16. srpna 2015 6:30 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Pivovary sázejí na plechovky. Chtějí
do prodeje investovat stamiliony

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Příklady investic pivovarů v Česku | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Příklady investic pivovarů v Česku | foto: Lidové noviny
PRAHA Stamilionovými investicemi se výrobci piva snaží oživit prodeje a také zlepšit možnosti exportu. Humpoleckému Bernardu jsou už malé zdi pivovaru. Pivovar, stojící jen několik desítek metrů od centrálního náměstí, proto expanduje na okraj města.

Pivovarští už hledají pozemky, na kterých doslova na zelené louce postaví novou stáčírnu. Jen letos se mají investice vyšplhat ke 130 milionům korun. Stejně jako loni, kdy Bernard stavěl nové ležácké tanky nebo kompletní novou technologii pro vaření spodně kvašeného piva Bohemian Ale.

Celkové investice českých pivovarů do rozšíření produkce jsou ale letos mnohonásobně větší. Přesahují miliardu korun.

Masivní investiční boom pivovarů má za cíl přilákat víc lidí do hospod, na druhé straně také zvýšit odbyt baleného, především plechovkového piva. Celý pivní domácí trh mírně klesá, s ním i největší hráči. Stamilionovými investicemi se proto pivovarníci snaží oživit prodeje, ale také zlepšit možnosti exportu, který jediný v posledních letech vylepšuje pivovarům bilanci.

Navíc – domácí pivní trh se v poslední době výrazně mění, lidé žádají víc novinek a pestřejší nabídku. A na nová piva je zas leckde třeba nová technologie, nové stáčecí linky.

Staropramen modernizoval stáčecí linku

„Každá inovace a budování kvality vyžadují také nemalé finanční prostředky. V našem případě přesouváme část provozu na okraj města nejen kvůli rozšíření výroby, ale potřebujeme také omezit provoz kamionů v centru města,“ říká Zdeněk Mikulášek z Rodinného pivovaru Bernard.

Budějovický Budvar nerozšiřuje stávající provozy, ale za 70 milionů korun právě dokončil generální modernizaci rozsáhlé budovy stáčírny, která byla před více než 40 lety projektována na poloviční výkon, než poskytuje dnes, kdy dokáže naplnit 80 tisíc lahví za hodinu.

Podobně učinily Pivovary Staropramen, které letos na pražském Smíchově zprovoznily modernizovanou stáčecí linku na plechovky za 100 milionů korun a její kapacita narostla o 30 procent. „Spotřeba plechovkového piva v posledních letech pravidelně roste. Rozšiřování našeho portfolia o nové nápoje v čele s pivními mixy přineslo další navýšení poptávky po tomto typu balení,“ říká k modernizaci Zdeněk Lux, vrchní sládek ve Staropramenu.

Sesterský Ostravar za téměř 70 milionů zase dokončil přestavbu stáčírny lahví i sudů – těch padesátilitrových prý nyní dokáže nová linka vymýt, sterilizovat a znovu naplnit 180 za hodinu.

Nejvíc investuje Plzeňský Prazdroj

Řádově o několika stech milionů korun investic mluví v letošním roce trojka tuzemského trhu, skupina Heineken. Kromě snižování spotřeby energií nebo zlepšení pracovního prostředí dá Heineken peníze do nové balicí linky plechovek v Krušovicích, nových přetlačných tanků v ovládaném Starobrně nebo nového chlazení v ležáckém sklepě v pivovaru Velké Březno.

Absolutně největší sumu z tuzemských pivovarů investuje letos Plzeňský Prazdroj – údajně 900 milionů korun. Lídr tuzemského trhu jde poněkud jinou cestou než jeho zdejší konkurenti – milionovými investicemi do modernizace a ovládnutí hospod se snaží především oživit upadající prodej čepovaného piva. „Zároveň plánujeme výrobní investice. Například v Plzni rozšíříme kapacitu skladovacích prostor a v Nošovicích v Radegastu dojde k investicím do plnicích technologií na lahvové stáčecí lince,“ říká mluvčí Prazdroje Kateřina Krásová.

Do restaurací a hospod ale investují různě vysoké částky všechny největší pivovary. Nejedná se jen ovybavení či modernizaci vlastních nebo smluvních hospod, ale především o „reklamní“ smlouvy, ve kterých se hostinští za částky kolem milionu nebo i vyšší zavazují po určitou dobu čepovat pivo výhradně od smluvního pivovaru.

V boji o hospody se pivovary často navzájem přeplácejí a náklady na podobné „reklamní“ smlouvy dosahují desítek milionů korun za rok.

  • 2Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz