7. listopadu 2015 13:25 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Obyvatelé Dejvic a Smíchova mají smůlu. Zóny placeného stání budou až na jaře

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 5Diskuse
Parkování v centru Prahy | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Parkování v centru Prahy | foto:  Michal Sváček, MAFRA
PRAHA Obyvatelé pražských Dejvic a Smíchova si na dlouho očekávané parkovací zóny budou muset počkat až do jara příštího roku. Magistrát totiž nedodržel slibovaný podzimní termín, a přestože jsou všechny smlouvy už podepsané, práce se kvůli přicházející zimě musí odložit. Pilotní projekt bude spuštěn až 1. dubna 2016.

Magistrát chtěl na podzim vyzkoušet nový parkovací systém na pražském Smíchově a v Dejvicích po vzoru první, druhé, sedmé a částečně i třetí městské části. Tam zóny placeného stání platí již několik let. Novinka by se mohla týkat až 10 tisíc parkovacích míst.

Lidé, kteří kvůli komplikacím s parkováním po otevření Blanky na zónové parkování těšili, se ale musí obrnit trpělivostí. Projekt totiž nabral kvůli komplikacím souvisejících s výběrovým řízením několikaměsíční zpoždění. V okolí nových stanic metra v Dejvicích a v centrální části Smíchova - za Újezdem až po Košíře - tak bude zahájen až k 1. dubnu příštího roku.

„Vypadá to, že zas žádné parkovací zóny nebudou. Nevšimla jsem si, že by se někde nějaké chystaly. Přitom v Dejvicích, a zdá se mi, že i na Smíchově, se po otevření Blanky parkování ještě víc zhoršilo,“ obává se obyvatelka Prahy 6 Kateřina Svobodová toho nejhoršího scénáře. Od plánované změny si místní slibovali především úlevu v ulicích, protože většinu míst dosud zabírali „přespolní“, kteří přijíždějí do metropole za prací. Nový systém by měl být pružnější a umožnit alespoň dočasné parkování všem.

Už včera bylo pozdě, zní z Prahy 6

Zklamaní jsou i zastupitelé, kteří dlouhodobě volají po zavedení zón placeného stání. „Neustále odkládání zavedení parkovacích zón se nám nelíbí, přičemž máme za to, že vina leží především na straně magistrátu. Nicméně chápeme, že v současné chvíli nelze celou věc vzhledem k zákonu o veřejných zakázkách příliš urychlit,“ uvedl místostarosta Prahy Jan Smetana (ČSSD).

Skepse provází i Dejvice. „Praha 6 čeká na zavedení zón devět let. Včera tedy bylo pozdě. Pokud se zóny opravdu zavedou v dubnu, budu to považovat za malý zázrak,“ komentovala odložení projektu místostarostka městské části Petry Kolínská (SZ).

Magistrát, který je odpovědný za plánování nového systému, nestihl dodržet slibované termíny. „V rámci soutěže na dodávku centrálního informačního systému dle zákonu o veřejných zakázkách došlo k námitkám a následně odvolání jednoho z neúspěšných uchazečů, a tím k prodloužení termínů. Smlouva byla podepsána až na konci října,“ vysvětlil serveru Lidovky.cz mluvčí úřadu Vít Hofman, proč se nepodařilo spustit zkušební provoz v očekávaném termínu.

Pro připomenutí: vítězem výběrového řízení byla společnost Eltodo, která v hlavním městě zajišťuje veřejné osvětlení. Nabídla nejvýhodnější cenu, necelých 488 milionů korun.

Za dalším posunem termínu stojí také počasí. „Vzhledem k nastávajícímu zimnímu období není možné provádět dopravní značení, proto bude celý projekt zahájen 1. dubna pilotním projektem. Následně zhruba po jednom měsíci budou pokračovat další etapy,“ uvedl Hofman.

Vášnivé diskuse

Kvůli zónám placeného stání probíhají již delší dobu ostré diskuse. Jedni jejich zavedení chválí, druzí se obávají, že nejsou lékem na všechny problémy s parkováním a připomínají potřebu záchytných parkovišť P+R (z anglického „park“ a „ride“ - pozn. red.).

K parkovacím zónám v půlce listopadu na radnici Prahy 6 proběhne debata s občany, aby mohli návrh připomínkovat. Systém totiž, na rozdíl od dřívějška, sestavil magistrát a městské části si jej mohou přizpůsobit podle vlastních potřeb. Dříve tomu bylo přesně naopak.

Pokud dojde ke spuštění projektu v Dejvicích a na Smíchově v náhradním termínu, budou od jara příštího roku na území Prahy platit dva systémy parkovacích zón, každý s vlastními pravidly. Praha 5 a 6 se od první, třetí a sedmé městské části budou lišit jednak barvami placených zón, tak evidencí i možnostmi platby. Tu bude možní provést hotově, kartou i mobilem.

Hlídat dodržování pravidel parkování pak budou pracovníci se skenerem, který bude rozpoznávat registrační značky aut, kvůli čemuž se tak nálepky za okny dostanou mimo hru. Kontrolu budou provádět ale i speciálně vybavená vozidla napojená na centrální systém, v němž bude možní zjistit, kde jsou například volná parkovací místa.

Tam, kde parkovací zóny už platí - tedy na Praze 1, 2, 3 nebo 7, zůstane během následujících dvou až tří let stávající systém. Poté, až vyprší smlouvy s původními dodavateli, se zapojí do velkého městského systému. Situaci ale bude magistrát s radnicemi ještě projednávat.

Systém byl zaveden v těchto částech města:

  • od 29. dubna 1996 stanovením místní úpravy provozu na Praze 1, v její pravobřežní části:
  • od 1. listopadu 2007 - Praha 1, levobřežní část (Malá Strana a Hradčany)
  • od 1. listopadu 2007 na Praze 2 modré zóny, oranžové a zelené zóny od 19. prosince 2007
  • od 18. února 2008 na Praze 3: modré zóny, oranžové zóny od 1. dubna 2008
  • od 1. dubna 2008 na Praze 7 modré zóny,
skŠárka Kabátová
  • 5Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.