Návrh vládního stanoviska je zdůvodněn tím, že kabinet počítá s vlastním řešením. "Nemělo by být zúženo pouze na otázku postihu řidiče, ale mělo by zahrnovat také jasnou úpravu podmínek omezení užívání některých pozemních komunikací pro nákladní dopravu," uvádí se ve zprávě. Řešení by se mělo zaměřit také na dopravce.
Kabinet také uvádí, že horní hranice navrhované dvacetitisícové sankce je stejná jako u pokuty za řízení vozidla pod vlivem alkoholu nebo drogy, což je jednání podstatně nebezpečnější. Vláda by se měla podle zprávy postavit také proti tomu, aby provinilci z řad řidičů kromě pokuty dostali dva trestné body.
Ohrožení pro obyvatele obcí?
Potřebu zvláštní vyšší sankce zdůvodňovali tvůrci novely tím, že zákaz nerespektují především řidiči kamionů, jimž za jeho porušení nyní hrozí buď dvoutisícová bloková pokuta, nebo 2500 korun ve správním řízení.
Návrh je namířen proti řidičům kamionů, kteří si chtějí zejména zkrátit cestu po místních komunikacích. Poškozují tím ale povrchy silnic, které nejsou uzpůsobeny na danou zátěž, uvádějí senátoři v novele. Podle nich navíc tyto vozy ohrožují obyvatele obcí, jimiž projíždějí, a obtěžují je hlukem a exhalacemi.
K nejpostiženějším patří podle senátorů regiony na hranicích s Polskem, kde je zvýšená tranzitní doprava.