1. prosince 2014 11:02 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Východoevropští oligarchové s
vlivem na politiku skupují média

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Media | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Media | foto: Richard Cortes
Napříč východní Evropou místní oligarchové a investiční skupiny, z nichž část je přímo napojená na politické vedení svých zemí, skupují noviny a jiné mediální společnosti. To mezi novináři i dalšími vyvolává hluboké obavy o svobodu tisku, napsal list The New York Times.

Jde o jeden z aspektů vývoje, který v této oblasti čtvrt století po pádu Berlínské zdi vyvolává otázky ohledně pokroku k západním standardům demokracie a svobody projevu. Stejně jako v Rusku i tady stoupají obavy z potenciálně nebezpečné koncentrace moci v rukou lidí, kterým se podařilo získat jak bohatství, tak politickou moc, a kteří čím dál tím víc rozšiřují svou kontrolu i na mediální oblast.

Na Slovensku prodala německá mediální společnost podstatný podíl v posledních seriózních, nezávislých novinách investiční skupině, která byla terčem investigativních novinářů listu. Obdobný vývoj běží v celém regionu. To, čím je slovenský případ investice společnosti Penta do skupiny Petit Press a její vlajkové lodi - listu SME - výjimečný, je reakce zaměstnanců deníku.

Podnikatelský záměr, nebo omezování svobody?

Devětatřicetiletý Matúš Kostolný, který posledních osm let působil jako šéfredaktor SME, za sebou bouchl dveřmi. Čtyři jeho zástupci ho následovali. A 50 lidí z 80členné redakce podalo ke konci roku výpověď.

„Myslím, že Penta chce zneužít noviny ke svým vlastním účelům,“ řekl Kostolný. „Jejich představa svobody slova je naprosto odlišná od mojí,“ dodal.

Situace na Slovensku je ale jen posledním případem, kdy se majitelé - často ze západní Evropy či Ameriky, rozhodli prodat své východoevropské mediální majetky - a do hry vstoupily mocné místní zájmy.

Andrej Babiš, magnát v oblasti zemědělství a hnojiv, nejen vlastní největší vydavatelství v České republice MAFRA a několik významných médií (do jeho portfolia spadají i Lidové noviny včetně zpravodajského portálu Lidovky.cz - pozn. red.), ale je také ministrem financí české vlády.

V Lotyšsku oligarchové, v Maďarsku Orbán

V Lotyšsku nejednoznačné zákony bránily zjištění, kdo kontroluje většinu zpravodajských médií v zemi. Až protikorupční vyšetřování zabývající se jedním z nejbohatších podnikatelů v zemi odhalilo, že je to právě on a dva další oligarchové.

V Maďarsku vedle státního vlastnictví většiny zpravodajských médií kontrolují jejich podstatné části vysocí spojenci premiéra Viktora Orbána. Hlavní mezi nimi je Lajos Simicska, který s premiérem chodil do školy a jehož stavební společnost hojně profitovala ze státních kontraktů. Proslýchá se ale, že v poslední době se tihle dva bývalí spolužáci tak trochu nepohodli.

V Rumunsku je hlavní televizní zpravodajská stanice, pravicová Antena 3, součástí rozsáhlého mediálního impéria, které vlastní miliardář Dan Voiculescu, zakladatel rumunské Konzervativní strany. Letos v srpnu byl Voiculescu odsouzen na deset let do vězení za praní špinavých peněz.

Několik oligarchů kontroluje mediální společnosti v Bulharsku, které se pravidelně umísťuje na posledním místě Indexu světové tiskové svobody Evropské unie. Mezi nimi je i bývalý poslanec Deljan Peevski, jehož mediální impérium sice formálně kontroluje jeho matka, ale jeho oponenti tvrdí, že právě on v něm má hlavní hlas.

Zahraniční vs. domácí zájmy

V 90. letech po pádu komunismu vlastnil většinu médií stát, anebo byla média plně závislá na vládní reklamě. Když následně místní noviny, časopisy a další média koupili zahraniční vlastníci - především z Německa, Švédska, Švýcarska a Spojených států -, novináři zjistili, že vzdálení majitelé nemají o místní politiku zájem. A to byla úleva.

„Pro nás to bylo perfektní,“ řekl Kostolný o německém konglomerátu, který vlastnil SME. „Měli jsme velmi profesionální majitele, kteří nikdy nezvedli telefon, aby se snažili noviny nějak ovlivnit. Ani jednou.“ Ale když se v roce 2008 ekonomika propadla, většina těchto zahraničních vlastníků se rozhodla vrátit ke svému hlavnímu podnikání doma a nabídli své mediální společnosti ve střední a východní Evropě na prodej. 

A v tu chvíli se vzdálenost mezi západními majiteli a politickou realitou v působišti médií ukázala jako nevýhoda - zvlášť když majitelé začali prodávat místním zájemcům, kterým záleží na tom, co se bude ve zpravodajství objevovat.

„Stejně málo, jako se starali o slovenskou politiku, jim záleželo na tom, komu noviny prodají, a jaký dopad to bude mít na českou a slovenskou společnost,“ uvedl Kostolný.

ČTK
  • 4Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.

Najdete na Lidovky.cz