Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

OMD: Reklamní trh bude klesat i v příštím roce, až o 14 procent proti letošku

Média

  18:55
Krize nekončí. Český reklamní trh se letos nepřestává vyvíjet hůř, než předpokládaly i pesimistické odhady. Nyní už se dá očekávat, že pokles se nezastaví ani v příštím roce. Vyplývá to z aktuálních odhadů čistého objemu investic do mediální reklamy v ČR mediální agentury OMD.

Reklamní trh se bude podle aktuálních odhadů potýkat s krizí i v příštím roce. foto: Shutterstock

Mediální agentura OMD dnes zveřejnila aktuální korekci odhadu čistého objemu investic do mediální reklamy v ČR. Oproti jejím minulým odhadům z letošního dubna se její předpoklady celkového objemu reklamy v roce 2009 ještě o několik procent snížily. Pro rok 2010 proto agentura počítá stále s poklesem, a to o 14 procent v porovnání s rokem 2009. Propad reklamního trhu tak sice zpomalí, ale nezastaví se.

"Pokles reklamních investic v ČR v roce 2009 způsobila převážně snaha velkých zahraničních firem (které tvoří většinu celého objemu) o úspory a optimalizaci nákladů, přestože na straně výnosů k tomu lokálně v mnoha případech nebyl důvod. Ekonomická recese v první polovině roku 2009 prodeje v mnoha produktových kategoriích v ČR nezasáhla, ale i inzerenti v těchto oborech své reklamní rozpočty krátili," uvedl Vít Smékal, ředitel výzkumu skupiny OmnicomMediaGroup, do níž patří i OMD.

Podle aktuálního odhadu tak celkový čistý objem mediální reklamy dosáhne letos 21,5 miliardy korun a v příštím roce pouze 18,5 miliardy korun, zatímco ještě loni činil 28,71 miliardy.

Televizní reklama, která má na celkovém reklamním trhu největší podíl, klesne letos oproti loňsku o 27 procent, tedy z 11,49 miliardy korun na 8,39 miliardy korun. V příštím roce ji podle predikce OMD čeká další třináctiprocentní pokles, na 7,3 miliardy korun.

Tisk jako druhý nejsilnější reklamní segment klesne letos meziročně podle OMD o 36 procent (z 8,55 na 5,47 miliardy korun) a příští rok o osmnáct procent na 4,49 miliardy korun.

Internetový trh by si měl letos udržet loňský výsledek (3,42 miliardy korun z reklamy), příští rok se však podle odhadu OMD propadne o pět procent (na 3,25 miliardy korun).

Dopad ekonomické krize bude podle OMD na spotřebě v Česku nejvíc vidět až na podzim 2009 a na jaře 2010 – pomalu rostoucí nezaměstnanost a snižující se ochota obyvatel utrácet se projeví na nižším objemu prodejů i v kategoriích, které zatím recese nezasáhla. To donutí firmy k další optimalizaci nákladů – nyní však již z důvodů nižších výnosů.

"V ČR se zatím neobjevují známky oživení nebo alespoň jednoznačného zastavení propadu ekonomiky. Aby reklamní trh v ČR mohl znovu začít růst, musí se nejdřív vrátit k růstu trhy zemí, ze kterých pocházejí nebo kde mají většinu svých aktivit zahraniční společnosti, jež jsou velkými inzerenty na českém trhu. Doufejme, že se to stane již brzy, pravděpodobně ale ne dříve než v roce 2010. To znamená, že do ČR dojde oživení komunikačních rozpočtů při plánování strategií na rok 2011," uvádí ve své zprávě OMD.