Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Nedoceněná Mazda 3 projde modernizací

Ekonomika

  7:00
Mazda 3 je nedoceněné auto. V mnoha ohledech vynikající, přesto jich na našich silnicích moc nepotkáte. Situaci by měla zlepšit letošní modernizace.

Inovovanou Mazdu 3 nejspíš hned nepoznáte, jen málokdo postřehne nové nárazníky nebo decentní aerodynamické úpravy. Ani interiér nedoznal revolučních úprav, spíše funkčních. Přístroje jsou přehlednější a mají bílé prosvícení, centrální displej by měl být snáze čitelný, pak je tu jiné čalounění.

ČTĚTE TAKÉ:

Interiér neudělá takový dojem jako nejlepší sokové a na zadních sedačkách je místa dnes už spíš podprůměrně, ale kabina je perfektně sestavená, působí bytelně. Řidič si najde správnou pozici na výborné sedačce, která neunaví a v zatáčkách podrží. Řidič je tu totiž nejdůležitější.

A to už není samozřejmost. Doba se změnila, dnes mají větší váhu hodnoty emisí v měření spotřeby dle evropské normy. Za nesplnění emisních limitů automobilky platí, proto žijeme v éře necitlivých elektrických posilovačů řízení, prodávajících cit za zlomkové snížení spotřeby.

Mazda naopak při inovaci své „trojky“ pracovala na zlepšení propojení auta s řidičem. Konkrétně na zjemnění přechodu mezi akcelerací, bržděním nebo změnou příčných sil a – co je ještě vzácnější – na přímosti řízení, jeho konzistenci i citu. Změnila naladění tlumičů a posilovače, stále elektrohydraulického.

Do zatáček se vrhá s nadšením, nechá si v nich líbit opravdu dost a stáčivost vozu lze jemně korigovat plynovým pedálem, ovládajícím ochotný benzinový motor.
O blížících se limitech informuje citlivé řízení, zatímco podvozek se dokáže sveřepě držet i rozbitých silnic.

S Mazdou 3 je radost jezdit i díky atmosférickému dvoulitru, v nižší střední třídě výjimečnému úkazu. Není to ale žádný muzejní kus, má přímé vstřikování, vysoký kompresní poměr a systém stop-start. Čtyřválec předvádí lineární nástup výkonu a ve vyšších otáčkách, které miluje, rychle reaguje. Spojencem je mu šestistupňová manuální převodovka, jedna z nejlepších.

Přesná, rychlá, krátká

Za volantem Mazdy 3 si uvědomíte, jak moc nová auta ztratila jiskru. Ani ta spotřeba není hrozná – když se budete krotit, můžete i s dvoulitrem jezdit za nějakých sedm litrů, ve městě ale spíš za devět.

Mazda 3 se zbavila své hlavní slabiny. Už není tak drahá, jak bývala, prodává se za akční ceny (stojí o 80 000 korun méně než v ceníku, který najdete v tabulce) a sedan vyjde na stejné peníze jako hatchback. Dražší verze mají velkorysejší výbavu, než tomu bývalo, u dvoulitru je to však jen jedna jediná. Tohle kvalitní auto za rozumné peníze v sobě skrývá schopnosti sporťáku.

Takovým dnes doba nepřeje, a tak se z Mazdy 3 stal řidičsky nejlepší stroj své třídy. Konkurenti zamířili jiným směrem, Mazda místo toho vypilovala své přednosti a stala se unikátem.

Autoři:
Témata: Auto, Mazda 3, Mazda

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...