14. září 2011 11:57 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Po Labi připlul rekordně
těžký kotel pro Počerady

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Historicky nejtěžší zakázka, kterou kdy české přístavy překládaly. 300 tunová turbína pro elektrárnu Počerady.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Historicky nejtěžší zakázka, kterou kdy české přístavy překládaly. 300 tunová turbína pro elektrárnu Počerady. |
LOVOSICE Pomocí jeřábů dnes v přístavu v Lovosicích na Litoměřicku začala vykládka mimořádně těžkého nákladu, který připlul do Čech po Labi z Hamburku. Dva generátory, dvě plynové turbíny a jeden parní kotel budou pokračovat po silnici do Počerad, kde je společnost ČEZ využije pro výstavbu elektrárny.

Hmotnost jednotlivých kusů překračuje 300 tun. Historicky nejtěžší zakázka, kterou kdy Česko-saské přístavy překládaly, dorazila do cíle díky vysoké hladině Labe.

"V tomto se ukazuje nezastupitelnost lodní dopravy, kdy takto těžké kusy jsou po silnici na větší vzdálenost téměř nepřepravitelné," řekl vedoucí obchodního úseku Česko-saských přístavů Zdeněk Štol.

Historicky nejtěžší zakázka, kterou kdy české přístavy překládaly. 300 tunová turbína pro elektrárnu Počerady.

První dva kusy vyloží pracovníci přístavu dnes, ve čtvrtek dovezou plavidla další dva a v pátek poslední. V pondělí vyrazí již po silnici těžký náklad do 50 kilometrů vzdálených Počerad. Přeprava celé zakázky zabere podle Štola deset až 14 dní.

"Řidiči na trase musí počítat s tím, že náklad mohou potkat," uvedl Štol. Kvůli vysoké hmotnosti zásilky budou podepřeny některé přejezdové mostky, na dvou místech se budou zvedat elektrické troleje a některých dalších telefonní dráty. "Tradičním problémem jsou kruhové objezdy, jejichž počet neustále roste, ale s tím si budeme muset poradit," dodal Štol.

ČTĚTE TAKÉ:

Přepravu zásilky po Labi zajišťuje německá rejdařská společnost, náklad vezou české remorkéry s českou posádkou v polských vanách. "Takže je to taková mezinárodní spolupráce," uvedl Štol.

Upozornil také na to, že zakázka se včas dostane k zákazníkovi díky dobrému vodnímu stavu. "V jiných letech v tomto období bývá většinou v Labi málo vody, letos je to hodně o štěstí, léto nám opravdu přálo," řekl Štol.

Vysoký vodní stav přes prázdninové měsíce umožnil vytěžovat lodě na větší část kapacity. "V letošním roce jsme také zaznamenali zvýšený zájem o překlad těžkých kusů, a to v relaci export i import. Co se týče přepravy sypkého materiálu, je to asi stejné jako loni," uvedl Štol.

Zájem zákazníků o lodní dopravu je podle Štola obrovský. Její provoz však určuje splavnost Labe. "Nejsme schopni celoročně zajistit vodní stav, proto nemůžeme konkurovat přístavům v Německu či Nizozemsku," řekl.

Společnost Česko-saské přístavy je dceřinou firmou německé Sächsische binnenhäfen Oberelbe (Saské přístavy Horní Labe), kterou stoprocentně vlastní Svobodný stát Sasko. Lodní dopravci si opakovaně stěžují na likvidační plavební podmínky.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.