Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Ohyzdná nákupní monstra. Jak dopadly neúspěšné 'obchoďáky'?

Ekonomika

  7:00aktualizováno  3. května 22:09
PRAHA - Kdysi oblíbený supermarket se přeměnil na zpustlé místo. Kvůli silnější konkurenci a neatraktivní lokalitě zela obří hala kousek od pražského sídliště na Lužinách několik let prázdnotou. Nakonec se stala útočištěm pro vandaly a lidi bez domova.

Bývalá prodejna supermarketu Billa kousek od ulice Amforová na pražských Lužinách. Ani prodejce automobilů nevydržel. foto: Šárka Kabátová, Lidovky.cz

Nyní se v ní zabydluje těžká technika. Podobný osud stíhá nesčetně obchodů a nákupních center po metropoli i ve zbytku republiky. Reportérka serveru Lidovky.cz nafotila vyprázdněná obchodní monstra.

Ačkoli se Česká republika řadí mezi obchodní velmoc (pro zajímavost - Praha, Olomouc a Liberec mají v přepočtu na tisíc obyvatel více obchodů než Londýn), některým nákupním centrům či samotným obchodům se nedaří. Důkazem toho mohly být například OC Šestka či Galerie Butovice, které se už dlouhodobě potýkaly s poměrně nízkým počtem zákazníků. 

Odpověď podle tiskového zákona

„Dne 28. 4. byl na serveru Lidovky.cz publikován článek s názvem ‚Ohyzdná nákupní monstra‘, který obsahuje nepravdivá skutková tvrzení dotýkající se dobré pověsti center Galerie Butovice a OC Šestka. Podle toho článku měla tato centra sloužit jako příklad neúspěšných obchodních center. Uvedená tvrzení nejsou pravdivá.“

Přibližně pětina středně velkých a velkých nákupních center v Česku má probémy s nízkou návštěvností či obsazeností, uvádí poradenská společnost Cushman & Wakefield.

Česká nákupní centra se však s úbytkem prodejců a zmenšováním prodejních ploch vyrovnávají po svém. Nové návštěvníky se snaží nalákat na wellness centra či zařízení pro děti. Fitka a koutky pro děti, případně zábavné atrakce pomohly právě Galerii Butovice částečně navýšit návštěvnost.

Co rozhoduje? Dopravní dostupnost i eskalátory

Proti tvrzení, že se OC Šestka a Galerie Butovice potýká s poměrně nízkou návštěvností, se však ohradila agentura zastupující obě obchodní centra. "I díky úspěšným procesům remodelingu (Galerie Butovice) nebo aktivní prací s veřejností ze spádové oblasti např. formou výpravných eventů (OC Šestka) se daří dlouhodobě zvyšovat návštěvnost, a to v desítkách procent!" napsal ve vyjádření Jiří Hlinka ze Smart Communication s.r.o.

Investoři si i přes nepovedené projekty věří a do nových projektů, i do přestavby těch starších, cpou velké peníze. Proč? Poučili se zřejmě z předchozích chyb. Dobře už vědí, že "nákupáky" musí být na strategickém místě s dopravní dostupností (ideálně blízko zastávky městské hromadné dopravy, případně musí být zajištěna zvláštní linka, která zákazníky dopraví přímo k OC). Stejně tak musí nabízet dostatek služeb, zábavy i občerstvení.

ČTĚTE TAKÉ:

Naopak vědí, že zákazníky dokáže odlákat nelogické vnitřní uspořádání centra, především umístění eskalátorů na opačný konec, než jak je tomu v jiných patrech. Nutnost obkroužit celé podlaží je totiž pro některé zákazníky důvodem se do obchodního domu už nikdy nevrátit.

Příčinou neúspěchu může být i přesycenost trhu. Ty nákupní domy, které byly otevřeny v posledních třech letech, mají podle vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí Jones Lang LaSalle Sylvie Samadi větší problémy získat si stálé zákazníky. (více čtěte ZDE.)

Galerie Moda se nikdy neotevřela. Zavřená je už od poloviny roku 2008.

Nikdy neotevřený outlet

Velkou kuriozitou v českém prostředí je outletové centrum Galleria Moda blízko Letiště Václava Havla. To se kvůli nedostatku financí a krachu původního majitele nikdy nedočkalo svého otevření. Ačkoli se mluvilo o tom, že by outlet mohl na jaře 2015 zahájit provoz, ani teď není stále jasné, co s ním bude. Společnost Dreitonel, kterou ovládají lidí blízcí skupině PPF, do něj chce údajně investovat miliardu korun a počítá s další výstavbou.