Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Národní technické muzeum vystaví automobily Praga

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Patnáct historických pragovek z let 1910 až 1939 vystaví od čtvrtka 19. prosince ve svých prostorách Národní technické muzeum v Praze. Na expozici se podílelo Automuzeum Praga ve Zbuzanech a také několik soukromých sběratelů, oznámil mluvčí muzea Adam Dušek.

Narodní technické muzeum foto: Tomáš Němeček, Lidové noviny

Automobilka Praga, tedy automobilní oddělení největšího pražského strojírenského podniku, který postupně nesl názvy První českomoravská továrna na stroje v Praze, Českomoravská-Kolben a Českomoravská-Kolben-Daněk, má významné místo v dějinách českého automobilového průmyslu.

Automobilka se sídlem v Praze-Libni byla založena v roce 1907 a v následujících čtyřech desetiletích tvořila spolu s továrnami Laurin & Klement - Škoda v Mladé Boleslavi a NW - Tatra v Kopřivnici "velkou trojku" domácích automobilových výrobců.

ČTĚTE TAKÉ:

Ve druhé polovině dvacátých let a na přelomu let třicátých byly pragovky dokonce nejprodávanějšími vozy na domácím trhu. Výstava dokumentuje, že zákazníci si mohli vybrat z široké nabídky osobních automobilů. Od malého vozu Praga Piccolo litrové třídy až po čtyřlitrový luxusní automobil Praga Grand, se kterým jezdil i prezident Masaryk.

Významnou část produkce továrny tvořily i užitkové automobily, vyráběné v širokém výběru nástaveb; od nákladních valníků a cisteren, přes autobusy a sanitky, až například po požární a popelářské vozy.

Výrobu osobních automobilů Praga ukončila druhá světová válka. Po roce 1947 byla pod značkou Praga vyráběna už jen nákladní auta.

Autoři: ,

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...