Vedení firmy považuje podle mluvčí Hany Hejskové téma kontrol za uměle vyvolaný problém a mluví o minulém tunelování firmy piloty.
Protest podle pilotů nijak nenaruší chod aerolinek ani nezpůsobí ekonomické škody. Lašák se o vedení CZALPA vyjádřil nelichotivě i na stránkách firemního časopisu OKNO. Organizace nyní žádá odškodnění 500.000 Kč.
"Jednání vedení ČSA chápeme jako zoufalou snahu shodit vinu za vlastní neúspěchy v posledních letech na zaměstnance společnosti," uvedli piloti v prohlášení. Podle nich Lašák funkci nezvládá a "propadá hysterii".
Piloti prý tunelují
"Řekl jsem, že jsem rád, že končí doba, kdy výkonná rada CZALPA tuneluje tuto firmu. Nebylo to šťastné a taktické, ale je to tak," uvedl Lašák v rozhovoru pro OKNO. Podle něj předáci pilotů "svými ekonomicky nesmyslnými požadavky" připravili společnost od roku 2006 každý rok o půl miliardy korun.
Podle něj se firma v minulosti přiblížila krachu také kvůli mzdovým požadavkům organizace pilotů. "Chcete platy Lufthansy nebo British Airways? Já je každému přeji - jděte a staňte se jejich piloty, ale nepodřezávejte větev vlastní firmě a kolegům," dodal Lašák.
Šlo o platy
Spor se rozhořel naplno v prvním čtvrtletí, kdy management zahájil jednání s odborovými organizacemi o snížení platů. Důvodem je krize a snaha ušetřit letos na mzdách zhruba 300 milionů korun. Dohodu o snížení mezd podepsalo osm z devíti odborových organizací. Nepodepsali mechanici a část z nich byla propuštěna.
CZALPA přistoupila k podpisu jako poslední, takže pilotům klesly mzdy až od 1. června a nikoliv od 1. dubna jako ostatním zaměstnancům. Průměrný plat pilotů se podle neoficiálních informací pohybuje kolem 200.000 Kč měsíčně.
ČSA jsou nyní v procesu privatizace, která by měla skončit na podzim. Stejně jako ostatní společnosti se potýkají s krizí a poklesem poptávky po létání. Firma se ve čtvrtletí propadla do ztráty 1,3 miliardy Kč.