Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Past na řidiče: pumpy v cizině strhávají vysokou zálohu, vrací ji až za pár dnů

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Pro místní lidi je to běžná záležitost, neznalý český řidič ale může tvrdě narazit. Při tankování na malých pumpách v Rakousku, Francii či Švýcarsku často zajišťuje placení automat. Z karty si však kromě ceny za benzin či naftu strhne i tučnou zálohu v rozmezí jednoho sta až tři set eur.

Stojan čerpací stanice s platebním terminálem. foto: Shutterstock

Při tankování na kraji rakouského města Štýrský Hradec se s nečekanou platbou setkal jedenatřicetiletý Petr. K malé benzince zajel natankovat na radu své známé. Cena byla výhodnější než na dálnici. O záloze, kterou mu automat strhne, věděl.

„Kamarádka mi řekla, že peníze mi na účet přijdou brzy zpět. Před tankováním jsem přiložil kartu ke stojanu a automat se mě německy zeptal, zda mi může vyblokovat zálohu sto eur. Pak jsem nabral benzin a odjel. Jenže jsem netušil, že se peníze nevrátí v horizontu hodin, jak jsem si myslel, ale za tři dny,“ líčí Petr, který byl na dovolené s rodinou.

Matoucí názvy benzinu v zahraničí. Co tankovat, abyste nezadřeli motor?

Na účtu mu po odjezdu od pumpy chybělo zhruba 2700 korun, měl týden do výplaty a před sebou ještě závěr dovolené. Podle údaje v internetovém bankovnictví měl řetězec týdenní lhůtu na vrácení peněz. „Abychom měli rezervu na nenadálé výdaje, poslala nám rodina pro jistotu nějaké peníze,“ uzavírá Petr příběh, který rozhodně není ojedinělý.

Zástupci Ústředního automotoklubu (ÚAMK) potvrzují, že v západní Evropě jde o poměrně rozšířený jev. Ve Švýcarsku, Rakousku, Belgii či skandinávských zemích s řidičem u menších čerpacích stanic často komunikuje už jen automat. Pokud je na místě obsluha, pak v řadě případů prodává jen občerstvení, noviny nebo cigarety.

„Výše požadované zálohy se liší podle země, v níž tankujete, a jejích běžných cen. Ve Švýcarsku, kde je palivo dražší, se můžete setkat se zálohou odpovídající v přepočtu až 300 eurům. Tu vám řetězec vrátí zpět na účet až za několik dnů,“ popisuje Igor Sirota z ÚAMK.

Automaty nevrací

Při cestování po dálnici se s tímto postupem řidiči nesetkají. Na místě je obsluha, terminál připravený na všechny druhy plateb a záloha žádná. Pokud ale lidé chtějí ušetřit a tankovat levněji, měli by se připravit na platební zvyklosti v dané zemi.

U lokálních čerpacích stanic akceptují jen některé karty. Zkoušet třeba American Express ve Francii bývá marné. „U pump většinou visí seznam přijímaných karet. Řetězce vydávají i své vlastní. Úplnou jistotou však nemusí být ani hotovost. Do automatu musíte bankovku často vložit předem, a protože většinou nevracejí, může se stát, že vloženou částku nedočerpáte,“ varuje Sirota.

Pozor na pumpy v Německu či Rakousku. V kolik hodin se nevyplatí tankovat?

Na jinou odlišnost u zahraničních pump už server Lidovky.cz upozornil dříve. Především ve večerních hodinách – a to platí i u velkých čerpacích stanic – se cena paliva výrazně zvyšuje, až o dvanáct centů za litr oproti běžné ceně. Jde o snahu snížit provoz ve večerních a nočních hodinách.

Tento jev je typický pro Rakousko, Německo nebo Švýcarsko. Tedy země pro české dovolenkáře tranzitní i cílové. Vysoké ceny paliv v Německu a dalších zmíněných zemích drží na stejné, tedy vysoké hladině až do šesté ráno, kdy začnou padat dolů až k polednímu, kdy zhruba na dvě hodiny vyskočí opět vzhůru.

Autor: