Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Odboráři v pondělí ochromí Česko. Zastaví se vlaky i autobusy

Ekonomika

  15:22aktualizováno  16:25
PRAHA - Stávka v dopravě se uskuteční 1. března od 4 do 9 hodin, dohodli se zástupci odborů. Protest nejvíce postihne železnici a pražskou městskou dopravu. Odborům vadí vyšší zdanění zaměstnaneckých výhod, které platí od ledna letošního roku.
Vlak (ilustrační foto)

Vlak (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Stávka zasáhne především železnici a pražskou městskou dopravu. "Tam se to dotkne statisíců, ne-li milionu lidí," vypočítává serveru Lidovky.cz předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík a dodal, že samotné stávky by se mohly účastnit desetitisíce lidí.

Co vadí odborům

Od ledna se daň z přidané hodnoty u pracovních výhod vypočítává z tržní ceny a nikoliv z nižší zaměstnanecké. Nejhlasitěji protestují železničáři, kterým by nová pravidla výrazně zdražila režijní jízdné. Kromě režijek jde také například o stravenky nebo firemní ubytovny.

Návrh na snížení zdanění zaměstnaneckých výhod by sněmovna mohla projednat už tento čtvrtek na mimořádné schůzi. "Těch termínů už bylo několik. Po minulých slibech už nemíníme ničemu věřit," řekl Pomajbík.

Ranní špičku si odboráři vybrali záměrně. "Stávka bude víc vidět. Lidé musí počítat s tím, že některé spoje vyjedou až po deváté," sdělil předseda odborářů.

Pondělní krátkodobá stávka nemusí být poslední. "Bereme to jako jednu z řady možných akcí," uvedl Pomajbík. Odbory z jiných odvětví se k protestu zatím nepřipojily, ačkoliv podle Pomajbíka stávku dopraváků podporují.

Metro v jednání
Vedle vlaků se zastaví například autobusy a tramvaje MHD v Praze i jiných velkých městech. Pokud jde o pražské metro, čeká se na rozhodnutí organizace strojvedoucích.

Stávka podle premiéra Fischera neodpovídá současné situaci, protože s předsedou Pomajbíkem jednal už 10. února. Schůzky se účastnil i ministr financí Eduard Janota, Bohuslav Sobotka a Michal Doktor z ČSSD a odborářům přislíbili podporu. 

"Naposledy o tom premiér jednal i dnes ráno s reprezentanty politických parlamentních stran a změnu zákona o DPH akcentoval jako jednu z priorit vlády pro řádnou schůzi Poslanecké sněmovny, která se uskuteční počátkem března," vyjádřil se mluvčí vlády Roman Prorok.

Protesty nejen v Praze
České dráhy, ačkoliv zatím nedostaly od odborů oficiální oznámení, se na stávku už začaly připravovat. Podle mluvčího Českých drah Ondřeje Kubaly chystají dispečeři speciální oběhy vlakových souprav. Zároveň se pracuje na informační kampani pro cestující. Do stávky se kromě Prahy zapojí například zaměstnanci Dopravního podniku Opava. Podle předsedy tamní odborové organizace Miroslava Vaňka by v době stávky vůbec neměly jezdit autobusy ani trolejbusy městské hromadné dopravy.

Stávkovat budou pravděpodobně i zaměstnanci Dopravního podniku Ostrava (DPO). "Z odborového svazu Dosia dostaneme oficiální informace ve středu. Kolem desáté hodiny bude jasné, zda se připojíme," řekla předsedkyně odborů DPO Eva Kubíčková.

Ředitel olomouckého dopravního podniku Vladimír Menšík uvádí, že podle jeho informací chtějí protest podpořit i místní odboráři, není ale jasné jakou formou. Podle Pomajbíka by se zapojit mělo také Brno, v dalších krajských městech, třeba v Liberci či Pardubicích, se odboráři rozhodnou ve středu. Stejně tak se čeká na rozhodnutí organizace strojvedoucích pražského metra.

Největší stávky v dopravě od roku 1997:

4. února 1997 - Začala stávka železničářů, která měla trvat 48 hodin. Byla ale několikrát prodloužena a skončila až 8. února. Odborové sdružení železničářů chtělo odvolat vedení Českých drah, zastavit nesystémové kroky na železnici, neuplatňovat sankce vůči stávkujícím, uzavřít dohodu s premiérem o závazku vlády předložit koncepci dopravní politiky. Stávky se zúčastnila asi polovina zaměstnanců ČD.

8. března 2000 - Výstražná patnáctiminutová stávka Asociace samostatných odborů způsobila zpoždění 101 vlaků. Podle Českých drah se většina zaměstnanců společnosti od stávky distancovala. Stávku vyhlásila asociace na protest proti údajnému neřešení sociálních problémů.

3. února 2003 - Uskutečnila se stávka řidičů pražských tramvají organizovaná Federací řidičů tramvají. Protestující si chtěli vymoci stejné podmínky, jako měli řidiči autobusů, a chtěli odvolání tehdejšího generálního ředitele dopravních podniků Milana Houfka. Z 80 procent řidičů odhodlaných stávkovat, jich po policejním zásahu zůstalo ve stávce 30 procent. Veřejná doprava nebyla narušena.

21. června 2004 - Řidiči pražských autobusů měli od 8 hodin na protest proti připravovanému zákonu o dopravě 20 minut stávkovat. Zúčastnilo se něco málo přes deset procent řidičů, takže se stávka cestujících významněji nedotkla.

16. března 2006 - Půlhodinová polední stávka strojvedoucích na železnici ovlivnila pravidelnost železničního provozu jen minimálně. Zastavením provozu strojvůdci protestovali proti tomu, že by podle připravovaného zákoníku práce mohl zaměstnavatel uzavřít kolektivní smlouvu jen s nejsilnější odborovou organizací.

24. června 2008 - Hodinová výstražná stávka proti reformám kabinetu Mirka Topolánka pořádaná Českomoravskou konfederací odborových svazů se dotkla i dopravy. Největší dopady měl hodinu a čtvrt trvající protest strojvůdců, kteří ve 13 hodin zastavili vlaky po celé ČR. Podle Českých drah stálo zhruba 80 procent všech spojů, tedy asi tisíc vlaků. V mnoha městech nejezdila hromadná doprava - největší rozsah měla stávka asi v Brně, autobusy, tramvaje či trolejbusy nejezdily různě dlouho ani v Ostravě, Opavě, Ústí nad Labem a dalších městech. Naopak pražská MHD většinou fungovala.

Autoři: ,