekty a jsme ochotni o tom se SŽDC mluvit,“ řekl pro Lidovky.cz šéf Lagardere v Česku Richard Kalhous.

  • 4Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz