Nespokojenost nad stavem ČSA projevili zástupci zaměstnanců také žádostí o prověření kupní smlouvy s Korean Air, na jejichž základě asijský dopravce získal 44procentní podíl v tuzemských aerolinkách.
Odbory s tímto požadavkem oslovily ministra financí Andreje Babiše (ANO).
„Od vstupu strategického investora do ČSA si stát sliboval navýšení kapacit a rozvoj dálkové dopravy, což se však v současnosti neděje,“ prohlásil šéf Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Stanislav Fiala.
PSALI JSME: |
"Nevíme, jaké jsou v té smlouvě právní nároky. Pan ministr financí proto slíbil, že prověří, zdali existuje nějaká šance, jak z té smlouvy vycouvat," dodal Fiala.
To ale piloti považují za krajní řešení. Daleko raději by viděli obrat v postoji Korejců spojený s podporou ČSA.
Korean Air získaly loni podíl v ČSA za zhruba 70 milionů korun. Cenu, kterou tehdy stát za společnost dostal, dávali odborníci na letectví do souvislosti právě s ochotou Korean Air do ČSA investovat. Pražské letiště označili jako budoucí uzlový bod pro přestup cestujících z Asie.
ČSA V ČÍSLECH: |
"Výsledky roční spolupráce, kdy ČSA oznámily propouštění třetiny pilotů a bezmála poloviny palubních průvodčích, podle odborů dávají spíše tušit, že Korean Air o České aerolinie ztratily zájem," uvedl Fiala.
Dnešní jednání odborů s ministrem financí považují za příznivý obrat i zástupci leteckých průvodčích. Stevardi a letušky minulý týden oznámili zahájení stávkové pohotovosti a hrozí stávkou v případě, že by s nimi vedení Českých aerolinií odmítalo o chystaném propouštění dále diskutovat.
Právě jednání mezi odbory a vedením podle předsedkyně Odborové organizace posádek letadel Petry Posové vázne. "Způsob jednání mezi námi a managementem spočíval v tom, že oni nás pouze informovali o tom, co budou nebo nebudou dělat. V podstatě ta naše stanoviska v tom nehrála vůbec žádnou roli," dodala.
O situaci v ČSA se na dnešním setkání s novináři zmínil i ministr financí Babiš. Zopakoval, že podle něj za špatné hospodaření dopravce mohou předchozí vlády a management. Zároveň uvedl, že ministerstvo financí jedná s Korean Air o navýšení kapitálu do ČSA.
Vloni ČSA vykázaly ztrátu 922 milionů korun. V současnosti společnost zaměstnává 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčí a téměř 270 pracovníků v administrativě. V roce 2011 dopravce podle výroční zprávy zaměstnával bezmála 1500 lidí z toho 292 pilotů a 613 letušek a stevardů. Rok před tím personál dopravce představovalo přes 2000 lidí, z toho 415 pilotů a 752 palubních průvodčí.