29. září 2014 6:16 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Metro D chci bez strojvedoucích,
říká šéf dopravního podniku

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Stavba metra má být dokončena 17. listopadu, potom začne DPP s testovacími... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Stavba metra má být dokončena 17. listopadu, potom začne DPP s testovacími... | foto: MAFRA - František Vlček
PRAHA Stavební firmy dokončují poslední práce na prodloužení metra A do Motola. Ještě před jeho dubnovým otevřením ale placení stavby za 22,5 miliardy prověří NKÚ a také policie. Podle šéfa pražského dopravního podniku je ale financování nových čtyř stanic v pořádku.

Navzdory některým politickým proklamacím se vlaky metra na nové části trasy rozjedou 6. či 7. dubna. Tento termín už podle pražského dopravního podniku platí.

„Jedeme podle harmonogramu. Nejsou žádné problémy, které by ohrozily dokončení stavební části. Pokud budou zkoušky a přejímky probíhat stejně dobře, pak termín dodržíme,“ říká v rozhovoru pro Lidovky.cz generální ředitel podniku Jaroslav Ďuriš.

Lidovky.cz: Politici často mluvili o tom, že metro A bude hotové už na přelomu roku. Bylo to vůbec někdy reálné?

Používal se termín polovina listopadu 2014, ale nikdo v té době nezdůrazňoval, že jde o dobu ukončení stavby, ne jejího otevření. V době, kdy byl pražským radním pro dopravu Josef Nosek, před necelými dvěma lety, objevil se dokonce termín konec září 2014. Ale to byla jen politická proklamace.

Lidovky.cz: Tedy záměr otevřít nové čtyři stanice metra ještě před říjnovými komunálnmi volbami.

Ano, tak to asi bylo myšleno. Ale tento termín se neobjevil na žádném jednání ani v žádné smlouvě. Po mém nástupu na podzim loňského roku jsme vytvořili harmonogram ze všech čtyř smluv na toto dílo, který počítá se zprovozněním v dubnu příštího roku.

Lidovky.cz: Právě v době vašeho nástupu zpracoval tehdejší šéf auditorského oddělení dopravního podniku Lukáš Wagenknecht (dnes náměstek ministra financí – pozn. red.) zprávu, která upozorňovala na to, že se vícepráce u metra soutěžily až poté, co je stavbaři dokončili. Zabývali jste se tímto zjištěním i po následném odchodu pana Wagenknechta z podniku?

Audit, o němž hovoříte, projednalo naše představenstvo na konci loňského roku. Přijalo ho s množstvím výhrad, protože byl v řadě oblastí nepřesný. Představenstvo zároveň nařídilo oddělení interního auditu, aby zpracovalo dodatek k Wagenknechtově zprávě, která měla ukázat, zda všichni zúčastnění v projektu prodloužení metra A jednali s péčí řádného hospodáře. To v květnu tohoto roku dodatek také potvrdil.

Plánovaný rozpočet zhruba šestikilometrového úseku je 22,5 miliardy korun, podle Ďuriše bude konečný účet asi o dvě miliardy nižší.
Plánovaný rozpočet zhruba šestikilometrového úseku je 22,5 miliardy korun, podle Ďuriše bude konečný účet asi o dvě miliardy nižší. Z evropských fondů má na stavbu jít 7,5 miliardy.
Plánovaný rozpočet zhruba šestikilometrového úseku je 22,5 miliardy korun, podle Ďuriše bude konečný účet asi o dvě miliardy nižší. Z evropských fondů má na stavbu jít 7,5 miliardy.
Na trase jsou čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol.

Lidovky.cz: To znamená, že dodatek k auditu řekl, že zpětné soutěže byly v pořádku?

Z Wagenknechtova auditu vyplývalo, že si dohližitel projektu IDS a stavební firmy dělaly, co chtěly. Každá změna byla evidována na změnových listech, což je velmi složitá dokumentace, která končí podpisem generálního ředitele. Už toto lze brát z právního hlediska jako dodatek ke smlouvě.

Tohoto tématu se zároveň týká celá řada prověřování. Příští týden začíná kontrola Národního kontrolního úřadu, samozřejmě se tím zabývá i policie. Trestněprávní rovinu tedy bude posuzovat někdo jiný než dopravní podnik.

Lidovky.cz: Co od kontroly NKÚ očekáváte? Víte, na co se zaměří?

Netuším a ani to teď neřeším. Poskytneme kontrolorům plnou součinnost.

Lidovky.cz: Nemáte obavu, že můžou přijít na něco nepatřičného?

Ne.

POKRAČOVÁNÍ METRA LINKY A

  • Na nové čísti trasy A jsou čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol.
  • Stavba začala v roce 2009. Plánovaný rozpočet zhruba šestikilometrového úseku je 22,5 miliardy korun
  • Z evropských fondů má na stavbu jít 7,5 miliardy.

Lidovky.cz: Jaký je reálný scénář pro další pokračování pražské podzemní dráhy, tedy dlouho plánované metro D ze stanice Náměstí Míru do Písnice?

Hovoří se o něm v mnoha variantách, ale málokdo ten projekt posuzuje reálně. Vyřešili jsme důležitou otázku, že Pankrác bude přestupní stanicí, nikoliv jen odbočkou ze stávající trasy C. Peníze by tato varianta neušetřila, pouze by se jejich utracení odložilo o několik let, kdy by se stavělo pokračování ke stanici Náměstí Míru, protože nic jiného než vybudování přestupní stanice není možné.

Lidovky.cz: A co termín? Politici dříve zmiňovali, že by stavba déčka mohla navázat rovnou na dokončení trasy A z Dejvické do Motola, tedy už příští rok v dubnu.

To není reálné. Optimálně by mohla začít stavba v roce 2017.

Lidovky.cz: Co se do té doby se bude dít?

Je nutné udělat celou řadu přípravných prací, už nyní se na déčku velmi tvrdě pracuje. Je třeba vykoupit pozemky, uzavřít smlouvy s účastníky stavebního řízení. Připravujeme také dokumentaci pro výběrové řízení na zhotovitele.

ČTĚTE TAKÉ:

Lidovky.cz: Předpokládám, že velkým problémem jsou i peníze.

První úsek z Písnice na Pankrác nyní vychází na třicet miliard, což je o třetinu víc než bude stát nyní dokončované pokračování linky A. Navíc můžeme na déčko dostat méně peněz z evropských fondů než na áčko – pět miliard oproti 7,5 miliardy.

Lidovky.cz: Kdo zaplatí zbytek?

Podle mě je stavba metra nejen pražskou, ale i celorepublikovou záležitostí. Účast státu je v tomto případě potřeba. Jsme připraveni s jeho zástupci začít jednat. Já už jsem o metru D krátce hovořil s ministrem dopravy Antonínem Prachařem. Shodli jsme se na potřebě tu věc řešit, ale dál zatím nejsme.

Lidovky.cz: Jak budou vlastně vypadat nové vlaky na déčku?

Prosazuju variantu automatických souprav bez strojvedoucího. Je pravdou, že současné vedení města ji z úsporných důvodů zavrhlo, ale podle mě by to byla škoda. Tato varianta stojí o pět procent víc, ale dokáže uspořit náklady a bude bezpečnější. Navíc bude do budoucna stejně nutné nakupovat nové vozy. Na déčku budou stačit kratší soupravy kvůli menší kapacitě než na jiných linkách.

  • 4Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz