11. listopadu 2011 7:01 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Pojišťovny mají detektory
lži. Kvůli podvodům

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Detektor lži - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Detektor lži - ilustrační foto | foto: Shutterstock
PRAHA  "Dobrý den, chtěl bych nahlásit pojistnou událost." Při vyslovení podobné věty v telefonátu s pojišťovnou si již zanedlouho budou lidé žádající od pojišťoven peníze dávat zvýšený pozor na to, co říkají. Jejich oznámení totiž může přezkoumat hlasový analyzátor.

Ten má pomoci pojišťovně odhalit, zdali žadatel o vyplacení pojistného plnění mluví pravdu, či ne.

"Již brzy začneme hlasový analyzátor testovat," potvrdil Lidovým novinám Jakub Strnad, předseda představenstva pojišťovny Allianz – třetí největší pojišťovny působící na českém trhu. Allianz pojišťovna bude první, která k analýze hlasu přistoupí.

ČTĚTE TAKÉ:

Využití analyzátoru již zkoumala i největší pojišťovna v zemi, Česká pojišťovna. "Máme všechny informace o možnostech tohoto nástroje. Teď ale neuvažujeme o takové investici," uvedl mluvčí České pojišťovny Tomáš Zavoral.

K zapojování nejmodernějších technologií přiměl pojišťovny rychlý růst podvodů. Mnohé z nich uvádějí, že počet odhalených podvodů za tři čtvrtletí již překonal jejich množství zaznamenané za celý loňský rok. "Zejména co do objemu podvodů došlo k razantnímu vzestupu," řekl mluvčí ČSOB Pojišťovny Petr Milata.

Zájem pojišťoven o novou techniku potvrdil i Jiří Kristek z firmy Retia, která analyzátory dodává. "Probíhá řada jednání s pojišťovnami. Náš přístroj dokáže měřit všechny složky lidské řeči. V případě, že je v lidském hlase obsažena nějaká indikace o možném pojistném podvodu, lze tento jev indikovat a dále zpracovávat. V současné době je v jednání pilotní projekt," řekl Kristek.

Zapojí se i soukromá očka

Kromě vyspělé technologie budou některé žádosti o výplatu pojistného plnění přezkoumávány i profesionálními detektivními agenturami. Stále více pojišťoven totiž sází nejen na vlastní síly, ale složitější případy předává soukromým detektivům.

"V nejbližší době uvažujeme také o zapojení externích profesionálních detektivních agentur. Chceme je využívat tam, kde máme velké podezření, že se jedná o organizované podvody," potvrzuje Strnad. S externími detektivními agenturami začaly spolupracovat i některé další pojišťovny, například Wüstenrot, Direct či Slavia.

Pojistné podvody

  • Podle celosvětových statistik je 14 procent všech hlášených pojistných událostí klasifikováno jako pojistný podvod.
  • 35 procent pojištěnců v oblasti pojištění motorových vozidel se pokusí svoji pojišťovnu podvést.
  • Výše pojistných podvodů kterou registrují největší pojišťovny v Česku (údaje za tři čtvrtletí, v milionech korun)
    1. Česká pojišťovna 261
    2. Kooperativa 120
    3. Allianz 71,3
    4. Generali 66

Nově se pojišťovny rozhodly také sdílet údaje o podezřelých žádostech o pojistné plnění u pojištění motorových vozidel, které láká nejvíce podvodníků. Systém nyní testuje Česká asociace pojistitelů (ČAP). Spuštěn má být na konci prosince.

"Systém nám nejprve pomůže upozornit na pokusy některých klientů a organizovaných skupin o duplicitní nebo fingované likvidace pojistných událostí mezi našimi pojistiteli. V dalším kroku počítáme s jeho rozšířením na detekci potenciálních pojistných podvodů i v dalších druzích pojištění. Věřím, že kromě zvýšení efektivity v odhalování pojistného podvodu bude systém působit i preventivně," sdělila mluvčí ČAP Jolana Ackermannová.

Pojišťovnám umožní spuštění systému být více obezřetné vůči těm, kteří se v minulosti pokusili u konkurenčních pojišťoven o pojistný podvod, řekl mluvčí Kooperativy Milan Káňa.

Podvody provokuje i krize

Prudký nárůst pojistných podvodů souvisí i s hospodářskou recesí, shodují se pojišťovny. "V letošních statistikách vyšetřování pojistných podvodů je jasně patrný nárůst odhalených případů mezi malými a středními podnikateli," říká Ludvík Bohman z České pojišťovny.

"Páchá se mnohem více větších podvodů souvisejících s tím, že některý podnikatel takto řeší svoji tíživou ekonomickou situaci," doplnil Milata z ČSOB Pojišťovny.

  • 2Diskuse


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!