Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Pět 'nejžhavějších' aut současnosti aneb Vývoj v plamenech

Ekonomika

  21:00
PRAHA - Některá auta se dovedou pořádně rozpálit. Autoweb vybral pětici těch, která mají největší jiskru.

Lamborghini Murcielago foto: ve spolupráci s Autoweb.cz

Automobilky investují do vývoje miliony a miliardy, ale občas se na něco zapomene. Jednou na těsnění přívodu paliva, jindy na ochranu proti zkratu nebo třeba jen na lepší odvedení přebytečného tepla.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz

Zatímco v případě většiny požárů aut je na vině sám majitel – ať už kvůli nehodě nebo neopatrnému zacházení (po řádění na okruhu je také potřeba auto nechat trochu vychladnout, ne ho zaparkovat po dvaceti ostrých kolech v boxech a jít na kafe), některé modely se ukazují být poněkud vznětlivými.

1) Lamborghini Murcielago

Lamborghini Murcielago

Italský supersport s atmosférickým dvanáctiválcem o masivních výkonech přes 600 koní právem patří na první místo. Italové, ač plni charakteru, nejsou už povahou národem příliš pečlivým, a tak se nedostatečná pozornost k detailům vymstila i jednomu z nejdramatičtějších aut poslední doby.

Všechna auta z let 2007 až 2008 musela do servisu kvůli vadné palivové nádrži, která byla špatně svařena a prosakovala. Únik paliva pak často způsobil požár. Je zvláštní, že se svolávací akce týkala jen modelů Lamborghini Murcielago. Desítky menších desetiválcových Lamborghini Gallardo, které pohltily plameny, asi lehly popelem z jiného důvodu.

2) Ferrari 458 Italia

Ferrari 458 Italia

To je průšvih! Nový supersport od Ferrari se ještě nezačal ani pořádně prodávat a už je tu svolávací akce kvůli nebezpečí vzniku požáru. Všech 1248 dosud vyrobených modelů Ferrari 458 Italia musí do servisu na výměnu tepelného štítu motoru, který je špatně upevněn a může začít hořet.

Ferrari pro jistotu zkontroluje ještě palivové vedení a elektroinstalaci. Je to ale tak trochu ostuda, když se o novém supersportu mluví v takových superlativech. A hlavně, jak k tomu přijdou majitelé, kteří dva tři roky čekají na vysněné Ferrari a pak musí další tři roky jezdit autobusem, než na ně znovu vyjde řada?

3) Mercedes McLaren SLR

Mercedes McLaren SLR, torzo


Ani německo-anglická strana se nevyhnula nutnosti svolat svůj supersport do servisu. McLaren SLR také několikrát lehl popelem, na vině byl přetížený alternátor a elektroinstalace.

Celkem asi 1000 aut z let 2005 a 2006 dorazilo do servisů na preventivní kontrolu a výměnu inkriminovaných dílů, modifikována byla rovněž řídící jednotka motoru, která v případě vzniku problému vypnula nepotřebné systémy. To sice zase způsobilo u několika McLarenů SLR, že přestaly jet nebo se přepnuly do nouzového režimu a majitel se s nimi ploužil ponižující osmdesátkou do servisu. Ale, na druhou stranu, lepší pozdě než nikdy.

4) Audi R8 – prototyp

Audi R8 – prototyp

Německé Audi se snažilo využít spolupráce s italským Lamborghini na maximum. Do svého nového modelu Audi R8 V10 tak implementovalo co nejvíce genů z italských supersportů, aby byla zaručena ta správná dávka charakteru, který jinak produkty Audi postrádají.

Jenže možná to Němci trochu přehnali. První prototypy shořely při testování na Nurburgringu a automobilka musela řešit velké problémy. Říká se, že se v té době testovala dokonce přeplňovaná varianta desetiválce, ale že právě kvůli přehřívání musela firma zvolit slabší atmosférický motor. Důležité ale je, že se vše podařilo vyřešit a sériové Audi R8 patří, podle statistik, mezi nejspolehlivější supersporty současnosti.

5) Peugeot 307

Peugeot 307


Francouzi nemohou v našem žebříčku chybět. Peugeot 307 patří mezi nejvíce poruchová auta všech dob, o čemž svědčí spousty statistik spolehlivosti a žebříčků oblíbenosti. Není bez zajímavosti, že auta z první série byla tak ledabyle vyrobena, že krom obvyklých nedostatků v elektronice a dílenském zpracování prostě začala samovolně hořet. Jen tak, z ničeho nic.

Na vině byl zřejmě zkrat, ke kterému došlo kvůli vniknutí soli do řídícího systému ABS, od kterého začalo hořet kabelové vedení. Stejný problém se týkal i příbuzného Citroenu C4, i když se později ukázalo, že v menší míře. Celkem bylo svoláno kolem 240 000 vyrobených Peugeotů, Citroen musel svolat "jen" přes 12 000 aut.

To však nebyl jediný ožehavý problém skupiny PSA. Peugeot 307 také dostal vadnou spínací skříňku, která v některých případech způsobovala protáčení startéru naprázdno po spuštění motoru. Tím se startér přehřál a začal hořet. Tento problém se týkal vozů vyrobených mezi dubnem a zářím roku 2001.


Další zajímavosti o autech a poruchách čtěte:

Toyota zase svolává milion aut

Škoda svolává auta s převodovkou DSG

Mini Cooper S svoláván do servisu...