Z hlediska tržeb pátý největší dopravní podnik v Česku zavádí nástup jen předními dveřmi do autobusů od roku 2008.
ČTĚTE TAKÉ: |
Nástup předními dveřmi zpravidla omezuje černé pasažérství, protože jízdenky kontroluje rovnou řidič a není potřeba platit tolik revizorů, zároveň ale prodlužuje odbavování. V Ústí se podobným způsobem nastupovalo už v 60. letech v tehdy pomalu končících tramvajích, masivně se tento režim začal uplatňovat až teď. Už od 90. let se nastupuje předem na všech linkách v sousedních Teplicích, jejichž dopravní podnik do Ústí také zajíždí.
"Nástup předními dveřmi je prostředkem k boji proti 'černým pasažérům' a dává jasný signál těm, kteří nechtějí za přepravu platit, že v ústecké MHD pro ně není místo," uvedla vedoucí zákaznického centra Magda Pejšová.
Informační tabule upozorní na nový režim
Dosud se všemi dveřmi může nastupovat na všech denních trolejbusových linkách a na dvou nejfrekventovanějších autobusových. Jen předními dveřmi se bude nastupovat po 20:00 i do trolejbusů. Na upravený režim by měly cestující zvenčí upozorňovat i informační tabule, které normálně ukazují jen směr a číslo linky.
Změna způsobu odbavení zřejmě souvisí i se snahou o snížení spoluúčasti města, které má dluhy ve výši asi 1,6 miliardy korun. Ústecký dopravní podnik přitom patří mezi ty, které na jednom cestujícím v porovnání se zbytkem Česka vydělávají docela dost - v roce 2010 přepravil 51,3 milionu cestujících a na jízdném vybral 198,4 milionu korun, což znamená tržby zhruba 3,87 korun na jednu jízdu.
Pro srovnání - druhý a čtvrtý největší dopravní podnik, tedy Brno a Plzeň, mají z jedné jízdy od cestujících asi 2,7 koruny a největší pražský asi 3,3 koruny. Výjimkou mezi velkými dopravními podniky je podle statistik Sdružení dopravních podniků jen DP Ostrava, který má z jednoho cestujícího zhruba pětikorunu.
Relativně nízké tržby způsobují zpravidla předplatní kupony, základní jízdenka v Ústí stojí 18 korun. Ústecký dopravní podnik provozuje 11 trolejbusových a 22 autobusových linek a z celkového počtu 2,26 miliardy cestujících v české MHD vozí asi 2,3 procenta.