17. října 2016 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Propadající se most a hrozící sesuv na D8? Situace se lehce podcenila, říká expert

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 24Diskuse
Zabezpečovací práce na svahu nad Prackovicemi. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zabezpečovací práce na svahu nad Prackovicemi. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA
PRAHA Výstavbu dálnice D8 trápí další problém. Když už se zdálo, že stavaři stihnou do prosince dobudovat úsek u Prackovic, objevila se minulý týden ve středu informace, že se opěry mostu u této obce propadají a zároveň blízko toho místa hrozí sesuv půdy.

„Posudky hovořily o tom, že je území stabilní. Později se ukázalo, že se situace lehce podcenila,“ říká Jiří Barták, profesor Fakulty stavební ČVUT v Praze.

Lidovky.cz: V souvislosti s výstavbou dálnice D8 se v posledních dnech hovoří o tom, že se na problém s možnými sesuvy upozorňovalo ještě před zahájením samotné stavby. Skutečně se tyto hlasy ozývaly?
To, že na problém upozorňovali odborníci před výstavbou, je do jisté míry pravda. Zejména se jednalo o geology – odborníky na svahové deformace. Ty se v zájmové oblasti historicky vyskytovaly. Nicméně v roce 1994 byla vypracována Vyhledávací studie na vedení dálnice D8. Vytvořily se tři koridory, v rámci nichž bylo pět variant vedení dálnice.

Dálnice D8

  • Vede od Prahy severoseverozápadním směrem přes Lovosice a Ústí nad Labem ke státní hranici Česko/Německo (Krásný Les/Breitenau), kde se volně napojuje na německou dálnici A17. Dálnice D8 začíná na severním okraji Prahy nedaleko obce Zdiby a končí severozápadně od krušnohorské vesnice Krásný Les v okrese Ústí nad Labem. Dálnice D8 měří celkem 92,208 km, včetně nedostavěných a nezprovozněných úseků.
  • Poslední úsek D8, která se staví už přes 30 let, měl původně stát 10 miliard korun, nyní se tato částka vyšplhala na 15 miliard.
  • Na rozestavěné dálnici D8 se objevily v říjnu další problémy se stabilitou podloží. Konkrétně jde o úsek nedaleko Prackovic nad Labem, který sousedí s úsekem, na němž se už v minulosti sesul svah (v roce 2013 - pozn. red.).

Lidovky.cz: Území bylo vybráno na základě relevantních posudků, které hovořily pro?

Na základě podrobného posouzení byla vybrána varianta C2, což je současné vedení trasy v zájmové oblasti. Varianta C2 byla poté schválena Chráněnou krajinnou oblastí i Ministerstvem životního prostředí. Ti odborníci, kteří varianty posuzovali, usoudili, že je C2 nejlepší. Já osobně, vzhledem k mé profesi, bych tehdy přivítal tunel pod Kubačkou, přestože byl přes 3 kilometry dlouhý, s možnými komplikacemi při vlastní ražbě a oproti povrchové variantě řešení citelně dražší.

To řešení tehdejší trasu zavedlo do míst, která byla údajně nejpostiženější předešlou antropogenní lidskou činností. Faktem je, že přestože vyhodnocení variant vyznělo pro toto území, stejně jako EIA, (posouzení vlivu stavby na živitní prostředí – pozn. red.), tak se později ukázalo, že z hlediska možného vzniku nových sesuvů bylo území podceněno.

Lidovky.cz: V podstatě tedy příprava nebyla podceněná?
Poslední významné posudky odborníků hovořily o tom, že území v koridoru dálnice je stabilní, pro vlastní svahy zářezu dálnice doporučil inženýrskogeologický průzkum provedení stabilizačních opatření. Podle mého názoru byl celý problém seriózně a dlouhodobě posuzován. Před vyhledávací studií byla vyhotovena i ekologická, dopravně-ekonomická a krajinářská zhodnocení.

Nerozhodlo se tedy na základě nějakého zběžného pohledu nebo posudku. Dost pečlivě se vše připravilo. Ozývali se zejména ekologičtí aktivisté (hlavně Děti země – pozn. red), ale oni pro to měli řadu jiných důvodů, problematiku svahových deformací detailně neposuzovali.

Lidovky.cz: V roce 2013 došlo k sesuvu svahu u Dobkoviček. Mohl na to mít vliv nedaleký Lom Dobkovičky?

Jiří Barták

  • Profesor Fakulty stavební ČVUT v Praze na katedře geotechniky.
  • Soudní znalec z oboru stavebnictví, stavební odvětví různá - specializace zakládání staveb a podzemní stavby.
  • Autorizovaný inženýr pro geotechniku.
  • Od roku 2008 je členem Technické rady Ředitelství silnic a dálnic ČR.
Jiří Barták

Lom Dobkovičky původní východní svahy čedičového kopce Kubačka výrazně morfologicky změnil. Je tam mnohahektarové plato, které tvoří pracovní plošinu lomu. Voda, která původně stékala po svazích, se na této plošině při velkých deštích shromažďuje. V květnu a červnu 2013 byl navíc nadprůměrný srážkový stav, na říčních tocích byly povodně. Část vody na pracovní plošině lomu se odpařila, část odtekla po povrchu a vsákla do pokryvných útvarů, notná část se vsákla do čedičového masivu, který je značně rozpukaný. Pod pokryvnými útvary je vrstva slínovců a jílovců, k níž vsáklé vody pronikaly a tím připravily podmínky pro vznik sesuvu právě po povrchu této vrstvy.

Nemůže za to tedy přímo lom Dobkovičky, ten existuje již více než 100 let, ale voda, která se tam během mimořádných dešťů nashromáždila. Našly by se ještě další okolnosti, ale tohle byla zřejmě jedna z hlavních příčin vzniku sesuvu.

Lidovky.cz: Když je problémem právě voda, je možným řešením odvodňování?
Obecně platí, že odvodnění masivu ohroženého svahovou deformací je správným a žádoucím řešením, protože dojde ke zlepšení smykové pevnosti masivu. U jižní opěry prackovické estakády, kde žádný sesuv nenastal, bylo celkem správně rozhodnuto, že je třeba snížit hladinu podzemní vody. Proto se kolem opěry mostu, který už předtím vykazoval drobné deformace, začaly provádět odvodňovací rýhy. Ovšem svah nad jižní opěrou je zřejmě za celá staletí ve stavu jisté napjatosti, v důsledku toho se začaly odvodňovací rýhy svírat, což vedlo k pohybům opěry i násypu.

Lidovky.cz: A opěry se začaly o milimetry posouvat.
Ano, klesla totiž hladina podzemní vody a opěra začala mírně sedat. Také násyp začal vykazovat deformace. Nejsou to veliké deformace, jde skutečně o milimetry. Ale v případě dálnice jsou i takto malé deformace znepokojující. Byla přijata vhodná technická opatření a mám ústní informaci, že se trend deformačního pohybu ustaluje.

Lidovky.cz: Když k tomu přihlédneme, je otevření dálnice 16. prosince reálné?
Bohužel u svahových deformací se dlouhodobější vývoj těžko odhaduje, je nutno provádět průběžné měření deformací. Kdyby se jejich trend povedlo zcela ustálit, tak provoz bude možno v plánovaném termínu zahájit. Pokud by se uklidnění nedosáhlo, tak nelze riskovat a zahájení provozu se odloží. Osobně si velmi přeji, aby se termín dodržel. Myslím si, že je to stále reálné.

  • 24Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy
Vedoucí ekonomického oddělení

Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy
Hl. m. Praha, Středočeský kraj

Najdete na Lidovky.cz