Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Operátoři rýžují desítky milionů z bezplatných linek

Ekonomika

  7:25
PRAHA - Tuzemští mobilní operátoři mají zlatý důl, na kterém ročně vydělávají desítky milionů korun. Je jím bezplatné volání na takzvané zelené linky. Bezplatné linky, začínající předvolbou 800, mají v Česku stovky firem, které skrze ně svým zákazníkům poskytují volání pro informace nebo objednávky zdarma. Tyto firmy ale za své zelené linky platí oproti ostatním zemím Evropské unie nezvykle vysoké poplatky.
Mobil (ilustrační foto)

Mobil (ilustrační foto) foto: Shutterstock

"Velmi kvalifikovaný odhad výnosů pro mobilní operátory za rok 2010 se pohybuje ve výši 70 až 100 milionů korun," říká odborník na hlasové služby a obchodní ředitel společnosti Wia Filip Malina a jeho slova potvrzují i operátoři samotní.

"Tržby z provozování takzvaných zelených linek 800 činí desítky milionů korun ročně," uvedla Blanka Vokounová, mluvčí Telefóniky. Zbylí dva tuzemští operátoři se k výši svých tržeb za zelené linky nevyjádřili s tím, že podobné informace poskytovat nesmějí.

Poplatky bez regulace
Podle odborníků jsou důvodem vysokých cen za zelené linky takzvané propojovací poplatky, které si operátoři platí mezi sebou navzájem, když zákazník volá do jejich sítě.

Čtěte také:


"Zatímco cena za propojení se při volání z pevné linky na mobilní telefon nebo mezi mobily snížila za posledních pět let několikrát a přiblížila se jedné koruně za minutu, poplatek za propojení na zelenou linku z mobilní sítě se téměř nemění a zůstává kolem tří korun za minutu," vysvětluje Filip Malina a jeho slova potvrzují i další experti.

"Poplatky, které účtují mobilní operátoři za volání na číslo 800 z mobilního telefonu z jejich sítě, jsou neadekvátně vysoké v porovnání s poplatky, které mobilní operátoři účtují za volání do obyčejné mobilní sítě. Od letošního července je tento nepoměr ve výši 262 procent," říká Pavel Henke, ředitel regulace a propojování GTS Czech.

Podle některých expertů je část viny také na straně Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). Zatímco ve většině zemí Evropské unie ceny volání na zelené linky stát reguluje, tuzemský úřad se k tomu zatím nemá. "ČTÚ nikdy nepatřil k regulátorům, kteří by se snažili přispět ke zvyšování konkurenčního prostředí v Česku," říká odborník na telekomunikační trh Martin Zikmund a dodává, že ČTÚ podle něj razantněji nezasáhne, což ostatně úřad potvrzuje.

"Cena není regulována, protože analýza prokázala, že je tento trh efektivně konkurenční," říká ředitelka odboru analýz trhů ČTÚ Jana Kudrnáčová a dodává, že ceny za propojovací poplatky budou reagovat na pokles nákladů u jednotlivých operátorů.

Zrušit, nebo nezrušit?
Přestože je zelená linka pro řadu velkých firem potřebná, některé z nich právě kvůli vysokým cenám přecházejí na jiné metody, jak zákazníkům poradit či pomoci. "Bezplatnou linku nevyužíváme, infolinka je placená. Jedním z důvodů pro změnu byla i vysoká cena služeb, za které je operátoři nabízeli," říká tiskový mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa.

Pro většinu firem je ale tato linka nutností, kterou nemohou zrušit, přestože poplatek, který za ni platí, dosahuje i statisíců korun.
"Měsíční částka za provozování těchto linek se pohybuje řádově ve statisících korun. Vzhledem k obchodnímu modelu naší společnosti je ale jejich provozování nezbytné," potvrzuje mluvčí společnosti AAA Auto Dana Pavlousková a dodává, že na jejich zelenou linku volá zhruba tisícovka lidí denně.

Ještě vyšší počty volajících evidují banky. "Denně na zelené lince evidujeme průměrně 3500 příchozích hovorů," říká Vendula Voláková z tiskového centra České spořitelny.