10. srpna 2016 5:00 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Pět oblastí, kde dostávají Češi na frak. Operátoři, energie i 'šmejdi' z e-shopů

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 7Diskuse
Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto. |
PRAHA Tradičně nejvíc nevole schytávají od lidí za obchodní taktiky mobilní operátoři. Třeba za obtížné ukončování smluv nebo zastavení datových služeb. Ale abychom byli spravedliví: český zákazník úpí i v celé řadě jiných případů.

Server Lidovky.cz vybral ve spolupráci se spotřebitelskou organizací dTest pět oblastí, v nichž dostávají tuzemští zákazníci lidově řečeno nejvíce na frak. Týkají se jak samotných služeb, tak i možností bránit se nekalým praktikám.

1) Datové trable s operátory

Problémem, na nějž upozornil i Český telekomunikační úřad (ČTÚ), je novela telekomunikačního zákona z podzimu 2014. Zákazník ve vztahu s operátorem oslabil. Zjednodušeně řečeno: pokud firma změní dohodnuté podmínky, nemůže zákazník ze smlouvy bez sankcí vycouvat, ačkoliv už pro něj nový stav nemusí být výhodný.

„Rok a půl, co je novela v účinnosti, nám dal za pravdu v důvodnosti obav z citelného zhoršení práv účastníků elektronických komunikacích, před kterým jsme v době schvalování novely varovali. Operátoři této změny využívají, či spíše zneužívají,“ kritizuje mluvčí ČTÚ Martin Drtina.

Nejkřiklavějším případem z poslední doby je červencové opatření společnosti O2. Zákazníci, kteří vyčerpali data, mohli dříve surfovat sníženou rychlostí. Nově ale operátor data zcela odpojí a lidem je znovu pustí až po zaplacení nového balíčku.

„O2 je od počátku přesvědčena, že nemá povinnost poskytovat bezplatné čerpání dat omezenou rychlostí a že všechny kroky učinila v souladu s platnou právní úpravou. Jsme připraveni náš přístup i nadále trpělivě vysvětlovat a hájit naše oprávněné zájmy,“ popsala už dříve mluvčí společnosti Lucie Pecháčková. Stejnou změnu provedl už dříve i konkurenční T-Mobile.

Zákazník, kterému tento postup nevyhovuje, nemůže bez sankcí vypovědět smlouvu. Organizace dTest kvůli tomu letos v létě zažalovala operátora O2. Usiluje o vrácení smluvních vztahů před 15. červenec, kdy ke změně došlo. V první instanci se však soud odmítl věcí zabývat, protože mu údajně nepřísluší, dTest vzápětí slíbil odvolání.

Mobilní telefon. Ilustrační foto.

„Dopadne-li věc podle našeho návrhu, může to pomoci každému, kdo se změnou nesouhlasil. Spotřebitelé jí nyní mohou čelit předčasným ukončením smlouvy, ale operátor za to bude chtít pokutu. Proti té se lze postavit v řízení před ČTÚ o takzvané námitce proti vyřízení reklamace,“ popsal vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.

Třetí operátor Vodafone měl v minulosti problémy s dokupováním dat po vyčerpání balíčku. To fungovalo automaticky a jeho zrušení musel zákazník aktivně iniciovat. Telekomunikační úřad tuto strategii označil za agresivní obchodní praktiku a Vodafonu za ni udělil milionovou pokutu.

2) E-shopy, které „nejsou“ e-shopy

Takzvané šmejdy organizující předváděcí akce už poučení zákazníci znají. Podvodníci ale využívají i řadu jiných taktik a rozhodně nejde jen o okrádání naivních důchodců. „Šmejdi“ se pohybují také v kyberprostoru webových obchodů.

Česká obchodní inspekce dostává kvůli tomu desítky stížností. Zástupci některých e-shopů se snaží vyhnout případným reklamacím či odstoupením od smlouvy. Na ně mají zákazníci právo do dvou týdnů v případě, že zboží nakoupili mimo obvyklé prodejní prostory. Tedy třeba na internetu.

Mazaní obchodníci se jim snaží namluvit, že jsou vlastně jen prostředníky mezi nimi a původním dodavatelem zboží. To je však protizákonné, pro zákazníka jsou prodávajícím oni.

Další finta spočívá v tom, že když si člověk objedná zboží s vyzvednutím v kamenné prodejně, snaží se jej „šmejdi“ přesvědčit, že k uzavření kupní smlouvy dochází až na místě a ne na internetu. Tím by zákazník přišel o právo na zmíněnou dvoutýdenní ochrannou lhůtu. Jde však opět o lest mimo zákon. Zákazník totiž nemá možnost si zboží na internetu osobně prohlédnout.

3) Kolik platíte za elektřinu?

Složitou disciplínou jsou vyjednávání o cenách elektřiny nebo plynu. Řada Čechů raději zavře oči a spokojí se s tím, že je v domě rozsvíceno a je na čem uvařit večeři. Smlouvy nečtou a nevědí ani, kolik za energie platí.

Unikají jim tak důležité detaily, které můžou výrazně ovlivnit rodinný rozpočet. Předně: ceny energií se v čase výrazně mění a například elektřina v posledních letech trvale zlevňuje. Dodavatelům se tedy většinou vyplatí, že jejich zákazníci mívají ve smlouvách zakotvená jejich automatická prodloužení.

