Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Pepřenky, holínky, vařící celebrity. Za co chtěl stát utratit 60 milionů

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Jedním z prvních opatření ministra zemědělství Mariana Jurečky (KDU-ČSL) bylo zastavení řady tendrů vypsaných jeho předchůdci. Jako příklad špatného hospodaření s veřejnými penězi uvedl ministr plánovanou kampaň Ryba sladkovodní. Za co hodlalo ministerstvo utratit 60 milionů? Server Lidovky.cz přináší kompletní znění veřejné zakázky.

Vánoční kapři. foto: MAFRA - Martin Horký

Cílem marketingového projektu byla propagace sladkovodních ryb. Z evropských fondů mělo na kampaň připlout 60 milionů korun.

Předchozí projekt Ryba domácí v hodnotě 150 milionů korun skončil podle Jurečky neúspěchem. Prodeje ryb se prý v zásadě nezměnily a ministerstvo bude muset do Bruselu vrátit 30 milionů za chyby v tendru.

Mediální plán kampaně Ryba sladkovodní pro rok 2015.
Mediální plán kampaně Ryba sladkovodní pro rok 2014.

Mediální plán kampaně Ryba sladkovodní pro rok 2015 a 2014.

„Původní projekt směřoval na utracení peněz například na pronájem anglického autobusu double-decker, nákupy filetovacích nožů, pepřenek či holínek,“ uvedl už dříve Jurečka s tím, že to považuje za plýtvání.

Podle agentury Dorland, která Rybu domácí připravovala, ale v Česku spotřeba ryb stoupla a zároveň klesl i prodej z Vietnamu dováženého pangasia – největšího konkurenta tuzemských ryb.

Product placement i vařící celebrity

Podobně jako v případu kalhotek s bobrem na ministerstvu životního prostředí nebo studie o pitelnosti českého piva v resortu zemědělství vám server Lidovky.cz přináší celé znění veřejné zakázky, díky kterému si můžete udělat obrázek o tom, na co všechno stát vynakládá veřejné miliony.

„Hlavním smyslem projektu, jehož je realizace této veřejné zakázky součástí, je prostřednictvím rozsáhlé komunikační kampaně zvýšit konzumaci sladkovodních ryb, a to se zaměřením především na tři druhy – kapra, amura a tolstolobika,“ dočteme se hned v úvodu zadání tendru.

Na desítkách stran detailně specifikujících kritéria výběru můžete objevit úsměvné perličky typu: „Zadavatel, pro větší přehlednost a orientaci, doporučuje oddělení jednotlivých částí nabídky barevnými předělovými listy (rozlišovači).“

Nejzajímavější jsou ale způsoby propagace, které měly zvýšit spotřebu v Česku chovaných ryb. V rámci republikové road-show měly probíhat degustace na farmářských trzích či vinobraních a amuři či tolstolobici se měli "nenápadně" objevovat i v oblíbených pořadech o vaření v rámci takzvaného product placementu.

Pomoci měly i celebrity, které by z českých ryb něco dobrého čas od času uvařily. „Jako výhodnější bude hodnocena nabídka toho uchazeče, jímž předložené zpracované projekty nabídnou (...) širší využití elementů předchozí komunikační strategie na toto téma a intenzivnější propojení kreativního nápadu se značkou a mediálně známou osobností,“ dočtete se také v dokumentaci.

Přestože kampaň navazovala na předchozí Rybu domácí, součástí zakázky bylo i vypracování zcela nového loga a vytvoření nových billboardů, městských vitrín nebo i televizní reklamy.

Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...