Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Piráti řádili za volantem BMW. Značku ale nepoškodí, míní odborníci

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Značka BMW se stala součástí zpráv o dvou mužích, kteří pár týdnů po sobě vjeli v Praze mezi chodce. Automobilce spjaté především s luxusními limuzínami se kvůli bezohledným pirátům dostalo nechtěné publicity. Poškodit by ji to však v důsledku nemělo, míní marketingoví experti.

Logo automobilky BMW. foto: Reuters

Internetové diskuze i články v médiích zaplnila značka BMW. Nechtěně. Za poslední tři týdny došlo v Praze ke dvěma nehodám, kdy do chodců vjeli řidiči s automobilem této německé značky. Oba podle všeho neřídili střízliví a od nehod utekli.

Německé automobilce se dostalo negativní publicity, která se může podepsat na renomé značky či dokonce na prodejích. K této možnosti se ale její čeští zástupci vyjadřují opatrně, bez naznačení možné újmy.

„Takoví řidiči by se chovali stejně v jakémkoliv voze, který by v daný moment řídili. Shodou okolností to byl vůz naší značky,“ vzkázala manažerka komunikace BMW Veronika Jakubcová s tím, že šlo o pochybení řidičů, nikoliv vozu.

PSALI JSME:

K tragickým událostem došlo krátce po sobě. Nejprve na konci července vjel opilý ruský řidič v pražské Hybernské ulici do lidí na chodníků a šest z nich zranil. O několik týdnů později projel mladík autobusovou zastávkou v Praze a zabil na ní jedenadvacetiletou ženu.

Jednadvacetiletou dívku srazil v Praze na zastávce MHD řidič BMW. Od místa...

Podle oslovených odborníků na PR a marketing však značka BMW v Česku neutrpí a svoji klientelu si uchová.

„Na image BMW zřejmě nebude mít citování značky v souvislosti s tragédií zásadní vliv. A to přesto, že se v českých médiích objevilo za týden od nehody více než 300 článků na toto téma. Veřejnost je totiž schopna oddělit jednu událost od dlouhodobého vnímání značky,“ myslí si Pavel Zábrodský z agentury Omnimedia.

Zároveň ale připomíná, že médiím i lidem v internetových diskuzích se podařilo vyprofilovat obraz řidiče jako nezodpovědného a zbabělého agresora, navíc řídícího zřejmě pod vlivem drog nebo alkoholu.

„Pro značku automobilu by bylo hodně špatné, kdyby v povědomí veřejnosti zarezonoval přenos – tento typ lidí jezdí touto značkou vozu. Na to ale podle mého názoru jedna, jakkoli tragická, událost nestačí,“ míní Zábrodský.

Velmi dobrý rok

Manažeři automobilky BMW přitom můžou být se svým současným působením v Česku spokojení.

Loni tu BMW prodalo víc než čtyři tisíce vozů, což vzhledem k současné situaci na trhu aut považuje za úspěch. V zemi zároveň působí i BMW klub ČR, který sdružuje majitele a fanoušky této značky.

Právě věrnost lidí lpících na značce by ji měla podržet i navzdory negativní reklamě v podobě silničních pirátů.

BMW V ČESKU:

BMW je největším výrobcem luxusních vozů na světě

  • BMW Group loni v Česku prodala 4094 aut.
  • Oproti roku 2012 šlo o mírný pokles (4,3 procenta). Vzhledem k poklesu trhu to ale firma považuje za úspěch.
  • Auta značky BMW měla v Česku tržní podíl 2,26 procenta.

„Otázkou samozřejmě je, zda není problémem dlouhodobá pověst řidičů vozů BMW, kteří jsou zejména v internetových diskusích často označováni za arogantní. To se však týká často i Audi a souvisí to spíš s negativním vnímáním řidičů luxusnějších vozů. S ohledem na cílovou skupinu BMW to nevnímám jako riziko. Řidičům BMW to vadit nebude,“ tvrdí Rostislav Starý ze společnosti Konektor.

Marketingový expert předpokládá, že v tuto chvíli není třeba nijak zásadně měnit strategii propagace automobilky. Nicméně při její další tvorbě by měli kreativci z BMW nedávné události vzít v potaz.

„Značka by se měla vyvarovat nevhodných nezamýšlených dvojsmyslů. Ale opravdu to vnímám tak, že ta nešťastná událost nesouvisí s vozem. Pokud se nepletu, Trpišovský vybržďoval s mercedesem, Lacina vytlačil z dálnice vůz Superbem. A všichni odsoudili řidiče a o značku vozu se nezajímali,“ dodal Starý v narážce na starší případy silničních pirátů.

Autor:

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.