Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Parkovací agonie na kraji Prahy: Středočeši můžou jezdit z P+R autobusem, míní starosta

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Západnímu okraji Prahy zoufale chybí parkoviště, která by zadržela na hranicích města stovky středočeských řidičů, kteří tam dojíždí za prací. Z šesti plánovaných míst s kapacitou bezmála tří tisíc aut bude v dohledné době v provozu pravděpodobně jen malé P+R pro 150 aut na Sídlišti Červený Vrch s nevyhovujícím příjezdem úzkou ulicí Tobrucká.

Jedna z vizualizací plánovaného parkovacího domu a terminálu na Veleslavíně. Tato verze je však pravděpodobně minulostí. foto: DPP

Před měsícem přitom pražský radní pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD představil 62 míst, která se mají v budoucnu proměnit v odstavná parkoviště typu park and ride (P+R). Jenže třeba při pohledu na Prahu 6, která je jednou z nárazníkových zón příměstského parkování – z Kladna, Slaného či Nového Strašecí – je zřejmé, že jde hlavně o papírové vize.

Daleko ke vzniku mají parkoviště u zastávky Nádraží Ruzyně či na Veleslavíně. Nejistá je i budoucnost více než 600 provizorních stání na Vypichu nedaleko obory Hvězda.

Za rychlodráhu na letiště připlaťme tři miliardy. Jinak ji nepostavíme, říká Ťok

Ukázkově však parkovací marnost dokládá největší z plánovaných ploch na Dlouhé Míli. V prostoru poblíž obchodního domu Šestka a ruzyňského letiště má vzniknout P+R pro tisíc aut. Háček je v tom, že politici z pražského magistrátu chtějí jeho fungování spojit se zprovozněním takzvané rychlodráhy na letiště, která bude mít jednu ze zastávek právě na Dlouhé Míli a bude pak cestou do Kladna odbočovat k Letišti Václava Havla.

Dlouho připravovaný (a odkládaný) projekt však bude hotový nejdříve v roce 2024. Proto se radním z Prahy 6 čekání na rychlodráhu nelíbí a vyzývají své kolegy z magistrátu, aby začali s potřebným vykupováním pozemků pro velkokapacitní parkoviště už teď.

„Peníze na ně mají a v tomto případě už opravdu není na co čekat. Parkoviště není nutné spojovat s vybudováním rychlodráhy. Než bude zastávka na Dlouhé Míli hotová, můžou lidé po odstavení auta pokračovat autobusem na Veleslavín. Naučili by se to,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP 09).

Rychlodráha na Kladno by měla vést z Masarykova nádraží přes Bubny, Stromovku a...
Mapa aktuální situace v přípavě trati Praha - letiště - Kladno.

Lidovky.cz se pokusily získat také názor pražského radního Dolínka, jde především o jeho kompetenci. Politik však na opakovaně zaslané zprávy neodpověděl. Je každopádně zřejmé, že tisícovka míst na Dlouhé Míli by Praze 6 – která zahrnuje například Petřiny, Liboc či Střešovice – výrazně pomohla.

Od loňského dubna tam přibyly tři nové stanice metra, které přilákaly stovky středočeských řidičů zanechávajících na území městské části auta, Dále do centra pak pokračují metrem, případně tramvají. I kvůli tomu si tamní radní od října vyprosili parkovací zóny, které za poplatek zajišťují místa autům především místních lidí. Omezení však neplatí pro celou městskou část, volná místa k nalezení jsou.

VIZE, NEBO REALITA?

Seznam míst plánovaných pro odstavná parkoviště v Praze 6 a jejich přibližná kapacita.

  • Dlouhá Míle - 1000
  • Veleslavín - 550
  • Vypich – 360 a 250
  • Nádraží Ruzyně - 240
  • Podbaba - 150
  • Tobrucká – 150 (hotovo)

celkem 2700 míst

„Podle mě by bylo i pro dojíždějící lepší, kdyby měli možnost zaparkovat na Dlouhé Míli a odtud pokračovali autobusem, než aby hystericky kroužili ulicemi a hledali místa k zaparkování. Už na podzim jsme navíc požádali magistrát o zpracování plánu na zavedení zón placeného stání na celou Prahu 6,“ podotýká její starosta Kolář s tím, že úřední proces by měl být vyřízený zhruba do roka a půl.

