Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Ostravu s Olomoucí by mohly spojit vlaky Arriva, nebo Student Agency

Ekonomika

  18:22
PRAHA - Nabídku na provozování železničního spojení mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov podali dva dopravci – Student Agency a Arriva. Ministerstvo dopravy přitom čekalo větší zájem.

¨Majitel společnosti RegioJet Radim Jančura. foto: Lidové noviny

Obchodní ředitel Student Agency Jiří Schmidt oznámil, že společnost nabídla sumu 188 korun za ujetý kilometr. Konkurenční Arriva nabídla částku o korunu a deset haléřů vyšší.

Obě nabídky jsou podle majitele Student Agency Radima Jančury nižší, než za kolik zde v současnosti jezdí České dráhy. Národní dopravce prý podle dostupných informací z roku 2010 na ujetý kilometr pobíral dotaci ve výši 212 korun na kilometr, dodal Jančura.

ČTĚTE TAKÉ:

To ale dráhy popírají. Výše dotací od ministerstva se podle mluvčího drah Radka Joklíka pohybuje o něco níže než obě nabídky soukromých dopravců. Konkrétní výši ale s ohledem na obchodní tajemství prozradit odmítl.

Podle ředitele železniční divize britské Arrivy Jaroslava Richtera není o něco vyšší nabídka automaticky vítězstvím RegioJetu od Student Agency. Arriva podle něj může zaujmout především zkušenostmi, které má na evropském trhu s realizací podobných projektů a dále silným hospodářským zázemím.

Podívejte se na nové vlaky Leo Express

Společnost totiž vlastní německý národní dopravce Deutsche Bahn. Rozhodnutí výběrové komise tak zejména kvůli nízkému rozdílu cen může vyznít ve prospěch Arrivy, věří Richter.

V případě vítězství nasadí Student Agency na soutěženou trať nové rychlíky Pesa od polského výrobce Pesa Bydhošť. Arriva se zatím pro konkrétní vozidlo nerozhodla. V úvahu prý podle Richtera přichází tři možná řešení zahrnující využití buď nových nebo nově rekonstruovaných motorových vozů.

Ve hře je ještě antimonopolní úřad

Přestože ministerstvo dopravy očekávalo vyšší počet uchazečů, alespoň dvě podané nabídky pro něj znamenají, že může ve výběrovém řízení dále pokračovat. Kdyby se totiž do tendru přihlásil pouze jeden uchazeč, musel by podle zákona o veřejných zakázkách úřad soutěž zrušit. Řízení by ale přesto mohl ještě zrušit úřad pro ochranu hospodářské soutěže, připomněl mluvčí ministerstva Martin Novák.

Úřad se nyní zabývá podnětem Českých drah, které se obávají možného narušení síťového uspořádání české železnice, které je pro cestující výhodné. ÚOHS také vydal předběžné opatření, které ministerstvu zakazuje s vítězem tendru uzavřít dohodu do vyřešení stížnosti.

Právě toto předběžné opatření bylo pro řadu dopravců důvodem, proč do soutěže nevstoupit. Jiní naopak kritizovali údajně přemrštěné požadavky, které má ministerstvo dopravy na vozidla, se kterými by měl nový dopravce na trati jezdit. Ta by měla být alespoň částečně bezbariérová, vybavená zásuvkami v první i ve druhé třídě a měla by být klimatizovaná.

"Smlouva s novým dopravcem bude uzavřena na 15 let. Není možné na tak dlouhou dobu na této trati zakonzervovat současný stav," vysvětlil požadavky úřadu Novák. Vozidla na této trati tak musí odpovídat standardům cestování i v závěru tohoto období.

České dráhy tendr nestihly

Nový dopravce vzešlý z výběrového řízení by podle představ ministerstva měl začít s provozem na trati na konci roku 2014. Původně zájem o provozování linky oznámily například České dráhy, které se ale nakonec do tendru nepřihlásily, protože do současnosti nedokázaly vysoutěžit požadovaná vozidla.

Nabídku proti původním plánům nepodaly dále například společnosti Veolia transport, Leo Express nebo nizozemská společnost Abellio vlastněná Nizozemskými dráhami (Nederlandse Spoorwegen).

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!