24. května 2017 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Číňany zaujala česká odpadková tramvaj. Huawei se chce podílet na jejím vývoji

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 31Diskuse
Na vývoji cargo tramvaje se má podílet i čínská firma Huawei. Takto s nadsázkou... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Na vývoji cargo tramvaje se má podílet i čínská firma Huawei. Takto s nadsázkou... | foto: Richard Cortés, Lidové noviny
PRAHA Čínský gigant Huawei minulý týden ohlásil, že v Česku hodlá investovat více než osm miliard korun. A že ho zajímají vize takzvaných chytrých měst. Podle informací serveru Lidovky.cz se rýsuje konkrétní projekt, do nějž se tato technologická firma chystá aktivně zapojit. Jde o vývoj nákladní tramvaje, která dosud nemá v zemi obdoby.

Na ideu speciálního vozu, který by v Praze v noci svážela odpad, upozornily Lidovky.cz minulý týden. Nyní se zdá, že nejde jen o sci-fi pohádku ale o projekt, který zajímá jednoho z největších výrobců mobilů či tabletů na světě. Česká metropole by se měla stát jakousi laboratoří, v níž dojde k ověření tohoto vozu ve skutečném provozu.

Na zájmu firmy Huawei o vývoj cargo tramvaje se shodlo několik na sobě nezávislých zdrojů. Má jít o spolupráci čínského výrobce, Pražských služeb a metropolitního dopravního podniku. Pokud vše klapne, stvrdí jej všechny strany příští týden v memorandu, které by měly údajně podepsat na konferenci Huawei Eco-Connect, která se koná 30. a 31. května na pražském Žofíně.

Oficiálně žádná ze stran tuto zprávu zatím nepotvrdila. Zapadá však do logiky strategie, kterou Huawei pro Česko vyhlásil. I zájmu Prahy rozvíjet se jako takzvané chytré město řízené moderními technologiemi a protkané ekologickou dopravou.

Ambiciózní firma, která je v naší zemi mimo jiné třetím největším dodavatelem mobilních telefonů, také ohlásila, že hodlá prohloubit partnerství s českým státem – v klíčových technologických programech, jako je širokopásmové připojení k internetu nebo chytrá a bezpečná města. Nyní se nabízí spojení s nákladní tramvají. Závazek investovat v Česku 8,6 miliardy korun v horizontu pěti let potvrdil při setkání s Milošem Zemanem šéf společnosti Huawei Kuo Pching.

„Společnost Huawei je přední světový dodavatel ICT řešení pro chytrá města a v současnosti připravuje celou řadu řešení v mnoha světových metropolích. Praha není výjimkou. Až do dokončení přípravných prací společnost Huawei však nekomentuje žádné lokální aktivity,“ reagoval mluvčí firmy Huawei v Česku Karel Taschner.

Cargo tramvaj je inovátorský projekt, protože v Praze se ani v historickém kontextu nákladní tramvaje příliš nepohybovaly.

Opravená mazací tramvaj s vánoční výzdobou.
Vize kreslíře Richarda Cortése, jak by mohla v budoucnu vypadat cargo tramvaj, která by svážela odpad.

Za 1. světové války jezdily ulicemi sanitní či pohřební vozy - ty však experti nechápou jako nákladní, ale jako osobní tramvaje se zvláštním užíváním. V 70. letech minulého století utichl i provoz vozů Vrchní stavby, které sloužily opravářům kolejí.

Jednou z výjimek je takzvaná mazací tramvaj, která pečuje o kolejnice a mimo jiné tlumí jejich hlučnost a opotřebení. Zároveň má mezi dopravními nadšenci tisíce fanoušků.

Odpadková tramvaj by pravděpodobně měla podvozek a elektrovýzbroj z některého stávajícího vozu, na nějž se připevní kontejner. Jednou z variant využití by byl převoz naplněných odpadových nádob, které by se na vybraných místech přeložily z aut na speciální vůz. Následně by odpadky putovaly do spalovny v pražských Malešicích, kam je ale nutné nejprve postavit kolejovou přeložku.

„Ten projekt se mi líbí a podporuji ho. Využití moderních technologií takovýmto způsobem navíc skvěle zapadá do našeho konceptu chytré Prahy. Dopravní podnik a ČVUT teď musí prozkoumat, co by realizace obnášela a jaké jsou s ní spojené náklady,“ uvedla pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

Technický ředitel dopravního podniku Jan Šurovský už dříve zdůraznil, že projekt vzešel z vizionářských diskuzí s Pražskými službami a zatím se nachází spíše v rovině úvah.

„Považuji však myšlenku za rozumnou - ve chvíli, kdy město i dopravní podnik řeší plán udržitelné mobility v metropoli. Svoz odpadu nyní zajišťují stejně jako veškeré zásobování města v podstatě výhradně nákladní auta,“ řekl Šurovský.

  • 31Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.