Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Obchody bez pokladních? Češi by je kvůli nižším cenám přivítali

Ekonomika

  13:02
PRAHA - Češi v obchodech stále více porovnávají kvalitu s cenou zboží a hledají jejich nejlepší poměr. Zatímco před čtyřmi lety je považovaly za nejdůležitější dvě třetiny lidí, nyní jsou to téměř tři čtvrtiny. Na slevy lidé slyší, pokud jsou vyšší než 20 procent. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Cetelem provedla agentura STEM/MARK.

Automat na placení si poradí s hotovostí i platebními kartami. foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

Slevy začínají být pro Čechy zajímavé od 20 procent, slyší na ně každý čtvrtý. Slevy od 25 procent považuje za lákavé již každý druhý. Poukázky v určité finanční hodnotě začínají být atraktivní nejčastěji od 200 korun, pětistovka dokáže vzbudit pozornost u 90 procent populace.

Nejnižší cena je při nákupu důležitým kritériem hlavně u oblečení a potravin. Podle ceny nakupuje módu 81 procent lidí, pro každého třetího hraje cena při výběru ošacení hlavní roli. Tři čtvrtiny lidí přiznávají její důležitou roli při nákupu potravin. Podíl těch, kteří vybírají potraviny podle ceny, tak v posledních čtyřech letech narostl o 16 procent.

Roli hraje i vzdálenost i široká nabídka

Kromě ceny se však lidé často rozhodují, kam půjdou nakoupit, také podle vzdálenosti obchodu (45 procent). Pro téměř polovinu zákazníků (44 procent) je podle průzkumu podstatné, aby obchodník nabízel co nejširší výběr zboží.

Každý čtvrtý respondent považuje za důležitou úsporu času při nákupu. Upřednostňuje tak například obchody, v nichž se netvoří dlouhé fronty a u nichž ví, kde požadované zboží najde. Pro každého čtvrtého Čecha hrají jednu z nejvýznamnějších rolí také věrnostní programy. Neznamená to ovšem, že by nevyhledávali výhodnější nabídku a že by chodili pro určitý druh zboží výhradně k prodejci, u něhož mají věrnostní kartu. Věrnostní programy podle průzkumu dokážou zvýšit věrnost k prodejně zhruba u třetiny lidí. Necelá polovina pak připouští, že na ně mají členské kluby určitý vliv.

ČTĚTE TAKÉ

Přesto ale Češi preferují klasické slevy pro všechny. Ty dokážou vzbudit věrnost u více než poloviny obyvatel. Minimální či žádný vliv připouští jen osm procent lidí, ještě před čtyřmi roky byl jejich podíl 33 procent.

Lidé jsou pro nízkou cenu ochotni se řady věcí vzdát. "Dvěma třetinám z nás by nevadilo úspornější balení a vystavení. Značná část lidí by se obešla bez pokladních (40 procent) či prodavaček (26 procent)," uvádí průzkum. Třetina lidí by neměla problémy kvůli nízké ceně akceptovat menší výběr značek, ale často za předpokladu, že by se nesnížil výběr zboží. Každý třetí by byl ochoten také dojet si pro levné zboží dále.

Autoři: ,