6. října 2016 7:52 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

‚Otoč to, kontrolují papíry.‘ Magistrát
nasadil na řidiče Uberu volavky

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 47Diskuse
Jakmile dojde řeč na koncesi, netuší, co po něm příslušníci policie chtějí.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jakmile dojde řeč na koncesi, netuší, co po něm příslušníci policie chtějí.... | foto: Lidovky.cz
PRAHA „Že vás to baví, buz...,“ vykřikuje směrem k nám řidič používající aplikaci Uber, který před několika minutami neprošel kontrolou. Varuje svého kolegu, z jehož auta jsme právě vystoupili společně s figuranty najatými magistrátem. Kolega na jeho radu zařazuje zpátečku a couvá ulicí. Přítomní policisté rychle sedají do auta a vydávají se za ním. Odjet už nestihne.

Magistrátní inspektoři ve středu večer v Praze znovu kontrolovali řidiče využívající aplikaci Uber. Z celkového počtu deseti kontrol neodjel bez škraloupu jediný. Třem šoférům, kteří nebyli držiteli koncese (živnostenského oprávnění pro provozování taxislužby – pozn. redakce) hrozí pokuta do výše 50 tisíc korun a dvouletý zákaz činnosti. Jejich čin budou jako přestupek prošetřovat jednotlivé městské části. Zbylým sedmi, kteří koncesní listinu vlastnili, se bude zabývat přímo Magistrát hlavního města Prahy. Jako dopravci můžou obdržet až půlmilionovou pokutu.

Kontroly probíhaly dohromady na třech místech Prahy – před obchodním centrem Letňany, u hotelu Step v Praze 9 a v Podolské ulici v Praze 4. Pět skupin, které do dojezdových lokalit vyrážely zpravidla z centra města, absolvovalo shodně po dvou jízdách. Server Lidovky.cz měl tu příležitost být součástí jednoho z kontrolních týmů.

Zamčený před novinářem

Od budovy magistrátu se vydáváme do nedaleké Vladislavovy ulice. Zapínáme aplikaci a objednáváme si vůz. Využíváme službu UberPOP (nízkonákladová jízda s „řidiči amatéry“). Alexandr, jak se náš řidič jmenuje, vyjíždí z Karlova náměstí. Na místě by podle aplikace měl být do pěti minut.

V slibovaném čase před námi skutečně zastavuje auto, stříbrný Seat Ibiza s polepy, které na první pohled napovídají, že jde o vozidlo vypůjčené z autosalonu. Ujistíme se, že jde o náš vůz a nasedáme do něj. Cíl? Podolská ulice.

Před vypršením slibovaného času před námi skutečně zastavuje auto, stříbrný Seat Ibiza s polepy, které na první pohled napovídají, že jde o vozidlo vypůjčené z autosalonu.
Jakmile dojde řeč na koncesi, netuší, co po něm příslušníci policie chtějí. Kvůli menší jazykové bariéře mu chvíli trvá, než si uvědomí, že jej policisté zastavili kvůli Uberu.

Po deseti minutách a téměř čtyřech kilometrech dorážíme na místo určení. Aplikace nám naúčtuje necelých 90 korun – 36 korun za urazenou vzdálenost, 29 korun za čas strávený na cestě a 25 korun činí základní taxa pro UberPOP. S naším řidičem se loučíme. Opodál na něj čekají již připravení policisté, aby zkontrolovali, zdali má veškerá potřebná oprávnění pro řidiče taxislužby. Do této kategorie Uber totiž oficiálně spadá.

Alexandr, původem z Kazachstánu, žlutou kartičku (taxikářskou licenci – pozn. redakce) u sebe má, zkoušku z místopisu prověřující řidičovu znalost Prahy ovšem už neabsolvoval. Jakmile dojde řeč na koncesi, netuší, co po něm příslušníci policie chtějí. Kvůli menší jazykové bariéře mu chvíli trvá, než si uvědomí, že jej policisté zastavili kvůli Uberu.

V momentu, kdy si to uvědomí, policii najednou nemá co říct. Odkazuje na svého šéfa, jemuž vzápětí volá. Ani po telefonátu s ním ale k žádnému obratu nedojde. „Nebyl schopný dodat koncesi a tvrdí, že jezdí pro někoho,“ hodnotí stručně kontrolu inspektor taxislužby s iniciály O. N., jehož totožnost redakce zná. Z důvodu četných kontrol si ale inspektor nepřál být jmenován.

Uber v Praze

  • Uber působí v Česku dva roky a za tu dobu podle svých statistik získal v Praze 250 tisíc registrovaných klientů.
  • Pro firmu jezdí smluvní řidiči, které je možné si objednat pomocí aplikace. Jejich auta jezdí bez označení taxislužby a často bez taxametru či taxikářské licence.
  • Svoji legálnost Uber obhajuje tím, že provozuje takzvanou smluvní přepravu, nikoliv taxislužbu. Firma však připustila problematičnost stávajícího právního rámce a slíbila spolupráci na jeho nastavení.
  • Podle pražského magistrátu či ministerstva dopravy je však toto pojetí autodopravy ilegální.
  • Reakci samotného řidiče se serveru Lidovky.cz nepodařilo získat. Alexandr se před dotazy raději ukrývá v autě, v němž se následně zamyká. Podobný scénář se opakuje později ještě jednou. O jeho konečném trestu se rozhodne v přestupkovém řízení. Patří k trojici středečních nešťastníků, kterým hrozí až padesátitisícová pokuta a zákaz řízení vozidel taxi na dva roky.

