3. prosince 2009 13:55 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Po krajích získaly dráhy smlouvu i na
rychlíky, konkurence má však šanci

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
České dráhy představily nový vzhled interiéru vagonů první třídy. Rekonstrukcí vnitřku prošel klasický rychlíkový vagon, prototyp by mělo do konce pololetí následovat dalších deset vozů.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy České dráhy představily nový vzhled interiéru vagonů první třídy. Rekonstrukcí vnitřku prošel klasický rychlíkový vagon, prototyp by mělo do konce pololetí následovat dalších deset vozů. | foto: ČTK
PRAHA České dráhy a ministerstvo dopravy uzavřely bez tendru desetiletou smlouvu na provoz dálkových vlaků. Podobně se v uplynulých dnech zachovaly také krajské úřady, které taktéž přistoupily na desetileté smlouvy o provozu regionálních vlaků. Ministr dopravy Gustáv Slamečka do smlouvy prosadil klauzuli, podle které lze ze smlouvy každoročně vyjmout 15 procent trhu a na provoz vlaků vypsat tendr. Není však jisté, jak se k plánům bude stavět jeho nástupce.

Oproti minulosti, kdy se smlouva uzavírala vždy na jeden rok, jde o zásadní změnu. Příští rok zaplatí úřad firmě za rychlíky čtyři miliardy korun, což je zhruba stejná částka jako letos. ČTK to sdělil mluvčí MD Karel Hanzelka. Smlouva začne platit 1. ledna 2010 a potrvá do začátku prosince 2019.

Ministerstvo dopravy u Českých drah objednalo přepravu ve zhruba o tři procenta nižším rozsahu než letos. Škrty v jízdním řádu se prý týkají hlavně neatraktivních časů o víkendech.

Přežije smlouva ministra?
Ministr dopravy Gustáv Slamečka do smlouvy prosadil klauzuli, podle které lze ze smlouvy každoročně vyjmout 15 procent trhu a na provoz vlaků vypsat tendr. Po deseti letech by se tak mělo soutěžit o 75 procent výkonů v dálkové dopravě. Není však jisté, jak se k plánům úřednického ministra bude stavět jeho nástupce.

"Po mnoha letech schvalování financování železnice z roku na rok se Česká republika konečně dočkala jasného dlouhodobého modelu financování nejen dálkových, ale i regionálních tratí," uvedl Slamečka.

Kraje jsou jednotné
Podobně jako ministerstvo se v uplynulých dnech zachovaly krajské úřady, které taktéž přistoupily na desetileté smlouvy o provozu regionálních vlaků. Kraje zaplatí příští rok za lokálky osm miliard korun, z toho 2,7 miliardy přispěje krajským rozpočtům stát. Letos činí náklady veřejných rozpočtů na regionální vlaky 8,2 miliardy korun.

Dlouhodobé smlouvy krajů s Českými drahami, uzavřené bez výběrových řízení, hlasitě kritizuje společnost Student Agency, která skrze svou dceru RegioJet oznámila zájem vstoupit na krajské koleje. Hejtmani se brání s tím, že je žádné zákony ani nařízení nenutí tendry vypsat, smlouva s drahami prý je výhodná.

Lidovky.cz, ČTK
  • 2Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz