4. června 2012 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Ochrana před černými
pasažéry? Vchod pouze u řidiče

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Autobus (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Autobus (ilustrační foto) | foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny
ÚSTÍ NAD LABEM Už jen necelý měsíc bude možné nastupovat do autobusů ústeckého dopravního podniku všemi dveřmi. Firma tento týden oznámila, že od 1. července upraví systém odbavování cestujících. Do všech autobusů se bude nastupovat už jen předními dveřmi a to samé bude platit po 20:00 i na trolejbusových linkách.

Z hlediska tržeb pátý největší dopravní podnik v Česku zavádí nástup jen předními dveřmi do autobusů od roku 2008.

ČTĚTE TAKÉ:

Nástup předními dveřmi zpravidla omezuje černé pasažérství, protože jízdenky kontroluje rovnou řidič a není potřeba platit tolik revizorů, zároveň ale prodlužuje odbavování. V Ústí se podobným způsobem nastupovalo už v 60. letech v tehdy pomalu končících tramvajích, masivně se tento režim začal uplatňovat až teď. Už od 90. let se nastupuje předem na všech linkách v sousedních Teplicích, jejichž dopravní podnik do Ústí také zajíždí.

"Nástup předními dveřmi je prostředkem k boji proti 'černým pasažérům' a dává jasný signál těm, kteří nechtějí za přepravu platit, že v ústecké MHD pro ně není místo," uvedla vedoucí zákaznického centra Magda Pejšová.

Informační tabule upozorní na nový režim

Dosud se všemi dveřmi může nastupovat na všech denních trolejbusových linkách a na dvou nejfrekventovanějších autobusových. Jen předními dveřmi se bude nastupovat po 20:00 i do trolejbusů. Na upravený režim by měly cestující zvenčí upozorňovat i informační tabule, které normálně ukazují jen směr a číslo linky.

Změna způsobu odbavení zřejmě souvisí i se snahou o snížení spoluúčasti města, které má dluhy ve výši asi 1,6 miliardy korun. Ústecký dopravní podnik přitom patří mezi ty, které na jednom cestujícím v porovnání se zbytkem Česka vydělávají docela dost - v roce 2010 přepravil 51,3 milionu cestujících a na jízdném vybral 198,4 milionu korun, což znamená tržby zhruba 3,87 korun na jednu jízdu.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Pro srovnání - druhý a čtvrtý největší dopravní podnik, tedy Brno a Plzeň, mají z jedné jízdy od cestujících asi 2,7 koruny a největší pražský asi 3,3 koruny. Výjimkou mezi velkými dopravními podniky je podle statistik Sdružení dopravních podniků jen DP Ostrava, který má z jednoho cestujícího zhruba pětikorunu. 

Relativně nízké tržby způsobují zpravidla předplatní kupony, základní jízdenka v Ústí stojí 18 korun. Ústecký dopravní podnik provozuje 11 trolejbusových a 22 autobusových linek a z celkového počtu 2,26 miliardy cestujících v české MHD vozí asi 2,3 procenta.

Lidovky.cz, ČTK
  • 3Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz