Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Obhajoba pařanů her: vydělávají si a mají reálné vztahy

Média

  6:00
PRAHA - Stereotypní představa skalního fanouška počítačových her, který tráví všechen volný čas před monitorem, nesportuje a téměř nekomunikuje s okolím, je zřejmě minulostí. Podle průzkumu je typickým hráčem teenager, který sice počítači věnuje dost času, ale zároveň vede běžný společenský život - chodí se bavit, přivydělává si na brigádách, a dokonce plánuje jít k volbám.

Herní 'olympiáda' v Los Angeles foto: Shutterstock

V průměru stráví počítačoví pařani hraním tři hodiny denně a jejich věk se nejčastěji pohybuje kolem 17 let. Svým životním stylem se nijak zvlášť neliší od vrstevníků, kteří počítačům příliš neholdují. Více než 80 procent z nich vyráží alespoň jednou týdně za zábavou, 37 procent z nich dokonce minimálně třikrát do týdne.

A pozadu nejsou ani v navazování vztahů - více než třetina uvedla, že má přítele či přítelkyni. Právě jejich zájem o počítačové hry jim totiž umožňuje seznámit se s lidmi s podobným zájmem a navázat přátelství se svými vrstevníky. Na sociálních sítích zná své přátele na živo kolem 88 procent dospívajících, u dvou procent převažují přátelé virtuální a jen mizivé procento přiznává, že má kamarády pouze přes internet.

Motivací může být i kvalitní počítač

Sportu na výkonnostní nebo alespoň rekreační úrovni se věnuje 85 procent dotazovaných. Naopak absolutních odpůrců pohybu je jen sedm procent. Vyznavači intenzivního gamingu se podle průzkumu také zajímají o dění kolem sebe a většina z nich plánuje jít v budoucnu k volbám. Zároveň se snaží vydělat vlastní peníze prostřednictvím brigád - příležitostně pracuje více jak polovina z nich. Jednou z příčin může být také skutečnost, že hráči často potřebují velmi kvalitní počítače s dobrou grafikou, jejichž ceny jsou mnohem vyšší než u klasických stolních počítačů.

ČTĚTE TAKÉ:

Aktuální informace získávají počítačoví nadšenci nejčastěji ze zpravodajských serverů a sociálních sítí. Dominuje Facebook, kde jsou obvykle velmi aktivní. Naopak televize a tištěná média jsou až na okraji jejich pozornosti.

Přibližně polovina dotazovaných respondentů začala s hraním her ještě než jim bylo osm let, po desátém roce věku se do hraní pustilo jen 24 procent dětí.  I v současnosti se věk hráčů neustále snižuje, a tak se děti poprvé dostávají do kontaktu s počítačem už ve třech letech. 

Reprezentativního průzkumu se zúčastnilo 1 939 respondentů, přičemž dívky tvořily jen tři procenta. Průzkum vypracovala společnost Intel a herní portál Grunex.com. 

Autor: