21. listopadu 2014 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Poláci nedodali včas vagony. Českým
drahám za zpoždění zaplatí miliony

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Rekonstruované vozy typu ABpee by měly doplnit  soupravy tažené lokomotivou... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Rekonstruované vozy typu ABpee by měly doplnit soupravy tažené lokomotivou... | foto: České dráhy - Železničář
PRAHA Vylepšené rychlíkové vagony Českých drah mají už tři čtvrtě roku zpoždění. Zakázku na rekonstrukci patnácti vozů získala před dvěma lety polská firma Pesa. Státní dopravce ji udělí nejvyšší možnou smluvní pokutu – víc než třináct milionů korun.

Poláci měli vozy zcela proměnit. Vylepšit interiér, vyměnit sedačky, záchody a upravit podvozky tak, aby vagony mohly svištět rychlostí 140 kilometrů v hodině. Hotovo mělo být letos v březnu. S vozy dopravce počítá pro vlaky na trase z Prahy na západ Čech. Jenže na ně marně čeká.

Firma z Bydhoště, která Českých drahám v minulosti dodala mimo jiné vlaky RegioShark, zatím do Česka poslala jen dva vagony pro zkušební provozu. V tom uspěly, ale pasažéry vozit nesmí.

Narazily totiž u Drážního úřadu, který musí novému typu vagonu dát potřebné povolení. Problém je ale v tom, že firma Pesa postupovala při rekonstrukci podle pravidel schválených v Polsku a úřadu ještě nedodala potřebnou dokumentaci. A bude ji to stát hodně peněz.

PSALI JSME:

Dva roky starý kontrakt v hodnotě necelých 191 milionů korun počítá v případě zpoždění s pokutou až ve výši sedmi procent z hodnoty smlouvy. V tomto případě jde tedy zhruba 13,3 milionu korun.

„České dráhy úplatní nárok na smluvní pokutu, a to v plné výši,“ potvrdil pro Lidovky.cz mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Železniční dopravce věří, že nyní už naberou události rychlý spád a dodání nových vagonů bude otázkou několika týdnů.

O třetinu nižší nabídka

„Do pravidelného provozu se vozy vrátí po schválení typu Drážním úřadem. Následně očekáváme převzetí i třinácti zbývajících vozů tak, že všechny budou v pravidelném provozu k začátku nového jízdního řádu (od 14. prosince 2014 – pozn. red).

Dva vozy uspěly ve zkušebním provozu bez potíží, technicky jsou v pořádku. Nicméně kvůli chybějímu povolení musely být odstaveny.

„Nyní čekáme, než nám polská strana dodá potřebnou dokumentaci. Věřím, že vagony můžou být schválené pro nový jízdní řád,“ potvrdil Jiří Hanuš z Drážního úřadu.

Lidovky.cz oslovily i společnost Pesa, ale její zástupci na dotaz nereagovali.

Zakázku firma získala v otevřeném výběrovém řízení díky nejnižší nabídce necelých 191 milionů korun. Předpokládaná cena přitom byla o třetinu vyšší. Nový typ vozů s plánovaným označením ABpee vznikne přestavbou osobních vozů z přelomu 80. a 90. let typu Bdt.

Vagony budou rozdělené na dva velkoprostorové oddíly. V polovině vozu bude první třída se 30 místy a v další části pak druhá třída se 40 místy.

  • 3Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz