Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Plyn do aut trhá v Česku rekordy. Velké benzinky vyhradily CNG stojany

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Česko má další rekord ve spotřebě stlačeného zemního plynu pro pohon aut. Loňská spotřeba CNG dosáhla 43,6 milionu kubických metrů, což je oproti předloňským 30 milionům zatím největší nárůst ve více než desetileté historii tohoto paliva u nás.

Škoda Octavia G-Tec na CNG. foto: Škoda Auto

Úměrně tomu roste počet veřejných plnicích stanic, kterých je aktuálně 110 a do konce letoška dalších 50 až 60 přibude.

Zemní plyn jako alternativa ke klasickým pohonným hmotám sice ještě není zdaleka tolik rozšířený jako konkurenční a v Česku mnohem déle etablovaný ropný propan-butan – LPG, ale už přilákal i tradiční pumpařské sítě, které se obávají, že jim alternativní plyn odláká část zákazníků.

Čtyřicet z celkového počtu veřejných plnicích stanic CNG tak už funguje na samostatném stojanu jako součást klasických benzinek firem, jako je Benzina, Shell, Total, Texaco, MOL, EuroOil a další. „Téměř každý týden přibývá jedno další místo v České republice, kde se dá CNG natankovat,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS).

CNG v Česku.

Rychlým tempem přibývá i vozů na toto palivo, i když na celkovém vozovém parku u nás má CNG stále zanedbatelný podíl.

Za loňský rok však počet vzrostl o čtyři tisíce na současných 13 tisíc. CNG se stále víc rozšiřuje do kategorie osobních vozů, loni hlavně díky novým CNG škodovkám, ale verzi se zemním plynem vyrábí už většina automobilek. Přesto stále velký podíl tvoří nákladní, užitková auta (třeba popelářské vozy) a autobusy.

V prodeji vede česká firma

Největší firemní vozový park vy užívající stlačený zemní plyn má Česká pošta, která už provozuje tisícovku těchto osobních, nákladních aut a dodávek.

Zajímavostí je, že v porovnání nejvýznamnějších prodejců CNG už nevede největší plynárenská firma v Česku, tedy německá RWE, ale domácí společnost Bonett Gas Investment, ve které má největší podíl podnikatel Václav Holovčák.

Tankujeme za ceny, v něž nikdo nedoufal. Lépe už nebude, říká šéf petrolejářů

Bonettu se nejlépe z konkurentů podařilo umístit své výdejní stojany do míst, kde tankují ve velkém plynové autobusy, včetně těch loni pořízených dopravními podniky díky miliardové dotaci od ministerstva životního prostředí.

„Ze všech více než 880 CNG autobusů provozovaných v České republice je téměř polovina plněna na technologiích dodaných naší skupinou. Přímo na našich vlastních stanicích dodáváme plyn do 15 procent všech CNG autobusů v republice,“ uvedl Václav Holovčák.

Hlavním lákadlem pro tankování zemního plynu jsou nízké provozní náklady. V přepočtu na litr plynu (platí to pro CNG i LPG) vychází díky minimální spotřební dani na nějakých 18 korun (dlouhodobě, prakticky vůbec nezlevňuje) – oproti litru benzinu, který i po měsících zlevňování stojí o téměř 10 korun více. Nevýhodou je pak vyšší pořizovací cena automobilu, takže investice se vyplácí spíše těm, kdo najezdí ročně vyšší počet kilometrů.

LPG má smůlu

Firmy, které u nás CNG prodávají, tedy kromě RWE a Bonettu také třeba E.ON, Pražská plynárenská, strojírny Vítkovice nebo Vemex, představují silnou lobbistickou skupinu. Využívají toho, že státy, tedy nejen Česko, hledají ekologickou alternativu k ropným palivům – i když zemní plyn je také fosilní palivo, produkuje do ovzduší výrazně nižší emise než klasický benzin a nafta.

Podobně šetrné k životnímu prostředí je také LPG, které má ale v podpoře státu smůlu – vládou loni schválený Národní akční plán čisté mobility počítá s podporou pro budování infrastruktury u CNG, nikoliv u LPG.

Přes to všechno má CNG zatím minimální podíl na celkové roční spotřebě – někde kolem jednoho procenta. Podle Václava Louly z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu je CNG zřejmě nejnadějnější adept na postupnou náhradu ropných pohonných hmot. A pumpařské sítě počítají s tím, že budou tankování tohoto plynu umožňovat stále častěji. Například Benzina jako lídr prodeje klasických pohonných hmot už má stojany s CNG u 18 ze svých 339 stanic a chystá další.

„Klasický benzin a nafta ale budou na trhu ještě dlouhé roky dominovat. Očekávám, že kolem roku 2030 by podíl plynných paliv mohl dosáhnout 10 až 12 procent. A do toho počítám i vodík, který má v budoucnu také naději na určité rozšíření,“ uvedl Loula.

Autor: