Ministerstvo vnitra zdůvodňuje změnu tím, že převoz řidiče k lékaři je pro policii nákladný a zbytečný. „V současnosti jsme vybaveni měřiči, které se svou přesností vyrovnají krevnímu testu v nemocnici,“ tvrdí mluvčí ministerstva vnitra Jana Malíková.
To si však nemyslí ministerstvo dopravy. Podle něho by měli alkohol v krvi řidičů detekovat nadále lékaři. „Myslíme si, že jen lékař má určovat, jestli a jak moc je řidič opilý. Ne technika, která má své chyby. Navíc ve výbavě policistů jsou ještě obyčejné trubičky, které jsou jen orientační,“ říká mluvčí resortu dopravy Karel Hanzelka.
Policie se brání. „Naše měřiče splňují všechny normy. Trubičky se ještě používají. Jako důkazní prostředek by ale sloužit neměly,“ říká ředitel dopravní policie Martin Červíček. Důkazem bude podle něho měření alkotesterem Dräger. Těch má dopravní policie 600, tedy 90 procent z celkového počtu měřičů.
Řidiči, kteří přístrojům nevěří, však mohou nadále využívat krevní test. Musí si ho ale sami vyžádat a počítat s možností, že si odběr sami zaplatí. Když je i krevní test usvědčí, že před jízdou pili, zaplatí až několik tisíc korun. Hradit budou jak test, tak dopravu k lékaři.
Sankce se nevyhnou ani motoristům, kteří dechovou zkoušku odmítnou. Těm hrozí pokuta až 50 tisíc korun, zákaz řízení na jeden až dva roky a sedm trestných bodů.
Podle ministerstva dopravy by mohly nastat problémy především v situaci, kdy se podíl alkoholu v těle řidiče pohybuje okolo hranice jednoho promile. „Tam je potřeba co nejpřesnější měření. Do jednoho promile jde totiž o přestupek, nad tuto hranici je to trestný čin,“ říká Hanzelka.
Jak se mění kontroly | |||
Nyní dokazuje alkohol v těle řidiče krevní test. Dechová zkouška je jen orientační. - Od prvního ledna už bude stačit jen dechová zkouška. - Řidič bude moci o krevní test požádat. V případě, že bude opilý, za něj ale zaplatí. |
|||
„Je to docela logická změna. Jenom je důležité, aby ruku v ruce s odpadnutím povinnosti krevních testů, byly policejní měřiče důsledně kontrolovány a vyřazeny nepřesné přístroje,“ říká dopravní expert Stanislav Huml.
Kromě zrušení povinnosti krevních testů obsahuje nový policejní zákon ještě dva sporné body, o kterých se v minulosti diskutovalo. Za prvé zvedá hranici škodného limitu při dopravní nehodě. Policie tak bude od prvního ledna jezdit jen k nehodám, u nichž škoda přesáhne 100 tisíc korun.
V současném znění navíc zákon zakazuje obcím a městům měřit rychlost. Do zákona tuto úpravu prosadili poslanci přes odpor ministra vnitra Ivana Langra. Ten chce obcím pravomoc opět navrátit v podzimní novele.