Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Padnou České aerolinie? V sázce jsou stovky dalších míst

Letadlo ČSA na snímku. Česká společnost Smartwings má i spolu s dceřinou ČSA dohromady jen 55 letadel a kvůli koronakrizi sama bojuje o přežití. foto: Lidové noviny

Analýza
PRAHA - Vyhrocené vztahy s odbory a balancování na hraně bankrotu. Příběh Českých aerolinií se točí v kruhu. Teď se ještě staly součástí předvolební kampaně. Přitom v boji o záchranu ztrátové letecké společnosti nejde jen o firmu samotnou, ale o stovky dalších pracovních míst.
  6:00

Aktuálně nejpalčivější je pro ČSA podle informací LN nedostatek provozní hotovosti. Ta by firmě mohla dojít za několik měsíců, tedy okolo konce roku.

Proto také ve chvíli, kdy se premiér Bohuslav Sobotka ozval proti plánovanému propouštění asi třetiny zaměstnanců letecké firmy, reagoval ministr financí Andrej Babiš zdánlivě nesouvisejícím sdělením, že firma potřebuje navýšit kapitál.

„O navýšení kapitálu jednáme s ostatními akcionáři,“ prohlásil Babiš, do jehož gesce spadají ČSA zatím většinově ovládané státním Českým Aeroholdingem.

ČTĚTE TAKÉ:

Hraje se přitom o stovky milionů. Stát ještě stále drží skoro 54procentní balík vČSA, 44 procent patří aeroliniímKorean Air.

A ty nejsou myšlenkou nalévání peněz do firmy, v níž si podíl koupily za necelých 70 milionů, nadšené. Třetím partnerem ve vyjednávání je firma Travel Service Jiřího Šimáněho, která má po schválení antimonopolními úřady obdržet v ČSA 34 procent.

Do konkurzu?

To se ještě nestalo, a tudíž k vložení peněz do ztrátové firmy nemá důvod. Stát také nemůže zasáhnout bez Korejců. Šlo by o nedovolenou podporu.

Pokud by k dohodě nedošlo, je podle informací LN pravděpodobné, že by ČSA, do kterých stát už dříve nalil miliardy korun, musely do konkurzu. Nepadla by jen samotná firma s aktuálně 880 zaměstnanci.

Mělo by to dalekosáhlé důsledky pro další společnosti ve vlastnictví státu, v nichž pracují stovky zaměstnanců. Nejcitelněji by to zasáhlo sesterské společnosti ČSA – tedy odbavování zavazadel Czech Airlines Handling a údržbu letadel Czech Airlines Technics.

Letadlo ČSA na snímku. Česká společnost Smartwings má i spolu s dceřinou ČSA...
Letadlo ČSA.
Letadlo ČSA na pražském letišti.
Letadlo ČSA

V obou společnostech dohromady pracuje bezmála 1300 zaměstnanců a první závisí na ČSA víc než z poloviny, druhá má podíl zakázek od aerolinek ještě vyšší. Zasaženo by bylo i letiště, pro něž ČSA stále představují čtvrtinu 5,5miliardového byznysu.

Nynější humbuk kolem ČSA rozvířila zpráva, že se chystá propouštění 77 pilotů, 172 letušek a stevardů a 66 administrativních pracovníků.

Vše souvisí s restrukturalizačním plánem, který schválili akcionáři (tedy stát, potažmo aeroholding, a Korean Air). Podle něj se totiž firma zbaví šesti nepotřebných Airbusů A 320 a ve flotile jí tak zbude jen 17 letadel. Pro posádky prodávaných strojů nebude mít využití.

„Aktuálně probíhají jednání o odprodeji Airbusů A320, zájemci o ně jsou. Podrobnosti v této chvíli sdělovat nemůžeme,“ uvedl mluvčí ČSA Dan Šabík.

Po letech provozní zisk

Pokud by aerolinky se zbylými 17 letouny kapacitně nestíhaly, mají dohodnutu výpůjčku letadel od firmy Travel Service. Konkrétně by mělo jít o jeden, v případě nutnosti dva Boeingy 737-800.

Redukce zaměstnanců o třetinu nezůstala bez povšimnutí v předvolebním boji. „Mně se propouštění v ČSA vůbec nelíbí. Mám docela silný pocit, že privatizace, tak jak byla v minulých letech zorganizována za Nečasovy vlády, ve finále vede k tomu, že ČSA neustále oslabují a Travel Service neustále posiluje,“ nechal se slyšet premiér Bohuslav Sobotka.

