Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Čeští pivaři loni ‚přepili‘ rok 2014. Pivovary se ale radují hlavně z exportu

Ekonomika

  15:20
PLZEŇ - Exportu piva z Česka se daří. Některé pivovary zaznamenaly loni dokonce dvouciferný nárůst prodeje do ciziny. Produkci piva u nás to táhne nahoru. Na rozdíl od prodeje v českých hospodách a obchodech.
Plzeňský Prazdroj

Plzeňský Prazdroj foto: prazdroj.cz

Tuzemský odbyt jako celek totiž stagnuje nebo jen mírně roste. Tyhle trendy celého pivovarnického oboru potvrzují i včera zveřejněné výsledky lídra Plzeňského Prazdroje. Na domácím trhu zvýšil odbyt oproti roku 2014 o 1,5 procenta, export ale skupina navýšila o 12 procent.

Lídr se zhruba čtyřicetiprocentním tržním podílem uvedl, že prodal v minulém roce celkem skoro 10 milionů hektolitrů, a to včetně nespecifikovaného množství v zahraničí licenčně vařených piv.

Z údajů za rok 2014 a procentuálního loňského vývoje doma av exportu lze ale dopočítat, že v Česku prodaly pivovary Prazdroje v Plzni, Nošovicích a Popovicích celkem 6,6 milionu hektolitrů a vyvezly v historii rekordních 1,34 milionu.

Prazdroj jako indikátor trhu

Domácí prodej loni rostl už druhý rok po sobě – po předchozím šestiletém poklesu. Například v roce 2007 hlásil Prazdroj prodej 8,15 milionu hektolitrů piva pro tuzemský trh. Od té doby ale klesal celý trh, postupně se snižovala spotřeba na hlavu ze 160 k předloňským 144 litrům.

Loňská čísla za celý trh ještě Český svaz pivovarů a sladoven nezveřejnil. Nicméně s nějakým výraznějším růstem spotřeby u nás už nikdo z pivovarnických odborníků nepočítá.

Gambrinus alias Patron si vylepšuje pověst. Na prodejích to ale nemusí být znát

Platí stále, že klesá hlavně spotřeba v hospodách a restauracích a tomu se všechny pivovary snaží čelit nabídkou nových sudových piv, masivní reklamou, podporou značkových, franšízových a dalších úspěšných hospod nebo školením personálu.

„Českou pivní kulturu je potřeba podpořit a zachovat. To platí zejména ve světle chystaných legislativních změn, které budou mít na české pohostinství velký dopad. K zachování této kultury musí spojit síly všichni – pivovary soustředěním na sortiment a kvalitu piva, hostinští důrazem na servis i prostředí, politici vhodnou podporou podnikání a konečně spotřebitelé tím, že budou do restaurací chodit,“ uvedl Paolo Lanzarotti, generální ředitel Prazdroje.

Loňské poměrně příznivé výsledky jsou pro Prazdroj zřejmě těmi posledními pod vládou světové pivovarnické dvojky SABMiller, která se loni dohodla na prodeji všech svých aktiv jedničce na globálním trhu koncernu AB Inbev. Čeká se jen na schválení ze strany antimonopolních úřadů.

Daří se i dalším hráčům

Úspěšný export zaznamenaly u nás i další pivovary. Budějovický Budvar zvýšil vývoz o 10,5 procenta na rekordních 900 tisíc hektolitrů a celkem prodal také rekordních 1,6 milionu.

O 14 procent zvýšil export humpolecký Bernard, a to mu pomohlo k historicky největší roční produkci přes 300 tisíc hektolitrů. Z největších hráčů si pomohla mírně do plusu i česká trojka skupina Heineken. Po předloňském poklesu zvýšila loni domácí prodej i export, a prodala tak celkem 2,3 milionu hektolitrů.

Podniky Lobkowicz patří mezi největší domácí pivovarnické skupiny.

Plusová čísla v celkové produkci hlásí i pivovary ze skupiny PMS, tedy Holba, Zubr, Litovel.

Na výsledky posledních velkých firem, jako jsou Staropramen nebo Pivovary Lobkowicz, se ještě čeká, ale už nyní je zřejmé, že domácí trh jako celek zřejmě poroste, i když předloňský prodej v Česku ve výši 16 milionů hektolitrů žádným výrazným způsobem nepřekoná.

„Zdá se, že lidé se aspoň zčásti vracejí do hospod. Určitou roli hraje také lepší ekonomická situace a ochota domácností k vyššímu utrácení. To může podle mě přispět k alespoň mírně lepšímu odbytu na domácím trhu,“ soudí Tomáš Maier, který se na Provozně ekonomické fakultě České zemědělské univerzity v Praze zabývá ekonomikou pivovarů.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!