13. ledna 2012 12:39 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Po Číňanech mají i Češi
problém s polskou dálnicí

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Otevření vysočanské radiály. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Otevření vysočanské radiály. | foto:  František Vlček, Lidové noviny
VARŠAVA Polsko-české konsorcium, jehož členem je firma Bögl a Krýsl a které staví jeden dálniční úsek mezi Lodží a Varšavou, prý s pracemi zaostává. Informovala o tom polská média, podle kterých se se zástupci firem dnes setkají úředníci z polského ředitelství silnic a dálnic (GDDKiA), kterým hrozba dalších problémů na dálnici A2 dělá starosti.

Už loni kvůli obrovskému zpoždění totiž dostala vyhazov ze stavby čínská firma Covec. Bögl a Krýsl společně s polskou firmou Dolnoślaskie Surowce Skalne (DSS) staví 20kilometrový úsek označovaný jako C v oblasti na západ od Varšavy.

ČTĚTE VÍCE:

"Práce na ostatních úsecích jsou hotové v přibližně 60 procentech, jenom na tomto úseku jde o 40 procent," řekla mluvčí GDDKiA Urszula Nelkenová. "Jde o opoždění, které se při současném počasí dá dohnat, ale jsme tou situací velmi znepokojení," dodala Nelkenová.

Ministr dopravy Slawomir Nowak už ve středu na Twitteru napsal, že "v souvislosti s objevujícími se signály o nových problémech na úseku C na dálnici A2" nařídil, aby se zástupci GDDKiA rychle setkali s dodavatelem.

Michal Makarczyk, který v médiích zastupuje DSS, portálu rynekinfrastruktury.pl řekl, že hlavní problém spočívá v tom, že firmy, jež pracují pro DSS, neplatí svým dodavatelům.

Nicméně podle neoficiálních informací, které získal portál, problémy s platbami má firma DSS, konkrétně prý jde o závazky vůči dopravcům. "Dostáváme signály, že DSS se zpožďuje s většinou plateb a že šance na to, aby dálnice byla dokončena v termínu, nejsou moc velké," tvrdí poslanec opozičního Práva a spravedlnosti Krzysztof Tchórzewski, který je členem parlamentního výboru pro dopravu.

Práce na tomto a ještě jednom úseku se loni na několik měsíců zastavily kvůli tomu, že firma Covec, která je měla postavit, neplatila svým dodavatelům. Na polský trh přitom tento stavební gigant z nejlidnatější země světa vstoupil v roce 2009 s tím, že pro něj bude představovat bránu do Evropy. Polákům Číňani nabídli, že jim dva dálniční úseky postaví za cenu až o několik desítek procent nižší oproti konkurenci.

GDDKiA smlouvu v hodnotě kolem 750 milionů zlotých (4,3 miliardy korun) s konsorciem Bögl a Krýsl a DSS uzavřelo loni v srpnu. Úsek má být zcela dokončen letos v říjnu, tedy až po skončení mistrovství Evropy ve fotbale, které pořádá Polsko společně s Ukrajinou. Dodavatelé nicméně už loni v létě ujistili, že se dálnici podaří zprůjezdnit pro řidiče ještě před mistrovstvím. Úsek je částí klíčového dálničního tahu z Varšavy k německé hranici.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Cuketovo čokoládový chlebíček
Cuketovo čokoládový chlebíček

Potěšte rodinu rychlou dobrotou.

Najdete na Lidovky.cz