Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Po jakých silnicích se bude nově jezdit 110 km/h? Podívejte se

Ekonomika

  16:20
PRAHA - Ministerstvo dopravy plánuje zvýšení rychlosti na několika stech kilometrů silnic první třídy z 90 na 110 km/h. Mělo by jít o směrově oddělené úseky komunikací se čtyřmi pruhy a s mimoúrovňovými křižovatkami.

Materiál Nové pojetí dálniční sítě projedná vláda ve středu. Ministerstvo již vybralo zhruba 24 úseků silnic první třídy, kde by zvýšení rychlosti přicházelo v úvahu. Jsou to například silnice mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, úsek Karlovy Vary - Ostrov, Liberec - Bílý kostel, Ostrava - Šenov a Most - Bílina. V další fázi by se rychlost mohla zvýšit i na komunikacích se třemi či dvěma pruhy, které nemají křižovatky a odbočky.

"Víceméně s tím problém není. Vycházíme z toho, že se to bude týkat výhradně komunikací, které splňují parametry dálničních nebo rychlostních komunikací," řekl šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Stát chce zvýšení rychlosti na části silnic I. třídy na 110 km/h

Podle něho silnice, u nichž se počítá se zvýšením rychlosti, musí splňovat podmínky pro bezpečné připojování aut i jejich sjezd, mimoúrovňová křížení či směrově dělené vozovky.

Všechny úseky by nesly označení jako silnice pro motorová vozidla. Většina současných rychlostních silnic označených touto značkou by se pak po dílčích úpravách přeměnila na dálnice. Tím by se rozsah dálniční sítě zvýšil asi o 300 km.

Nezbytné náklady na přeznačení vybraných rychlostních silnic na dálnice Ředitelství silnic a dálnic odhadlo na 3,5 milionu Kč.

ČTĚTE TAKÉ:

Rychlostní silnice jsou dnes podle ministerstva laickou veřejností vnímány jako dálnice. "Platí zde stejná nejvyšší dovolená rychlost, jsou rovněž zeleně značené, zpoplatnění je shodné, komunikace vypadá na první pohled totožně. Rozlišování dálnic a rychlostních silnic je tak do jisté míry matoucí. Jeví se tedy jako žádoucí toto faktické rozdělení na dálnice první a druhé třídy legalizovat a rozdílnost pojmů využít i pro rozdílné vnímání a chování na těchto komunikacích," uvedli zástupci ministerstva v materiálu.

Levnější rychlostní silnice místo dálnic

Ministerstvo si od změny slibuje úsporu peněz na výstavbu, protože stavba rychlostních silnic s dálničními parametry se podle současného pojetí nejeví jako ekonomicky efektivní. Ministerstvo proto navrhuje zmírnit parametry pro budování rychlostních silnic, což si ale vyžádá snížení rychlosti na 110 km/h.

Rychlostní silnice v novém pojetí by více kopírovaly terén, zabíraly méně prostoru, a tím se výrazně snížila jejich investiční náročnost. Plánované dálnice by pak bylo možné stavět v polovičním profilu nebo se třemi pruhy s možným rozšířením na plný profil v případě nárůstu intenzity dopravy.

Autoři: ,