    První den u Uberu

    Tramvají se vracíme zpátky do centra. Zastavíme se v Jeruzalémské ulici, kam si také objednáme vůz pro naši druhou večerní jízdu. Tentokrát volíme UberBlack s garancí vozidla vyšší třídy, kvalitnějším servisem a profesionálnějším řidičem. Přijede Jan, který nás má vyzvednout do osmi minut.

    Poskytovanými službami během jízdy Jan v černé Škodě Superb skutečně převyšuje kategorii UberPOP. Dokonce nám všem nabídne i vodu. V jednosměrných ulicích Pankráce ale místy trochu bloudí, čímž se nám trasa o pár vteřin a několik stovek metrů prodlouží a v konečném zúčtování i prodraží. Do Podolí přijíždíme po více jak 13 minutách. Účet? 285 korun. Výši ceny vedle vyšší sazby za kilometr a čas ovlivnila i základní nástupní taxa, která je pro UberBlack 40 korun.

    Zatímco Janovo vozidlo opouštíme, blíží se k němu další člověk. Jak se vzápětí ukáže, jde o kolegu, který ho přišel varovat. „Otoč to, kontrolují papíry,“ varuje ho, přičemž pár slov utrousí i naším směrem. „Že vás to baví, vy buz...?“ Ačkoliv Jan po celou dobu naší cesty působil zodpovědně a přátelsky, nyní ani na okamžik neváhá a začne před policií couvat. Daleko ale nedojede. Než se s autem otočí, policisté jsou u něj a zapnutím majáku jej donutí zastavit.

    Stejně jako Alexandr, ani Jan u sebe nemá všechna potřebná oprávnění, ba co víc, nemá žádné. Ani taxikářskou licenci, která jeho kolegovi nechyběla. „Je to můj první den, poslední zakázka,“ komentuje se sklopenou hlavou. O veškerých náležitostech, které jako řidič taxislužby musí splňovat, tušil, že probíhají kontroly, neměl ponětí. Postih ho čeká podobný jako v případě Alexandra.

    Zablokované účty

    Zaměstnanci magistrátu prověřují šoféry Uberu pravidelně. „Denně kontrolujeme minimálně jednoho řidiče. Rozsáhlejší akce podobné té dnešní pořádáme tak jednou do měsíce,“ říká vedoucí oddělení taxislužby na pražském magistrátu Jiří Bureš. Podle jeho kolegy, inspektora O. N., není služba, kterou společnost Uber nabízí, vůbec špatná. „Nemám proti ní nic, když budou řidiči dodržovat zákon. Dokud to nedají do souladu s legislativou, tak by to tu ale být nemělo,“ hodnotí.

    Poslední akci podobného rozsahu uspořádali zástupci magistrátu v pátek 23. září. Kontrolou tehdy také neprošel žádný z prověřovaných řidičů. Kvůli chybějícím oprávněním čekají vysoké pokuty deset řidičů, další inspektora raději během jízd předčasně vysadili. Uber navíc zablokoval dvěma inspektorům z pražského magistrátu klientské účty, čímž jim ztížil případné další kontroly.

    Kontrola 23. září

    • Zatím poslední magistrátní kontrola řidičů využívajících aplikaci Uber proběhla 23. září.
    • V jednom z případů nedovezl řidič inspektora na místo kontroly (na konci jízdy se úředník představí a dokončí kontrolu - pozn. red.) a raději jej předčasně vysadil.
    • U dalších deseti řidičů byl podle magistrátu prokazatelně porušen zákon o silniční dopravě.
    • Sedm šoférů Uberu nemělo živnostenské oprávnění k provozování autodopravy. Ve správním řízení, které povede příslušná městská část, jim hrozí postih až do výše 50 tisíc korun a zákaz činnosti od půl roku do dvou let.
    • Tři řidiči pak oprávnění na přepravu osob měli,chyběla jim však taxikářská licence (žlutá kartička). Trest může být v tomto případě ještě citelnější.
    • Ve správním řízení jim hrozí pokuta až do výše půl milionu korun.
    • „Kontroly jsou v celém oboru veřejné dopravy něčím naprosto přirozeným, nevyjímaje partnerské řidiče, kteří využívají aplikaci Uber. Někteří z našich řidičů nás informovali o kontrolách a jako vždy je budeme podporovat všemi možnými způsoby – protože právě řidiči jsou základem našeho podnikání,“ komentovala výsledky kontroly mluvčí Uberu Barbora Polachová.
    • 47Diskuse




    REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

    SMS Registrace

    Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
    Viz Pravidla diskusí. schovat

    Jak postupovat

    1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

    2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

    Tel. číslo = login,
    formát "+420 xxx xxx xxx"
    Kód ze SMS je rovněž heslo
    Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
    * Nepovinný.
    Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

    Akční letáky
    Akční letáky

    Všechny akční letáky na jednom místě!

    Najdete na Lidovky.cz