České dráhy nejvíc přidaly ‚nejchudším‘. Jednání byla náročná, přiznává vedení |
České dráhy (ČD) v tiskové zprávě uvedly, že se zástupci odborů vedou pravidelný dialog a společně diskutují o všech zásadních otázkách. O tom, že mají s odbory korektní vztahy, podle vedení svědčí i právě uzavřené kolektivní vyjednávání na příští rok zahrnující i růst mezd o 2,9 – 3,4 %. Ke stávce proto údajně není důvod.
Národní dopravce vs. soukromí dopravci
Zároveň přiznávají, že řeší řadu závažných problémů, od prohrané arbitráže se Škodou Transportation za pozdní dodávku lokomotiv, přes developerské projekty na nádražích, až po budoucí postavení národního dopravce v liberalizovaném prostředí, což uvedly jako nejdůležitější bod. Na rizika otevírání trhu osobní železniční dopravy bez jasné koncepce a legislativní přípravy upozorňují prý dlouhodobě.
„Trh se otevřel soukromým dopravcům, ačkoli u nás neexistuje ani orgán, který by posoudil, zda neřízená liberalizace postavená čistě na podnikatelských zájmech soukromých dopravců neznamená zároveň vyšší výdaje z veřejných rozpočtů. Tak, jak se to stalo na lince Praha – Ostrava – státní hranice se Slovenskem, kde se dotace státu po příchodu konkurentů několikanásobně zvýšily,“ stojí v tiskové zprávě společnosti.
Další problémy v konkurenčním prostředí
České dráhy chystají změny v nejvyšším vedení, opustit ho mají dva manažeři |
„Neexistuje ani systém vzájemného uznávání jízdenek. Stejně tak nemůžeme souhlasit se zřízením státní půjčovny vlaků, která boří základní konkurenční výhodu ČD. Všechny tyto otázky se však snažíme ve spolupráci s odborovými organizacemi na železnici, s Ministerstvem dopravy i se zástupci státu v Dozorčí radě Českých Drah a v Řídicím výboru Českých Drah postupně řešit,“ upřesnily ČD.
Firma prý vítá konstruktivní dialog, který povede ke stanovení jasného a efektivního systému liberalizace české železnice dle pravidel EU. Nezbytnou podmínkou je však podle ČD zachování výsadního postavení společnosti na otevřeném trhu.