Nečasovu vládu a konkrétně exministra financí Miroslava Kalouska zkritizoval za privatizační dohodu i Babiš, protože prý oslabila postavení státu. Je jasné, že před volbami levicový premiér nemůže jen tak přejít rozsáhlé propouštění.

PSALI JSME:

A musí naslouchat odborům, které proti škrtům brojí – letušky a stevardi dokonce vyhlásili stávkovou pohotovost. Situaci v ČSA tím ale Sobotka nevylepší. Ani vztahy s budoucím akcionářem ztrátových aerolinek Travel Servicem. Ten má získat 34 procent akcií díky opci, již uplatnily Korean Air.

Převod ale brzdí schválení Evropské komise. A to může klidně padnout až po konci roku. Tou dobou už mohou být ČSA bez peněz. Mimochodem aerolinky už spolupráci s budoucím spolumajitelem zahájily – od loňska firmy prodávají letenky i na vybrané lety té druhé a mají některé lety sdílené.

Travel Service zase v létě využíval prakticky všechny nepotřebné airbusy, kterých se nyní ČSA zbavují. I díky tomu se dříve plně státní aerolinie mohly po dlouhé době pochlubit, že za pět měsíců roku měly provozní zisk.

Druhým faktem je, že právě za Sobotkova vedení resortu financí v roce 2003 se do čela ČSA dostal Jaroslav Tvrdík, který je notabene nadále členem ČSSD.

Do jeho éry se přitom datují počátky současných problémů aerolinek. Tvrdík se totiž pustil do rozsáhlé expanze, v rámci níž nasmlouval nákupy airbusů, pro které později ČSA neměly dostatečné využití.

Splácet je ale musely. Navíc nakupoval za vyšší ceny než jiné, srovnatelné letecké společnosti. Že se ČSA řítí do ekonomických problémů, bylo patrné v roce 2005.

O rok později Tvrdík odešel a nahradil jej Radomír Lašák. Ten přišel s prvním plánem, který měl spasit ČSA, ale také využil opce z Tvrdíkovy éry a nakoupil další airbusy. „V té době už museli vědět, že jich mají zbytečně moc a létají vysoce ztrátové linky,“ uvedl v aktuálním rozhovoru pro iDNES.cz předchůdce obou v čele ČSA Miroslav Kůla.

Když se předloni sčítaly peníze, které bylo postupem času potřeba do ČSA, balancujících na pokraji krachu, nalít, tak se ukázalo, že jen splátky za airbusy spolykaly kolem šesti miliard korun.

Povolí nakonec Korejci?

Aby toho nebylo málo, k situaci se vyjádřil i prezident Miloš Zeman. Z ČSA se podle něj vlivem propouštění a odprodeje letadel stává aeroklub. A vyjádřil také zklamání nad působenímKorean Air, které slíbily firmu pozvednout, když už v ní „podíl získaly za cenu jednoho motoru letadla“.

Taková prohlášení jistě při jednáních s Korejci o tom, zda do ČSA nalijí nějaké peníze, nepomáhají. Navíc vztahy mezi nimi a vedením aeroholdingu, respektive ministerstvem financí, nejsou idylické.

Andrej Babiš totiž vyměnil šéfa mateřského aeroholdingu, aniž by to konzultoval s Korean Air, jak bylo zakotveno ve smlouvě o jejich vstupu do ČSA. Korejci si chtěli zajistit stabilitu.

Na druhé straně Babiš se ve firmě plně náležející státu logicky nechtěl nechat omezovat spoluvlastníkem jedné dceřiné společnosti. Podle kuloárních informací nyní komunikace s Korejci mírně vázne a o kapitálové injekci se jedná s nižším managementem Korean Air.

Rozhodující slovo přitom stejně bude mít rodina Cho, kde syn hlavy podnikatelského klanu Walter je členem dozorčí rady ČSA. Právě to je zatím také argument Korejců, proč se nechtějí na navýšení kapitálu podílet – nemají zástupcevmanagementu, který je podle nich odpovědný za hospodaření ČSA.

Z české strany se zase ozývají hlasy o arogantním jednání protistrany. Znalci prostředí ale věří, že Korejci nakonec na finanční pomoc přistoupí už jen kvůli zachování tváře. Po roce od jejich vstupu do ČSA by pád aerolinek nebyl dobrou vizitkou. Kdy se vše dohodne, není jisté. Žádná valná hromada do konce roku plánována není.

„Není ale problém ji kdykoliv svolat,“ ujišťuje mluvčí Šabík.

Autor: