Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Odboráři v mladoboleslavské Škodovce chtějí zastavit výrobu aut

Ekonomika

  9:19
MLADÁ BOLESLAV - Odboráři v mladoboleslavské automobilce Škoda Auto chtějí přistoupit k nátlakovým akcím, aby se změnil přístup firmy k vyjednávání o nové kolektivní smlouvě, na které se zatím obě strany nedohodly.

Mladá Boleslav, město, kde je největším zaměstnavatelem výrobce automobilů Škoda, která čelí světové hospodářské krizi. foto:  František Vlček, Lidové noviny

Uvažují nad tím, že nepodepíší dohodu o zavedení nového modelu provozu s více směnami, což by zastavilo některá místa výroby a ovlivnilo chod celého podniku. Byl by to zákonný postup, nebyla by to stávka, řekl šéf odborářů Jaroslav Povšík v dnešním vydání týdeníku Škodovácký odborář.

                     Pro zvětšení klikněte na grafiku

Výsledky Škody Auto

Růst tarifních mezd o 2,5% je nedostatečný

Loni průměrné mzdy ve Škodovce meziročně vzrostly o 6,4 procenta na více než 32 tisíc korun.

Letošní návrh firmy obsahuje růst tarifních mezd o 2,5 procenta, což je podle odborářů nedostatečné. Ani po třetím kole vyjednávání, kdy se podařilo dohodnout výši některých příplatků a příspěvků, firma návrh tarifů nezvýšila. Kolektivní smlouva ve Škodovce se vyjednává na dva roky.

"U vyjednávacího stolu se dokážeme dostat jen k určité hranici. Firma přitom nemá vůli zvýšit hodnotu tarifu, hovoří o zvýšení v řádech desetin procenta," řekl Povšík.

"Musíme najít jiný způsob, jak vozy vyrobit, jinak by to samozřejmě udělala jiná lokalita," dodal Povšík. Kvůli zvýšení tarifu platu se minulý týden podle odborářů mimořádně sešla podniková rada, která stanovila odborářský požadavek na růst tarifu.

Odboráři jeho hodnotu kvůli pokračujícím vyjednáváním nechtějí zveřejnit.

"Ve státě má dojít k utažení opasků, lidé se už setkali s povodňovou daní. U kolektivního vyjednávání si nelze hrát na velké pochopení, tady jde o peníze a hodnoty, které živí naše lidi," dodal Povšík.

Odboráři uvedli, že zřejmě nepodepíší dohodu o směnných modelech, což by zastavilo například výrobu v lisovně a ovlivnilo by to chod celého podniku.

"Odmítáme osmnácti a sedmnácti směnný model, firma však další přidání do tarifu podmiňuje právě přistoupením na směnné modely," uvedl Povšík. Chtějí proto automobilce předložit vlastní návrh směn, který by zajistil výrobu v požadované kapacitě a plánování.

Bonusy a penzijní připojištění se odborům líbí

Pozitivněji se naopak podle odborářů vyvíjí jednání o příplatcích a některých bonusech. Firma podle odborářů zatím přistoupila na zvýšení příplatku za noční práci, nucený takt, práci v odpolední směně, ztíženém pracovním prostředí a nestandardních podmínkách.

Strany se rovněž shodly na zvýšení příspěvku na penzijní připojištění. Diskuse se naopak ještě vedou nad výší variabilního bonusu. Odboráři zároveň v týdeníku upozornili, že přistoupí na dohodu jen jako celek a dohoda v otázce příplatků jim nestačí.

Současná smlouva mezi odbory a vedením společnosti platí do konce března. V loňském roce se obě strany dohodly na růstu tarifních mezd o 2,7 procenta.

V automobilce Škoda Auto pracovalo k letošnímu 1. lednu 23.558 kmenových zaměstnanců. Průměrná mzda tarifních zaměstnanců ve Škodovce byla loni podle odborářů 32.000 korun, průměrný dělnický plat činil 28.200 korun. Nové logo Škoda Auto (vizualizaci vytvořil podle informací z automobilky grafik LN)

V roce 2010 se podle odborářů procentuálně zvýšily mzdy v nižších tarifních třídách, což prý bylo dáno například výplatou mimořádných jednorázových plateb.

Autoři: , ,