Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Odbory ožívají. Za vyšší platy by mohly stávkovat

Ekonomika

  7:00
PRAHA - V Česku se již zanedlouho může stávkovat za navýšení mezd. Odborová organizace Škody Auto, od jejíchž požadavků se často odvíjí mzdová vyjednávání v řadě dalších domácích průmyslových firem, opět bezvýsledně vyjednávala s vedením automobilky o navýšení mezd.

Škodovácké odbory požadují téměř trojnásobek toho, na co je zatím ochotno kývnout vedení společnosti. Vedení odborů přitom připustilo, že v případě neústupnosti manažerů vyhlásí stávku.

"Zatím naše vyjednávání ztroskotávají. Kdyby tento stav přetrval až do konce března, máme připraven plán na časově neomezenou stávku," řekl včera Lidovým novinám šéf škodováckých odborů Jaroslav Povšík. Zatímco loni škodovácké odbory vstupovaly do licitace o mzdách s požadavkem šestiprocentního navýšení, letos už žádají procent sedm.

Odbory automobilek chtějí vyšší platy - grafika

"Otrkávat" se začínají i ostatní odborové organizace v zemi. Zatímco před dvěma roky usilovaly hlavně o zachování pracovních míst, loni a zejména letos tlačí i namzdový nárůst.

"Je důležité nejen to, aby neklesla reálná mzda, ale aby byl nějaký růst," říká například odborový předák v retailovém řetězci Tesco Stores Ivan Předinský. Růst mezd je podle něj realizovatelný i v podmínkách hospodářské stagnace, která by letos měla Česko postihnout. "Zisky Tesca sice stagnovaly, ale klesal i počet pracovníků na provozovnách. Zbylé prostředky by měly být převedeny na zaměstnance," řekl Předinský.

Zaklínadlem odborů ve vyjednávání o navýšení mezd je míra inflace. Ta by se podle odhadů různých organizací měla letos pohybovat v rozmezí 2,5 až 3,5 procenta. "Očekávaná míra inflace je z pohledu vstupních požadavků na navýšení mezd ze strany odborů zcela zásadní," říká šéf odborové centrály Kovo Josef Středula.

Navýšení o inflaci nestačí

Jenže s navýšením mezd pouze o inflaci se mnozí odboráři nechtějí smířit. "Rozhodně se nezastavíme na 3,5 procenta," uvádí předseda odborové organizace v nošovické automobilce Hyundai Radek Kuchař. Těžařská společnost Czech Coal už má vyjednávání o mzdách za sebou. "Podařilo se nám prosadit navýšení mezd od 0,5 do dvou procent nad míru inflace, takže nárůst mezd se bude pohybovat od 3,5 do pěti procent," říká šéf tamních odborů Jaromír Franta.

ČTĚTE TAKÉ:

V automobilkách, které jsou páteří českého strojírenství, kolektivní vyjednávání teprve probíhají. "Výsledek jednání ve Škodě Auto se v mnoha firmách stane důležitým ukazatelem," upozorňuje Středula. Jeho slova potvrzuje i šéf odborů Hyundai Kuchař.

"Vedení Hyundai před pěti lety prohlásilo, že do pěti let dosáhne naše úroveň mezd úrovně ve Škodovce. Pět let uplyne letos," upozornil Kuchař. Průměrný měsíční plat ve Škodě Auto loni činil 32 tisíc korun, v Hyundai dosahoval 25 300 korun. Podle mluvčího Hyundai Petra Vaňka není reálné, aby se platy v obou automobilkách v nejbližší době vyrovnaly. "Prodeje automobilů klesly na úroveň roku 2007, nemůžeme lpět na tom, co bylo řečeno před pěti lety," uvedl Vaněk.

V Kolíně očekávají propad

Podobně jako Škoda Auto plánuje i Hyundai letos navyšovat výrobu. Naopak třetí automobilka v Česku, kolínská TPCA, počítá s razantním snižováním výroby a propouštěním. "Očekáváme propad výroby o 23 procent. V květnu budeme muset propustit 150 agenturních zaměstnanců," řekl mluvčí automobilky Radek Kňava.

Kvůli razantnímu omezování výroby bylo jednání mezi odbory a vedením firmy dočasně pozastaveno. Odborový předák Ivo Navalaný přiznal, že i přes propad prodejů budou odbory tlačit na růst mezd. Připustil také, že o taktice se budou radit se škodováckými odbory. "I když jsou obě firmy v jiné situaci, s odbory ve Škodovce jsme v úzkém kontaktu, radíme se," přiznal Navalaný.