Zatímco tisíc míst na Dlouhé Míli má velmi nejistou budoucnost, už v lednu přibudou P+R místa v Tobrucké ulici, kde nyní funguje komerční parkoviště. V režimu park and ride tam ovšem bude den stání vyjde jen na 20 korun, což je výrazně méně než v současnosti. Ve srovnání s Dlouhou Mílí však jde o parkoviště-trpaslíka – oplocená plocha v Tobrucké pojme jen 150 aut.

Hlavní problém tkví ale v tom, že stání se nachází přímo u obytných domů. A místo plánovaného příjezdu z frekventované Horoměřické ulice, která přivádí do Prahy auta od severu, se bude ke stáním jezdit úzkými uličkami Arabská a Tobrucká. Kvůli pohodlnějšímu průjezdu úřady zruší i několik stání při kraji silnice, která používají místní lidé. Někteří z nich už kvůli blížícímu se otevření mobilizovali protestní aktivity: rozdávali letáky a několik jich minulý týden prostestovalo při interpelacích na zastupitelstvu Prahy 6. Nespokojenci plánují i založení občanského sdružení či konzultace s právníky.

„Záměr zřídit P+R parkoviště v klidné obytné oblasti považujeme za zcela nesmyslné. Spuštěním tohoto typu parkoviště dojde k velkému navýšení automobilové dopravy, které s sebou přinese výrazné negativní vlivy, jako je hluk, prach, emise, snížení cen nemovitostí, zhoršení životního prostředí a podmínek k bydlení,“ přiblížil už dříve obavy Zdeněk Suchý, který v Tobrucké ulici bydlí a je jedním z organizátorů protestu.

Parkoviště v Tobrucké ulici v Praze 6 brzy změní režim na P+R.

Potíž je ale v tom, že nový příjezd z Horoměřické ulice, který by sídlišti ulevil alespoň od přijíždějících aut, je závislý na změně územního plánu. Budoucí cesta se totiž nachází na ploše, která je formálně les a bylo by kvůli ní nutné změnit územní plán. To je však proces zpravidla na několik let.

Starosta Prahy 6 Kolář slíbil, že se se zástupci nespokojených občanů sejde, ale přiznává, že příliš možností nemá.

„Jsme v situaci, kdy počítáme každé místo a toto parkoviště se nabízelo, protože je hotové a stačí jen změnit jeho režim na P+R. Chápu, že lidem vadí a rád bych je požádal o shovívavost. Nemyslím si ale, že nápor aut tam bude aut od ledna nějak extrémní, řidičům bude určitě chvíli trvat, než si na toto parkoviště zvyknou,“ předpokládá Kolář.

Praha otevře P+R na sídlišti. Místní se zlobí: Středočeši jsou vám milejší

Jedním z klíčový projektů je po výše zmíněné Dlouhé Míli také parkovací dům na Veleslavíně. Původní projekt s kapacitou zhruba 600 míst za 1,3 miliardy korun v blízkosti tamního nádraží a stanice metra zkrachoval mimo jiné kvůli velkému odporu místních obyvatel. Problém byl i v tom, že stavba měla vznikat po etapách.

Nová vize počítá s podobnou kapacitou, ale bude muset zřejmě projít všemi stupni úředního schvalování včetně studie vlivu na životní prostředí EIA. I vzhledem k možnému dalšímu odporu místních lidí, kteří mají možnost zasahovat do územního řízení, může jít o záležitost minimálně na několik let.

Ve hře jsou také dvě dočasné plochy pro auta na Vypichu. Jedno leží poblíž plochodrážního stadionu na Markétě a pojalo by až 250 vozů. Patří ovšem ministerstvu vnitra, s nímž se musí zástupci Prahy dohodnout. Případné práce by se týkaly hlavně zpevnění plochy.

Druhé je o pár stovek metrů dál, poblíž obchodního domu Kaufland. Tam by se vešlo až 360 aut, ale kvůli územnímu plánu, v němž je místo zanesené jako zeleň, je možné se stavebním úřadem vyjednat pouze takzvanou dočasnou odstavnou plochu, ne standardní parkoviště P+R.

Autor:

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.