25. června 2017 19:34 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Po síti nakupují Češi v Číně. Víc než na kvalitu dají na nízkou cenu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 9Diskuse
E-shop (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy E-shop (ilustrační foto). | foto: Shutterstock

PRAHA Na zahraničních e-shopech již někdy nakoupil každý druhý Čech. Nejčastěji své internetové košíky plníme oblečením, zbožím z oddělení hobby a sportu, následuje elektronika, obuv, kosmetika a knihy. Ukázal to nedávný průzkum dopravní společnosti DPD.

Největší zkušenost mají čeští zákazníci s čínskými e-shopy. „Je to především nízká cena zboží, která nás tolik láká, a také doprava zdarma – ta je v Číně dotována vládou,“ řekl LN Miloš Malaník, generální ředitel DPD.

Spolu s Čechy patří k tradičním zákazníkům čínských obchodníků i Maďaři, Chorvati, Estonci nebo Španělé. O ­něco méně už vybíráme z nabídky britských a německých obchodů. Kromě zboží za pakatel láká Čechy pestřejší nabídka a možnost nakoupit výrobky značek, které nejsou na tuzemském trhu dostupné.

Vše na jednom místě

Evropskými mistry v zahraničním internetovém nakupování jsou Lotyši a Portugalci – 80 procent z nich již někdy na zahraničním webu nakoupilo. Mezi Evropany se Češi nachází na 17. příčce.

Méně než my si na zahraničních webech objednávají obyvatelé Velké Británie, Německa či­Francie. „Jedná se totiž o země, kde je e-komerce silně rozvinutá. Místní obyvatelé proto nenakupují tolik v zahraničí, neboť většinu potřebného zboží najdou v lokálních e-shopech,“ vysvětluje Malaník.

Podle výkonného ředitele Jana Vetyšky z Asociace pro elektronickou komunikaci (APEK) nejčastěji nakupují na zahraničních webech mladší ročníky, a to lidé mezi 15 a 24 lety. Ze skupiny jejich rodičů a prarodičů někdy na cizím e-shopu nakoupilo jen 15 ­procent. O něco více přitom na zahraničních webech nakupují muži než ženy.

Čeští zákazníci upřednostňují ty e-shopy, ve kterých mohou nakoupit vše od oblečení a­knih až třeba po nový nábytek.

Zatímco zákazníci v sousedních zemích nakupují především v americkém internetovém obchodě Amazon nebo online aukční síni eBay, Češi dávají přednost čínskému internetovému tržišti Aliexpress.

Nakupování mimo země Evropské unie s sebou však nese několik rizik. Mezi ty nejobvyklejší patří špatná komunikace s prodejcem, nemožnost zboží reklamovat nebo ho vrátit – třeba i­ proto, že zákazník obdržel něco, co si vůbec neobjednal.

S podobnými praktikami cizích obchodníků se Češi již několikrát setkali. Ve výzkumu DPD si nejčastěji stěžují právě na špatnou kvalitu zboží. Vadí jim ale také další dodatečné poplatky po dokončení nákupu nebo zdlouhavé a složité doručování balíčku.

O­ bezpečnosti nákupu přes zahraniční e-shopy navíc pochybuje čtvrtina českých spotřebitelů. Od nákupů po síti je to však přesto zřejmě neodrazuje.

Češi si nejčastěji objednávají kosmetiku, zboží spojené s volnočasovými aktivitami a elektroniku.

Češi si nejčastěji objednávají kosmetiku, zboží spojené s volnočasovými aktivitami a elektroniku.

Americký obchod, čínská kvalita

„Samozřejmě by si stejně jako u ­lokálních e-shopů měl každý zákazník prověřit, zda je obchodník známý, jaké má referenční hodnocení, jestli cena není podezřele nízká nebo už v něm například někdo blízký bez problémů nakoupil,“ podotýká Miloš Malaník. „Také je dobré se podívat, zda se na sociálních sítích nemnoží diskuse o nedoručeném nebo nekvalitním zboží. Jednoduše pak poznáte, zda nakupujete u důvěryhodného zdroje,“ dodal.

K nákupu u nedůvěryhodného prodejce se tak může připojit i překvapení ze zjištění, kde vybraný e-shop ve skutečnosti sídlí. Zatímco doména s koncovkou .com zdánlivě ukazuje na amerického obchodníka, zásilka nakonec dorazí z Číny. Jejím obsahem jsou navíc často padělky značkových výrobků.

Během loňského roku celníci v­ internetových objednávkách posílaných ze zahraničí zadrželi přes 1500 kusů padělaného zboží v hodnotě kolem 19 milionů korun. „Nejvíce se jednalo o léčivé přípravky jako Viagra a Cialis, dále brýle, MP3 přehrávače a podobnou audiovizuální techniku, mobilní telefony a obuv,“ sdělila LN Hana Prudičová, mluvčí Generálního ředitelství cel.

  • 9Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Letní úklid podle Marie Kondo
Letní úklid podle Marie Kondo

Nechte si věci, co dělají radost.