Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Outlety nabízejí zlevněný luxus

Ekonomika

  10:04
PRAHA - Čeští zákazníci začínají pozvolna přicházet na chuť nákupu v outletových prodejnách, přestože většina tento pojem zatím nezná. Největším českým centrem outletového prodeje je komplex v Hatích na Znojemsku, v blízkosti rakouské hranice, který funguje třetím rokem.

Bota foto: Reprofoto

Čeští zákazníci neznalí pojmu „outlet“ zpočátku navštěvovali centrum spíše s nedůvěrou. Za tři roky existence však dochází k pozvolnému růstu počtu nakupujících. Podle Dity Fuchsové, marketingové ředitelky společnosti Freeport, která centrum v Hatích provozuje, lidé postupně začínají vnímat výhody outletových nákupů. V současnosti se průměrná návštěva pohybuje kolem čtyř tisíc zákazníků denně. „Toto číslo se samozřejmě zvyšuje o víkendech a svátcích, kdy se návštěvnost vyšplhá až k deseti tisícům,“ dodává Fuchsová.

Velkým problémem však nadále zůstává samotný pojem „outlet“, který mnoha lidem nic neříká.

Outlet je výhodná koupě, kdy zákazník nakupuje zboží kvalitních značek za výraznou slevu. Fuchsová doplňuje: „Jedná se o produkty, které ve svých domovských značkových prodejnách ustoupily nově přicházející kolekci.“

Jednotliví obchodníci mohou tímto způsobem doprodat starší zboží a zároveň uvolnit sklady pro aktuální novinky. Nakupující si zase mohou dopřát oblečení, obuv nebo šperky od renomovaných firem za garantovanou slevu, která začíná u třiceti procent. V období výprodejů lze dokonce narazit na slevy i kolem sedmdesáti procent.

V Hatích lze momentálně nalézt šedesát obchodů, které nabízejí dvě stě světových značek. Mnoho z nich otevřelo i další prodejny specializující se na doprodej zásob.

Co je obchod typu outlet?

Outlet - doprodej kvalitního, ale staršího značkového zboží za zvýhodněné ceny. Slevy na jednotlivé produkty začínají u 30 procent, v období výprodejů mohou dosáhnout až 70 procent původní částky.

Například Adidas vlastní již tři outletové obchody a podle vyjádření Radky Šabatkové z marketingového oddělení jsou všechny úspěšné. „Společnost je spokojena jak se samotným prodejem zboží, tak i s počtem zákazníků, který se neustále zvyšuje,“ informuje Šabatková.

Podobný úspěch potvrzuje také jednatelka společnosti Steilmann Anna Motlíková: „My provozujeme už třetím rokem jednu prodejnu a lidí chodí čím dál tím více.“ Velikost podílu outletových obchodů na celkovém objemu tržeb prodejců v Česku nelze zjistit. Výzkumy trhu nepracují s rozlišením na outletové a neoutletové prodejny, sdělil LN Zdeněk Skála z agentury Incoma, která tyto analýzy provádí. Fuchsová pouze udává, že tržby společnosti Freeport se ve srovnání s loňským rokem prozatím zvýšily o 7,5 procenta.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...