Přeprava elektrické energie. Ilustrační foto.

Lidé si tuto skutečnost leckdy vůbec neuvědomují a nechávají vztah s energetickou společností plynout. Smlouvy jim však „únik“ umožňují. Pokud toho využijí, můžou od energetických firem získat výhodnější nabídky.

„Automatickému prodloužení můžete zabránit tím, že oznámíte dodavateli elektřiny či plynu, že trváte na ukončení smlouvy k datu sjednanému ve smlouvě. Lhůta, v níž tak můžete učinit, je tam stanovena rovněž,“ vysvětluje Lukáš Zelený z organizace dTest, která letos dokončila první celostátní aukci energií, z níž spotřebitelům vzešly nabídky na alternativní dodavatele.

Energetické firmy automatické prodlužování smluv hájí. „Na trhu je to standardní. Kdyby tomu bylo naopak, způsobí to víc škody než užitku – každou chvíli bychom řešili stížnosti zákazníků, kterým by skončily dodávky a oni by nevěděli proč,“ podotýká mluvčí firmy ČEZ Roman Gazdík.

Organizace dTest ale upozornila i na to, že problémy pro odběratele nastávají někdy také ve chvíli, kdy volají na zákaznickou linku a snaží se domoci podrobností o svých smlouvách. Podle Lukáše Zeleného to společnosti většinou odmítaly a někdy si údajně za poskytnutí informací nezákonně účtovaly poplatek.

To ale oslovení dodavatelé popírají, nicméně neochotu mluvit s lidmi o těchto věcech po telefonu připouštějí.

„Podmínky smlouvy bez problémů sdělujeme, a to zcela zdarma. Ovšem výhradně poštou na zákazníkovu korespondenční adresu. Obdrží takzvaný výpis ze smlouvy, ve kterém nalezne potřebné informace týkající se smluvního vztahu. Jedná se o ochranu našich zákazníků před nekalými praktikami vynalézavých podomních prodejců,“ líčí mluvčí firmy E.ON Vladimír Vácha.

Pražská energetika poskytuje informace v zákaznických centrech a prostřednictvím e-mailu. ČEZ pak tvrdí, že jeho lidé dotazy ohledně podmínek smluvního vztahu vždy rádi zodpoví.

4) Jedno jídlo, dvojí ceny i kvalita

Na začátku loňského léta vzbudilo poprask srovnání, které společně provedla Potravinářská komora ČR s Vysokou školou chemicko-technologickou v Praze. Šlo o test shodných potravin stejné značky nakoupených v Česku a v Německu. Srovnání zjistilo, že v řadě případů obchody nabízí pod shodným názvem zboží s různým složením.

Nadto se ukázalo, že potraviny v Německu byly ve většině případů levnější než ty české. To znamená, že Němci se zhruba čtyřikrát větší kupní silou si mohou dovolit nakoupit mnohem více potravin. U některých vzorků bylo srovnání nabízené kvality sporné.

Třeba v případě, kdy u západních sousedů sladili limonádu cukrem a v Česku glukózo-fruktózovým sirupem. Ani jeden z postupů nelze hodnotit jako šizení zákazníka. Celkem pochopitelný byl i rozdíl u margarínů Rama, v nichž mají Němci více tuku. Častěji ji totiž používají ke smažení, zatímco Češi ji spíše mažou na chleba.

Podstatně spornější však byl obsah masa v lančmítu. U zboží prodávaného v Česku bylo hlavní složkou strojně oddělené drůbeží maso, v Německu vepřové maso. Více masa prokázaly testy i u tamních rybích prstů prodávaných pod stejnou značkou.

5) Spojit síly žalobou? Zatím to nejde

O poznání silnější právní postavení mají zákazníci Volkswagenu ve Spojených státech. Dokládá to nabídka odškodného ve výši tisíce dolarů za to, že je automobilka obelhala, když jim prodala vůz, který obešel emisní testy. Kupříkladu Češi se stejným problémem nedostanou nic.

VAŠE ZKUŠENOSTI

  • Jaké jsou vaše zákaznické trable?
  • Vaše příběhy a zkušenosti z nejrůznějších oblastí piště na adresu michal.pavec@lidovky.cz. Děkujeme!

Americkým majitelům dieselových vozů s příslušnými motory mohla pomoci i hrozba společné žaloby, tedy institutu, který v Česku neexistuje (v případu už padla – pozn. red.). Zjednodušeně řečeno by mohli lidé spojit síly v případech, kdy mají společný zájem. „Nyní má spotřebitel právo podat individuální žalobu a soud pak může rozhodnout o spojení několika žalob do jednoho soudního řízení,“ popisuje hlavní právník dTestu Lukáš Zelený.

Jeho organizace o zavedení hromadných žalob do českého právního řádu dlouhodobě usiluje, intervenuje například u ministerstva průmyslu, do jehož agendy ochrana spotřebitele spadá.

Tento institut funguje od roku 2010 například v sousedním Polsku. Hned v prvním roce došlo k podání zhruba čtyř desítek hromadných žalob kvůli pojistným plněním či bankovním podmínkám.

  • 7Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz