5. dubna 2011 12:18 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Poděkujme Pohlreichovi za
masáž, říká šéf McDonald's

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 16Diskuse
Generální ředitel McDonald's Radek Janalík. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Generální ředitel McDonald's Radek Janalík. | foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny
PRAHA V Česku je hodně restaurací, které dokážou uvařit oběd do hodnoty jedné stravenky, říká generální ředitel společnosti McDonald’s v Česku Radek Janalík a dodává: "To nás v mnoha případech znevýhodňuje, protože požadavky na kvalitu surovin a výrobních postupů jsou velmi přísné. Kvalitní oběd do 70 korun udělat nejde."

LN Z pohledu restaurací není plán vlády zrušit daňovou uznatelnost stravenek příznivý. Jaký to může mít dopad na prodeje McDonald’s?
To nelze nyní předvídat. Každopádně pokud ke zrušení daňového zvýhodnění skutečně dojde, budou na tom všichni stejně. Je otázka, jestli lidé přestanou bez stravenek chodit úplně, nebo naopak jestli by se tím trochu narovnal trh. Ze stravenek totiž v současnosti profitují zejména malé restaurace. Přesné dopady skutečně odhadovat nelze, avšak ke ztrátám to povede.

Strojař a hokejista v McDonald’s

Radek Janalík vystudoval Strojní fakultu Technické univerzity v Liberci. V roce 1995 nastoupil ihned po škole do společnosti McDonald’s.

Během jednoho roku se stal vedoucím restaurace v Liberci. Do pěti let se vypracoval na pozici provozního manažera pro firemní restaurace.

Od roku 2003 působil jako ředitel zastoupení McDonald’s v Maďarsku. V roce 2007 přibyla pod jeho vedení i síť McDonald’s v Řecku. Od roku 2009 působí coby generální ředitel pro Česko a Slovensko.

V mládí hrál aktivně hokej, v dorostenecké kategorii vyhrál s Litvínovem titul mistra republiky. Hrál v jednom útoku s dlouholetým kapitánem české reprezentace Robertem Reichlem.

LN Jaký podíl z vašich tržeb inkasujete ve stravenkách?
Pohybuje se to mezi 10-20 procenty. U každé restaurace McDonald’s je to trošku jinak. Rozhodně to není zanedbatelná část.

LN Hodláte na bývalé stravenkáře zaměřit nějaké marketingové kampaně?
Určitě ne. Nemůžeme a nechceme být závislí na tom, jestli lidé dostanou stravenky, nebo ne. Je pravda, že dnes existuje spousta restaurací, které dokáží uvařit oběd do hodnoty jedné stravenky, tedy do 70-80 korun. To nás v mnohých případech znevýhodňuje. Požadavky na kvalitu surovin a výrobních postupů jsou u nás velmi přísné a pod určitou cenu jít nemůžeme. Navíc ceny potravin v poslední době rostly a tato inflace bude dále pokračovat. Není tedy možné, aby někdo dělal kvalitní oběd do 70 korun.

LN Takže věříte, že vám zrušení stravenek může pomoci?
Ano. Jak jsem již zmínil, mohl by se narovnat trh. Hovořit o dalším vývoji by ale v této fázi bylo věštěním z křišťálové koule.

LN Proč není mezi vašimi dodavateli více firem z Česka?
Je pravda, že 80 procent surovin odebíráme ze zahraničí. Bylo by pro nás jednodušší, kdybychom měli více českých dodavatelů. Ale často nejsme schopni najít pro náš trh dodavatele, kteří by dokázali vyhovět našim kvalitativním a kvantitativním požadavkům. V zahraničí jsou dodavatelé schopni dodat suroviny v lepší kvalitě za lepší peníze. V Česku jsme zatím nenašli dost dodavatelů, kteří by byli schopni dodávat suroviny ve vysoké kvalitě ve vysokém množství.

LN Znamená to, že české potraviny jsou nekvalitní?
To ne. Ale při námi požadované kvalitě nám zahraniční dodavatelé nabízejí nižší ceny než české firmy. To, aby jednotlivé závody vyhověly našim požadavkům, vyžaduje investice do výroby. Čeští dodavatelé nejsou schopni takové investice provádět a zároveň poskytovat tak příznivé ceny jako jejich zahraniční konkurenti.

LN Co pro vás představuje větší konkurenci – prodejny hamburgerů a sendvičů, anebo nástup provozoven s asijským jídlem?
Všechno je konkurence. My a přímá konkurence rychlého občerstvení typu KFC, Burger King, Subway máme na trhu zhruba 10procentní podíl. Ostatní konkurenci představují nejen vietnamské či čínské restaurace, ale také různé školní a podnikové jídelny.

LN Lze za marketingovou reakci považovat i zvětšující se podíl wrapů ve vaší nabídce?
Určitě. Je to trend. Kvituji s povděkem, že šéfkuchaři jako pan Pohlreich v televizi masírují společnost a zdůrazňují, že jídlo je především o kvalitě, a ne o nízkých cenách. Doufám, že kvalita začne být stále podstatnější.

LN V provozovnách rychlého občerstvení ale asi Pohlreichovy nálepky kvality nenajdeme...
Klasická typická restaurace je něco jiného než rychlé občerstvení McDonald’s. I my ale pracujeme s prvotřídními surovinami jako dobré klasické restaurace. Porovnávat ale oba typy provozoven nejde. Každý typ provozovny je o něčem jiném.

LN Mezi lidmi ale například často kolují pochybnosti o složení masa v hamburgerech...
Je to fáma, která podle mě souvisí s minulými zkušenostmi lidí. Každý má nějakou představu o tom, co všechno se semlelo do dřívější sekané. Lidé pak řeknou, že i my máme mleté maso a tak to je podobné. Naše maso je mleté jen proto, aby šlo zformovat do hamburgerové placky. Jinak se do něj nic nepřidává. Je to čisté hovězí maso, které se pouze zamrazí a pak rozmrazí.

LN Jak často chodíte do McDonald’s vy a vaše rodina?
Do McDonald’s chodím minimálně každý druhý den. Můj oblíbený sendvič je Royal. Dám si ale i wrap či salát. Do McDonald’s beru i děti, i když ne tak často. O víkendech je to tradiční záležitost.

LN Další překážkou pro vaše podnikání se může stát i speciální daň na potraviny s vysokým obsahem cukru a živočišných tuků, které mají prokazatelný vliv na zdravotní stav populace. Jídla z McDonald’s by se takovému zdanění asi nevyhnula...
Nechtěl bych být vůči státu příliš kritický. Zde ale musím udělat výjimku. Stát se svými prostředky nepracuje efektivně a pak mu chybí peníze. Proto se je snaží a bude snažit získat zvyšováním daní. To není otázka pouze současného zvyšování DPH, ale fenomén, který budeme řešit v následujících deseti letech. Bude se hovořit o dani na sůl, na obezitu, na cukr, na alkohol.

LN Kdyby k zavedení této daně došlo, změnil by McDonald’s alespoň deklarativně recepturu jídel?
Vůbec ne. Navíc se domnívám, že my obezitu nezpůsobujeme. Obezita je důsledkem životního stylu. Kdo se nehýbe a přejídá se, je jedno, jestli se přejí svíčkovou nebo výrobky z McDonald’s.

  • 16Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!