Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Octavia i rapid ze stáje Škoda stárnou, sokové na ně nepříjemně dotírají

Ekonomika

  8:00
MLADÁ BOLESLAV - Volkswagen Golf, Ford Focus, Škoda Octavia – takové je v současnosti pořadí tří nejžádanějších vozů nižší střední třídy v Evropě podle JATO Dynamics. Brzy ale má být všechno jinak.

Nejprodávanější vozy nižší střední třídy. foto: Jato Dynamics/ grafika LN

Škoda Octavia a Škoda Rapid se ještě nedávno pyšnily svou novostí, dnes už ale patří mezi auta, která mají „nějaký věk“. Podle Iana Fletchera, analytika společnosti IHS, jsou na tom podobně i další automobily ostře sledované nižší střední třídy, například Volkswagen Golf, Ford Focus či Peugeot 308.

„Brzy je dohoní auta nedávno představená na frankfurtském autosalonu – nová generace modelů Opel Astra či Renault Mégane. Ty zamíchají pořadím. Nejde o to, že by novinky byly až o tolik lepší. Ale při rozhodování zákazníků prostě hraje významnou roli to, že jsou nové. A pak samozřejmě i to, že se nabízejí se stále lepší výbavou,“ říká Fletcher.

Například poslední omlazení Fordu Focus zvedlo prodej modelu okamžitě téměř o dvě procenta.

Změna kurzu

A trend potvrzují i poslední prodejní čísla Škody Rapid. Ta byla představena v září 2012 na pařížském autosalonu a letos v Evropě zaznamenala za první tři čtvrtletí propad o 9,7 procenta ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.

Škoda Octavia (v Česku ji řadí Svaz dovozců automobilů do střední třídy) se zatím drží. V meziročním srovnání během období leden až září vyrostla podle JATO Dynamics o osm procent. Její třetí generace byla představena v roce 2013.

Škoda Rapid Spaceback.
Škoda Rapid Spaceback.

Obchodní třída nižší střední s milionovými prodeji je po třídě malých vozů v Evropě už dlouho druhá nejdůležitější. V letošním roce se však i ona otřásla v základech. Zatímco v roce 2005 se na starém kontinentu prodaly čtyři miliony kompaktních vozů, tento rok to bude již téměř o milion méně a v roce 2018 už by to mělo být jen 2,6 milionu podle předpovědi IHS.

Vše způsobily sportovně užitkové vozy SUV a takzvané crossovery, přitahující stále větší zájem. Nebylo proto divu, že výrobci měnili svoje plány. Naposledy se to projevilo u mladoboleslavské automobilky. Na nižší střední třídu škodovácký management nesáhl, ale „odpískal“ model Roomster. Vše urychlil klesající zájem o velkoprostorové vozy MPV. „Už nebudeme pokračovat ve výrobě modelu Roomster. Soustředíme se na SUV,“ řekl mluvčí Škody Auto Vítězslav Pelc.

Škatulata, hejbejte se!

Mohutný nástup SUV a crossoverů podobné velikosti, jako jsou vozy zastoupené v nižší střední třídě, téměř vymazal z evropské mapy také třídveřové verze kompaktních aut. Naposledy se to projevilo u Renaultu a Opelu. Předcházející generace modelů Mégane, respektive Astra byla nabízena v třídveřovém provedení, u nových to ale již neplatí.

Sami představitelé obou automobilek přiznávají, že prvním důvodem, proč jejich produkci vzdávají, je klesající zájem o tyto vozy, druhým pak to, že se jejich výroba prodražuje kvůli jejich odlišnosti.

‚Trpaslík‘ Škoda v koncernu VW vyrostl. Zdvojnásobil svůj podíl na produkci

Díru po třídveřových verzích však letos zdárně zacelují vozy kombi. Všechny nejlépe prodávané kompaktní automobily jsou v Evropě nabízeny i v této verzi. IHS předpovídá, že letos by se jich mělo v Evropě prodat 850 tisíc, což by znamenalo nejlepší výsledek vozů s touto karoserií za posledních deset let.

„Optimální pro nižší střední třídu jsou v současnosti vozy pětidveřové,“ komentoval situaci v rozhovoru pro Automotive News Europe (ANE) Michael van der Sande, viceprezident Renaultu zodpovědný za marketing.

Marže u masově vyráběných kompaktních vozů jsou minimální, rozhoduje chytrost a vynalézavost. Zaklínadlem dneška jsou proto v nižší střední třídě úspory. „Výrobcům už často nejde o zisk, ale jen o to, aby nevytvářeli ztrátu,“ komentoval dnešní situaci Ian Fletcher, analytik IHS.

Výrobní náklady firmy tlačí co nejníže. Dokladem toho je i stále častější sdílení modulárních platforem, praktikuje ho každá větší automobilka. Třeba zmiňovaný nový Renault Mégane stojí na stejné jako minivan Espace, SUV Kadjar či vůz střední třídy Talisman. Navíc ji sdílí is vozy japonského Nissanu, aliančního partnera francouzského Renaultu – s modely Qashqai a X-Trail.

„V současnosti používáme modulární platformu CMF jak u vozů střední třídy, tak nižší střední,“ řekl Van der Sande.

Méně je více

A podobný pohyb se odehrává i ve světě motorů. Nový Opel Astra je dnes nabízen pouze s jedním dieselovým motorem o objemu 1,6 litru, zato ve třech výkonových verzích (95, 110 a 136 koní). To dříve měl tento model v nabídce naftové motory tři – vedle šestnáctistovky ještě o objemu 1,3 a 2,0 litru.

Novou cestu si pochvaloval v rozhovoru pro ANE Thomas Johnen, viceprezident amerického General Motors (GM). „Jsme aspoň schopni se lépe koncentrovat na podstatné. Z toho těží jak zákazníci, tak i my,“ řekl.

GM také očekává, že právě nižší střední třída bude v Evropě první, která ukáže výrazný posun zákazníků od aut s dieselovými motory k vozům s motory benzinovými či automobilům s hybridním pohonem. A automobilky by jistě takový pohyb přivítaly, zvyšující se náklady na další vývoj dieselových motorů nesou stále neliběji. Což ostatně prokázal i nedávný skandál Volkswagenu.

Al Bedwell, analytik LMC Automotive, předpověděl, že v segmentu kompaktních vozů vyráběných v Evropě nastane už za několik let zvrat. „Nyní se zde vyrábí 48 procent vozů s dieselovými motory. V roce 2022 to bude o deset procent méně. Tato kategorie aut bude změnám vystavena nejvíce.“

Autor: