10. října 2016 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

V březnu začne naráz oprava čtyř úseků D1. Co to s problémovou dálnicí udělá?

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 25Diskuse
Příprava na opravy na dálnici D1 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Příprava na opravy na dálnici D1 | foto: MAFRA - Petr Lemberk
PRAHA Dálnici D1 čeká v březnu příštího roku zátěžový test. Pokud klapne harmonogram prací, bude více než třetina trasy mezi Prahou a Brnem rozkopaná a průjezdná jen s omezením. Nyní stavební firmy pracují na šesti úsecích, na jaře by měly opravovat hned osm částí dálnice.

Už nyní je modernizace nejvytíženější i nejponičenější české silnice v dosud největším zápřahu. V sobotu začala omezení mezi Jihlavou a Velkým Beranovem, počet opravovaných úseků tím vzrostl na šest, což je dosavadní maximum. Celá dálnice D1 do Brna by měla být hotová v roce 2020.

Řidiče takto velký rozsah prací oprávněně děsí. Když v zúženém místě dojde k nehodě nebo někdo jedoucí kolonu zastaví nevhodným přibrzďováním, prodlužuje se doba dojezdu minimálně o desítky minut.

K souběhu osmi opravovaných částí z celkových 21 mělo dojít už nyní, v říjnu a listopadu. Pravděpodobně kvůli zpožděným výběrovým řízením se však tento souběh v harmonogramu prací posunul na jaro. Novou dálnici začnou stavbaři tvořit například mezi Ostředkem a Šternovem či v úseku Humpolec – Větrný Jeníkov.

Společný start stavebních prací v březnu sice odpovídá harmonogramu, ale přesný časový soulad není jistý, záleží opět na plynulosti výběrových řízení nebo včasném předání stavenišť.

Přehled úseků dálnice D1 platný k září 2016.

Přehled úseků dálnice D1 platný k září 2016.

„Pravděpodobně vzniknou nějaké časové rozdíly. Některé faktory nemůžeme ovlivnit, výběrová řízení můžou zdržet třeba námitky neúspěšných firem k antimonopolnímu úřadu,“ připomíná Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Může se tak stát, že oproti harmonogramu začnou firmy někde omezovat dopravu třeba o měsíc později.

DALŠÍ ÚSEK V OPRAVĚ

  • V sobotu 8. 10. začala dopravní omezení v úseku Jihlava – Velký Beranov (112. – 119. kilometr). Nyní je tak v opravě šest úseků.
  • Od srpna v této části dálnice probíhaly pouze práce, které neomezovaly provoz, takže to řidiči nezaznamenali.
  • V listopadu by měly skončit práce v úsecích Ostrovačice – Kývalka a Hvězdonice – Ostředek.
  • Hotových tak bude šest úseků z 21.

Silničáři míní, že pro plynulost provozu na D1 není velký rozdíl mezi tím, zda se opravuje šest nebo osm úseků naráz, byť v těchto místech je zpravidla povolená rychlost pouze 80 kilometrů v hodině. „Když odhlédneme od nehod, bude dojezdový čas velmi podobný, rozdíl bude v řádu minut,“ tvrdí Rýdl a připomíná, že nikdy nedochází zároveň k opravě úseků, které na sebe navazují.

Fatální problém samozřejmě nastává v případě, že v opravovaném zúženém místě dojde k nehodě. Vzhledem k tomu, že tam v podstatě nelze auta pustit jinudy, logicky nastává kolaps.

Ale není to jediný důvod, který na opravované D1 přináší zásadní zpoždění. „Problém je, když si začnou řidiči v omezeních přibrzďovat, což naruší plynulost v opravovaném úseku a vznikne kolona, jakýsi virtuální semafor,“ varuje Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu (ÚAMK).

Nejvíce se obává oprav úseku Ostředek – Šternov mezi 34. a 41. kilometrem, odkud lidé sjíždějí do satelitů a zároveň jde o součást jakési objízdné trasy Prahy, takže tam je velmi hustý provoz. „A když snížíte rychlost naráz v osmi úsecích dálnice, bude to mít na plynulost dopravy vliv. Zároveň je jasné, že D1 se opravit musí,“ dodává Vomáčka.

Přehled úseků dálnice D1 platný k září 2016.
Aktuální plán oprav úseků na dálnici D1.

Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svojí životností.

Kvůli prasklinám betonových desek rozhodlo ministerstvo dopravy v roce 2011 o její celkové opravě. Celá akce mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru je rozdělená do 21 úseků, které se opravují postupně.

Nyní jsou hotové čtyři úseky. Celkové náklady oprav všech vybraných úseků D1 se odhadují zhruba na 14 miliard korun.

V BŘEZNU TO ZAČNE

Podle harmonogramu ŘSD začnou v březnu 2017 práce v těchto úsecích:

  • Ostředek – Šternov (34. – 41. km)
  • Hořice – Koberovice (75. – 81. km)
  • Humpolec – Větrný Jeníkov (90. – 104. km)
  • Velké Meziříčí – Lhotka (146. – 153. km)
  • 25Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!