Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Potraviny jak ze 70. let? Gothaj kontrolou prošel, horalka a termix retro být nemůžou

Ekonomika

  10:00
PRAHA - Mléko v pytlíku, arizonky vypadající jako v roce 1966 nebo jádrové mýdlo jelen. V regálech prodejen Lidl se v pondělí objevil závan socialismu. Pod retro fazónou však málokdy narazíte na původní recepturu. Lidem by to nechutnalo, podotýkají výrobci.

Retro produkty foto: Lidl cz

„Přeneseme se o pár let zpátky a zavzpomínáme, jaké výrobky jsme v minulosti kupovali,“ láká tento týden slogan Lidlu zákazníky na retro produkty. Pod čarou pak připomíná, že produkty šedesátá a sedmdesátá léta většinou jen připomínají. Tedy: obaly jsou sice „desítky let staré“, ovšem receptura u většiny z nich je „moderní“. Výjimkou je jen salámů šunkový zauzený, gothaj a vysočina, u nichž výrobci garantují originální recepturu.

Osvědčený trik. Retro zákazníky láká

Limonády kofola, horalky nebo termixy by se však jen těžko mohly vyrábět tak jako v minulosti. „Není možné vyrobit totožný výrobek ve složení, v jakém se vyrábělo před 20 až 30 lety,“ přiznává prodejce, který vsadil na osvědčený trik. Retro týden, jak nazývá svou akci s limitovanou edicí výrobků, totiž nespustil poprvé. Výrobky s nádechem minulých dob prodával už letos v červnu.

Důvodů, proč mají výrobky jen retro obal a nevrací se k původním recepturám, je hned několik. „Často není dohledatelná tehdejší receptura a především se potravinářský průmysl za tu dobu velmi změnil, ať už technologicky, změnou složení surovin či přísnějšími požadavky na kvalitu,“ upřesnila mluvčí Lidlu Jitka Vrbová.

Retro týden začíná! Ode dneška se opět přeneseme o pár let zpátky a zavzpomínáme, jaké výrobky jsme kupovali v...

Posted by Lidl Česká republika on 18. říjen 2015

Tehdejší složení by podle ní v mnoha případech vůbec nevyhovělo dnešním požadavkům na kvalitu. To ostatně potvrzují i sami výrobci. Stejné složení je u Kofoly i vínového nápoje Vinea od společnosti Kofola. Původní recepturu musela odmítnout i firma Sedita vyrábějící horalku či sušenku Mila, dále také Znojmia u nakládané zeleniny či Milko se svým termixem.

Retro obal, stejný výrobek

Většina výrobků je proto oblečena jen do retro kabátu. Protože staré etikety nejsou uchovány v elektronické podobě, musely firmy hledat v dobových materiálech či archivech a následně pak etiketu upravit do použitelné podoby. Štítek se navíc musel přizpůsobit vzhledu a barvě aktuálního obalu.

Retro hermelín.
Retro rumové pralinky.

V případě šunkového zauzeného salámu, gothaje a vysočiny však Lidl splnil některým svým zákazníkům přání, aby se na pulty dostaly i produkty stejného složení jako v minulosti. „U těchto výrobků mohla být tradiční receptura zachována,“ řekla Vrbová.

Gothaj a šunkový salám prodávaný v říjnu roku 2015 jsou tak naprosto totožné jako ty, které se objevovaly na pultech od roku 1977. Pokud jde o vysočinu, její receptura vznikla ještě o deset let dříve.

Průmyslovější vs. kvalitnější gothaj

Společnost Steinhauser z Tišnova, která salámy vyrábí, s tímto nápadem přišla už před necelým rokem a půl. S Lidlem ale spolupracuje vůbec poprvé. „S dodržováním norem problém nemáme. Výrobek je standardní, vyrábíme jej podle tehdejší normy. Výroba to zvládá udělat přesně tak, jak se to dělalo dříve,“ uvedla Zuzana Madronová, vedoucí obchodního oddělení společnosti. „Ve výrobku je tolik masa, že se do něj nemusí skoro nic dalšího přidávat,“ doplnila.

Důvodem pro návrat k původní receptuře prý byl velmi jednoduchý. „Naši zákazníci měli čím dál větší poptávku po gothaji, který se prodával dříve. Máme dva typy, někdo preferuje ten průmyslovější a levnější, někdo chtěl ten kvalitnější. Začali jsme proto hledat varianty a pak jsme sáhli po tradiční receptuře,“ vysvětlila na závěr.

Retro slaví úspěch

Návrat výrobků z minulých dob přitom v Česku nic neobvyklého. Svůj návrat zažily i jiné výrobky. Například žvýkačka Pedro, oblíbená pochoutka, která mnohým připomíná mládí, se po letech vrátila zpět na scénu. V létě tohoto roku navíc vznikla vůbec první samostatná prodejna Pedro v pražských Letňanech, kde se kromě tradičních žvýkaček prodávají i lízítka.

Nejsou to ale jen potravinářské produkty. Svůj comeback slaví například i elektronika, nábytek, oblečení či například jízdní kola s nádechem retra. Ku příkladu slovenský podnikatel Richard Galovič oprášil zašlou značku jízdních kol Favorit, kterou si stejně jako v minulosti nemůže dovolit každý.

Retrománie pak využili třeba i různí prodejci nábytku. Jedním z nich, který si otevřel i svůj kamenný obchod, je značka Nanovo, která si vybudovala image na předelávání starého nábytku a bytových dekorací.

Také u elektroniky, domácích spotřebičů či hraček se stále více prosazuje retro styl. Velmi oblíbené jsou například přenosná rádia, kuchyňské spotřebiče, gramofony či digitální fotoaparáty připomínající analogové přístroje. I ty jsou dnes v módě.

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!